Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Soundos el Ahmadi: Waarom stand-up comedy óók kunst is
13 OKT 2015 • Door Soundos el Ahmadi • Meer blogs over Theater

Soundos el Ahmadi: Waarom stand-up comedy óók kunst is

Stand-up comedy wordt vaak niet als kunstvorm gezien. Dat terwijl er verhalen worden verteld in de puurste vorm. Mensen vergeten een avond lang al hun problemen en gaan met een voldaan gevoel naar huis.

Eerst even een korte uitleg van wat volgens mij het verschil is tussen cabaret en stand-up comedy. Vroeger was cabaret echte kleinkunst. Verhalen, afgewisseld met een mooi lied en een duidelijke rode draad door de voorstelling. Stand-up comedy is een vrij jonge theatervorm hier in Nederland. In Amerika en Engeland is iedereen comedian en niemand cabaretier. Cabaret is echt iets Hollands. Er was hier altijd een duidelijk verschil tussen de twee. Comedians waren meer van de oneliners. Tegenwoordig is het verschil minder duidelijk. Zodra je avondvullend in het theater staat, ben je opeens sowieso cabaretier. Dat terwijl veel grote ‘cabaretiers’ toch echt stand-up comedians zijn, zoals Theo Maassen, Ronald Goedemondt, Jan Jaap van der Wal, Daniel Arends, Hans Sibbel en ga zo maar door.

Na deze achtergrondinfo kan ik jullie nu een voor mij frustrerend verhaal vertellen, over hoe er tegen stand-up comedy aan wordt gekeken door mensen die zogenaamd verstand hebben van kunst. In de comedyclub waar ik regelmatig werk, Toomler in Amsterdam, hebben we elke
woensdagavond het open podium waar ik mc. Dit zijn bijzondere avonden omdat er complete randdebielen op het podium kunnen staan, maar ook mensen die erg veel talent hebben en meer vlieguren moeten maken. Bijzondere mensen met veel talent spot ik al bij binnenkomst. Ze zijn alleen, vragen het hoognodige om vervolgens in een hoek te zitten en zich op hun optreden
voor te bereiden. Ze vragen achteraf feedback, luisteren naar de juiste mensen en zijn nederig als je ze een compliment geeft. Het allerbelangrijkste: ze hebben discipline. 

Talentloze mensen herken ik ook bij binnenkomst meteen. Ze arriveren met een entourage
(hoezo? Ben je Snoop Dogg?), doen meteen bijdehand wanneer ze je ontmoeten met een grap over je naam/hun naam/het weer, drinken alcohol voor hun optreden want ze kunnen zogenaamd goed tegen drank, zijn allergisch voor kritiek en hebben niet het geduld om jarenlang aan zichzelf te werken want ze willen nu meteen succes en in Carré staan.

Twee jaar geleden was ik op zo’n woensdagavond in Toomler. Ik hoefde niet te werken en de zaal was heerlijk gevuld. De helft van het publiek bestond uit jonge acteurs van een toneelopleiding die allemaal naar hun held kwamen kijken. Ik noem deze held Fred, want ik moet een naam verzinnen die evenveel fantasie nodig heeft als het talent wat deze jongeman bezit. Hij kwam met een dikke attitude binnen, want iedereen kwam voor hem en hij had ook nog een bekende acteur meegenomen die hem les gaf. Het leek eerder de première van deze Fred, dan een open podium met tien andere mensen die allemaal zes minuten mochten optreden. 

Ik stond achterin de zaal toen er drie vrienden van Fred te laat binnenkwamen. Het barpersoneel had het druk, dus ik placeerde de heren. Ze keken mij niet aan. Fred gaf een tenenkrommend optreden. Hij zong liedjes die nergens over gingen en was totaal niet grappig. Toch kreeg hij nog net geen staande ovatie van zijn vrienden. Na afloop vroeg hij mij verrassend genoeg om feedback. Dat deed ik, op een vriendelijke toon. Het waren drie kritiekpunten. 1: Kom niet met een hele entourage, want dan weet je niet wat wel of niet werkt
aan je materiaal, omdat de zaal gevuld is met mensen die sowieso van je houden. 2: Gun jezelf de tijd om uren te maken en anoniem op je bek te gaan. 3: Speel niet met je mobiele telefoon wanneer andere mensen optreden, want je kunt van iedereen leren. Bij punt 3 brak er iets bij Fred. Hij keek mij vies aan, wees in mijn gezicht en zei: “Als ik niet naar mijn mobiel moet kijken, waarom zit jij dan de hele tijd mij in de gaten te houden? Jij moet toch ook nog veel leren? Jij weet het allemaal toch ook nog niet?”

Ik keek Fred aan en gaf hem een hand terwijl ik zei: “Fred, ik ben klaar met jou. Ik geef jou op mijn vrije avond feedback, wat mij al genoeg energie kost. Als jij mij dan ook nog een grote bek gaat geven en agressief aankijkt, haak ik af. Veel succes in het echte leven, want wat je nu op school meemaakt is niet de realiteit. Je zit in een bubbel en straks barst die keihard in je gezicht. Ik zie je over een tijdje op het terras wanneer ik een appelsap bij je bestel, want dat is het enige wat de toekomst jou gaat brengen met deze attitude.” Hij liep weg en begon bij een actrice die ik ken te klagen over ‘Die Marokkaan’.

Deze jongen werkt nu inderdaad in de horeca. Hij sprak laatst een collega van mij en vertelde dat het hem nog steeds pijn doet wat ik tegen hem heb gezegd. Ik denk dat dit komt doordat ik gelijk heb. Stand-up comedy is een van de moeilijkste theatervormen. Veel mensen dromen ervan om ooit een eigen cabaretprogramma te maken. De moeilijkste opdracht die je iemand kan geven is om zichzelf te zijn in de meest onnatuurlijke situatie: in een theater, waar mensen naar je kijken terwijl jij praat, zonder iets terug te zeggen. Tenzij je er echt om vraagt, en dan zijn ze bang voor je. Als dat je lukt, contact maken met onbekenden -de moeilijkste emotie om op te wekken is namelijk lachen- dan heb je het meest intieme te pakken dat mogelijk is met een publiek en wil je nooit meer iets anders. Dat weten de critici die op het genre neerkijken ook. Dus laten we genieten van deze kunstvorm, die ervoor zorgt dat we de politiek, het leven en de hele mensheid niet al te serieus hoeven te nemen.

Lees C. Magazine voor meer leuke columns en cultuurtips. Krijg je het nog niet op de mat? Log dan in op CJP.nl en vink aan dat je ons magazine gratis wilt ontvangen.

Comments

Gerelateerde kortingen

Comedy Café
€ 2,50 CJP-korting

Comedy Café

Ook voor goedkope dijenkletsers kun je nu bij ons terecht

De Kleine Komedie

Bulderen van de lach of snikken van emotie, voor de helft van de prijs

50%