Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sef bekent kleur: ‘Asielzoekers zijn geen backpackers’
09 OKT 2015 • Door Steven Stoffers Beeld: Martine Bakker • Meer blogs over Muziek

Sef bekent kleur: ‘Asielzoekers zijn geen backpackers’

Zijn tweede solo-album heet In Kleur, maar kan Sef ook een beetje schilderen? We gaven hem een goedgevuld palet met verf en vragen waar hij rood van kleurde.

Het idee is simpel: Sef kiest een paar kleuren om mee te schilderen en bij elke kleur hoort een vraag. De schilderijen die hij daarmee maakt, geven we weg aan drie gelukkige lezers. Lees dus snel verder: dit is jouw kans om een heuse Sef Koons in huis te halen!

Sef In Kleur interview CJP korting schilderen Kleuren kiezen
'Ik heb een heel nieuw palet, zwart-wit niet meer.' (Uit: Wakker)

De eerste kleur op het doek is blauw: vertel eens over de laatste keer dat je een blauwtje liep.
‘Wow. Eh, dat kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren.’

Je snapt hoe dat er zwart op wit uitziet hè?
‘Ja, een kleine toelichting: ik ben gewoon niet zo’n enorme versierder en stap nooit spontaan op vrouwen af. Sowieso heb ik al tijden een vriendin en daarvoor liep ik alleen naar een meisje toe als ik voorkennis had en wist dat zij me leuk vond. Andersom komen vrouwen in de club ook nooit naar me toe voor een praatje. Ik nodig überhaupt niet zo uit tot gesprekken, geloof ik. Mannen spreken me ook niet aan. Dat is altijd al zo geweest. Ik ben niet asociaal, maar ook niet mega-extravert.’

Geel: de kleur van de morgenstond, een nieuwe dag. In Wakker rap je ‘ik heb nieuwe energie en zie alles in kleur’ en ‘was even aan het dromen, maar dat is niet meer’. Wat is daar gebeurd?
‘Op zich is er niks gebeurd; ik was druk bezig en ben ook niet echt uit the picture geraakt, maar het was wel lang geleden dat ik iets van mezelf uitbracht (album De Leven eind 2011, -red.). Het werd tijd. Maar Wakker gaat meer over… Ik zie mijn rol wel als iemand die iets ánders uitbrengt dan wat er is. Hiphop neigt de laatste tijd, ook internationaal, naar een heel uniforme sound. Ik bedoel: Versace van Migos is een gruwelijk nummer, maar iedereen gebruikt nog steeds diezelfde flow en ratelende snare. Hallo, we zijn twee jaar verder! Ik wil op een gegeven moment wel even iets anders horen. Er zijn uitzonderingen, het New Wave-project van Top Notch (het platenlabel nam een hypersuccesvol album op met een nieuwe garde hiphopartiesten, -red.) heeft een paar mooie Nederlandse voorbeelden voortgebracht. Maar over het algemeen is het landschap zo monotoon dat ik er gek van wordt.’

Wat is er zo anders aan In Kleur dan?
‘Deze sound is er gewoon nog niet. Geen idee of mensen er op zitten te wachten, maar de insteek was vooral om mezelf te verrassen. FS Green, SIROJ en ik zijn in de studio gaan zitten zonder van tevoren vast te leggen wat het moest worden. Het uitgangspunt was bijvoorbeeld ‘laten we een Baltimore-track maken, maar dan op 100 bpm’ (Baltimore Club is breakbeat-achtige muziek met een snelheid van 130 Beats Per Minuut, -red.). Uiteindelijk kwamen we dan heel ergens anders uit. Elke keer dat het voelde alsof we een trucje deden, ging het de prullenbak in. Soms hielden we na een dag alleen een vette snare-drum over. Een paar nummers zijn zelfs in een heel laat stadium nog gehalveerd in tempo. Dat was mijn enige idee vooraf: laten we nummers maken en ze vervolgens zonder enig respect remixen.’

Sef In Kleur interview CJP korting schilderen schilderij
'Misschien moet ik hem een kwartslag draaien, dan lijkt het nog ergens op.'

Groen: je rapt over het dadaïsme en noemt jezelf soms Sef Koons. Van welke kunstenaar zie jij groen van jaloezie?
‘Over Jeff Koons zeggen dat ik jaloers op hem ben, zou echt nergens op slaan. Hij zit op een ander level. Ik heb het wel eens bij De Jeugd Van Tegenwoordig gehad. Dat ik dacht: tering, dit had ik willen bedenken. Hun stijl zou niet werken bij mij, maar toch. Ze lieten me zelf De Lachende Derde horen en eerst vond ik dat album helemaal kut. De volgende dag hoorde ik het weer en moest ik toegeven dat het toch heel goed was. Er is niks vetters dan luisteren naar goede muziek van mensen die je daarnaast als persoon tof vindt. Ik heb het ook wel eens bij zinnen van Dio of Djiggy Djé trouwens.’

Je hebt ook rood op je palet; waarvan krijg jij een rode waas voor je ogen?
‘Toen ik onlangs foto’s zag van mensen die leuzen tegen asielzoekers op muren hadden geschreven. Ben je dan echt zo ongelofelijk blind? Zie je niet dat jij net zo goed degene had kunnen zijn die veiligheid, onderdak en basale levensbehoeften moet zoeken in een ander land? Dat die situatie misschien over een aantal jaar voor jou zal gelden? Zie je echt niet dat deze asielzoekers geen backpackers zijn ofzo? Ik begrijp niet hoe je zo egocentrisch en dom kunt zijn. Denk even na man.’

Ben je als artiest bezig met de vluchtelingenproblematiek?
‘Privé zet ik me in, maar ik vind het lastig om dat ook in mijn muziek te doen. Het is een stijlding: ik luister zelf niet graag naar prekerige muziek. Ik kom nu alleen wel steeds meer op een punt terecht dat ik mijn stem niet meer kan negeren. In Ze Zeggen zit één zinnetje over hoe mensen die alleen De Telegraaf lezen alles en iedereen eng vinden. Dat zinnetje is heel zorgvuldig geplaatst, omdat ik dit soort dingen niet gemakkelijk zeg. Het is zelfs een paar keer van nummer gewisseld. Ik vond het belangrijk om te benoemen, maar wilde het op precies de juiste plek doen. Als je naast zo’n zin nog vijf nummers hebt over onderwerpen als racisme of oorlog, heeft het geen impact meer.’

Speelt De Telegraaf volgens jou een belangrijke rol in het vluchtelingenprobleem dan?
‘Het is maar één voorbeeld, maar wel een goed voorbeeld, van hoe mensen graag alles heel simpel en zwart-wit willen hebben. De wereld zien op het niveau van krantenkoppen, in plaats van even wat dieper nadenken. Zo’n term als ‘gelukszoeker’ bijvoorbeeld, die snap ik niet. Geluk zoeken is wat iedereen doet in het leven, of niet? Sommige mensen doen alsof vluchtelingen goudzoekers zijn, die al een fijn leven hadden en op zoek zijn naar nóg meer. Alsof je hierheen komt voor een tweede auto. Een asielzoeker wil gewoon niet doodongelukkig zijn. Of dood. Dat recht heeft iedereen toch?’

Sef In Kleur interview CJP korting schilderen actiepalet
'Denk even na gewoon.'

Zo, we gaan even diep.
‘Ja, doe maar weer even wat oppervlakkigs.’

Goed, de groene glitter-vraag dan: op welk gebied vind je jezelf nog een groentje, terwijl je er wel goed in zou willen worden?
‘Nou, precies dat waar we het net over hadden. Ik ben aan het ontdekken hoe ik serieuze dingen waar ik in het dagelijks leven mee bezig ben op een toffe, subtiele manier in mijn muziek kan verwerken. In een ander interview had een journalist het over De Bom van Doe Maar. Toen ik dat op mijn twaalfde voor het eerst hoorde, had ik geen idee dat het over de Koude Oorlog ging. Maar het nummer blééf goed, de kunst was onaangetast. Dat ben ik nu aan het oefenen. Misschien dat je daar over vier jaar meer van terugziet.’

In Kleur staat vanaf vandaag op Spotify en ligt in je favoriete platenzaak. Wil jij Sefs meesterwerk De Haan (aqryl op canvas, 2015) of één van zijn twee mini-schilderijen hebben? Doe dan mee aan de winactie hieronder.

Comments

Win
Een schilderij van Sef