Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
De wereld veranderen doe je zo
20 OKT 2015 • Door Djuna Kramer • Meer blogs over Film Lifestyle

De wereld veranderen doe je zo

Het lijkt nogal een hopeloze plek af en toe, die aardkloot van ons. Maar omdat bij de pakken neerzitten voor losers is, zochten wij voor je uit hoe je toch verschil kunt maken.

Begin jaren zeventig stapt een kleine groep idealistische hippies uit Vancouver in een gammele boot. Het idee? Naar Alaska varen en Nixon’s nucleaire testprogramma eigenhandig tegenhouden. Hun actie sloeg in als een bom: het testprogramma werd stilletjes stopgezet en Greenpeace was geboren. Hoewel ze ietwat maf waren - ze communiceerden met walvissen via enorme synthesizers en raadpleegden Chinese orakelboeken over hun volgende beslissing – veranderden de 'Rainbow Warriors' de wereld voorgoed. In de documentaire How to Change the World, die donderdag 22 oktober uitkomt, zie je hoe een groep geflipte Canadezen met een groot hart uitgroeide tot de grootste milieu-organisatie ter wereld. Ter inspiratie hebben we een aantal manieren om de wereld te veranderen op een rij gezet.

Aanpak 1: hardcore actie ondernemen

In de categorie don’t try this at home: in 1976 blokkeerden de Rainbow Warriors een Russisch harpoengeweer door voor een walvis te gaan varen met een rubberbootje. Resultaat: de harpoen scheerde rakelings over hun hoofd en doorboorde de walvis alsnog. Gelukkig schokten de beelden de wereld zo erg dat er een enorme anti-walvisjacht-beweging ontstond. Later ketenden dezelfde diehards zichzelf aan een boot die de vachten van babyzeehonden kwam ophalen op New Foundland. Paul Watson (die dude van Whale Wars) werd daarbij genadeloos tegen de boot gebeukt en ondergedompeld in het arctische water. Maar: ook de gezellige hobby van zeehondjesknuppelen werd een paar jaar later verboden.  Nog zo’n geslaagde actie waar flink wat toewijding voor nodig was: in 1999 zat Julia ‘Butterfly’ Hill 738 dagen in een boom om het kappen van hectares California Redwood-bomen tegen te gaan. En succesvol, godzijdank, je zal daar twee jaar lang voor niks met eekhoorns zitten chillen.

How to change the world CJP korting
De must-have voor elke wereldverbeteraar: een geruite blouse.

Aanpak 2: documentaires maken die inslaan als een bom  

Hoeveel beelden we ook naar ons hoofd geslingerd krijgen per dag, een vlijmscherpe docu kan nog steeds grote gevolgen hebben. In 2013 kwam bijvoorbeeld Blackfish uit: een schokkende documentaire die liet zien hoe het er achter de schermen aan toeging bij organisaties als Sea World. Wat bleek? Orka’s hadden het lang niet zo goed als Sea World beweerde en waren vaak ernstig ongelukkig. De gefrustreerde orka’s hadden al talloze trainers verwond en zelfs vermoord. Sea World stopte deze incidenten steeds in de doofpot. Na Blackfish kwam Sea World zo ernstig in diskrediet  dat de winst kelderde met 84%. 
Rob Stewart (nee, niet de zanger van Do Ya Think I’m Sexy) maakte in 2007 Sharkwater, een docu over de enorme schaal waarop de vinnen van bedreigde haaiensoorten worden afgesneden. De rest van de haai wordt daarna doodleuk terug in het water gepleurd. Dankzij de opschudding die deze film veroorzaakte zijn al zestig landen ‘vinvrij’. Mocht je dus niet de tijd/ ballen hebben om jezelf vast te ketenen of in een boom te gaan zitten, is een rake documentaire een goed alternatief. Een genadeloos eerlijk boek is ook een prima optie (je moet bijvoorbeeld echt van graniet zijn om een Big Mac naar binnen te werken als je Jonathan Safran Foer's Eating Animals aan het lezen bent).

Aanpak 3: de boel van binnenuit saboteren

Dit is de strategie die The Yes Men hanteren om aandacht te genereren voor klimaatverandering en milieuvervuiling. Ze lullen zich overal naar binnen en doen zich voor als afgevaardigden van bijvoorbeeld McDonalds, Shell of The Chamber of Commerce. Vervolgens geven ze persconferenties aan nietsvermoedende journalisten. Check bijvoorbeeld het filmpje hieronder, waarop een van hen zich in Den Haag voordoet als Shell-topman. Hij biedt uitgebreid zijn excuses aan aan de mensen in de Niger Delta voor het vervuilen van hun rivieren. De hashtag #ShellFail ging als een speer en aan de comments op het filmpje te zien, wordt de speech door sommigen nog steeds als authentiek gezien. Ook in de Chamber of Commerce schopten ze een hilarische scène. Lekker zieken is een prima strategie dus. Je moet alleen wel een gebrek aan gêne hebben van het niveau Sacha Baron Cohen.

We're soooooo sorry.

Aanpak 4: zelf een geniale oplossing ontwikkelen

Stel je even voor dat je officieel gekroond wordt tot 'Champion of the Earth'. Dit is serieus een prijs die je kan winnen, het overkwam de negentien jaar oude Boyan Slat. Terwijl de meesten van ons vooral bier aan het drinken zijn in onze studententijd, ontwierp deze Delftenaar even een systeem om de oceanen van plastic te ontdoen. Een systeem DAT WERKT! Daarvan krijg je dus een faith in humanity -boost van ongeveer 2000%. We hebben in Nederland nog meer van dit soort helden rondlopen, zoals Daan Roosegaarde, die een smogzuiveringstoren ontwierp. In London ontwierp Skipping Rocks intussen een eetbare bubbel gevuld met water. Zo kun je een lekker hapje water nemen zonder rondslingerend plastic en kan water in ontwikkelingslanden makkelijker verspreid worden.

Zo ziet de Champion of the Earth er dus uit.

Aanpak 5: een beetje bewust leven

Klinkt als een anti-climax na als die megaspannende verhalen, maar als je het nu even te druk hebt voor keiharde wereldredderij, kun je nog steeds bijdragen. Door je hersens een beetje te gebruiken en na te denken over waar je eten en kleren vandaan komen bijvoorbeeld. Af en toe doneren aan een goed doel kan ook geen kwaad (zelf gekozen dan hé, niet opgedrongen door zo'n glad pratend type voor de supermarkt).

How to Change the World draait vanaf 22 oktober in bioscopen door heel Nederland. Met je CJP-pas krijg je tot € 2,50 korting op je kaartje, check wel altijd eerst even de website van de betreffende bioscoop voor de voorwaarden.

Comments

Gerelateerde kortingen

Pathé
€ 2,- CJP-korting

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal

The Movies

Een avondje in de oudste bios van 020 krijg je bijna cadeau met CJP

€ 1,-