Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
C. Ontdekt: Matroesjka
27 OKT 2015 • Door Klaas Knooihuizen Foto: Tommy 'n Lance • Meer blogs over Muziek Theater

C. Ontdekt: Matroesjka

'Hoi wij zijn Matroesjka en jullie gaan ons boeken' schreven de Janneke en Lisa naar alle grote festivals. En inderdaad: hun technocabaret sloeg in als een bom. C. Magazine sprak de dames erover.

Technocabaret. Die term verzon Matroesjka zelf voor hetgeen ze maken. Normaal gesproken is het CJP de eer te na om zoiets klakkeloos over te nemen, maar in dit geval kunnen we moeilijk anders. Zelden dekte een woord een lading beter dan hier. De voorstellingen van Matroesjka zijn hard, stuwend, pulserend, doordringend en bovenal ongekend grappig. Een mix van De Vliegende Panters en De Jeugd van Tegenwoordig, en alles wat daartussen zit, noemt Lisa Loeb (26, de blonde) het zelf. ‘En een beetje Plien & Bianca,’ vindt Janneke Rinzema (27, bruin haar). Lisa: ‘Vooruit, maar dan zonder de dikmaakpakken.’

Janneke en Lisa ontmoetten elkaar op het Conservatorium van Amsterdam, waar ze jazz-zang studeerden. Dat komt goed van pas; ze hebben geweldige, krachtige stemmen, die in elkaar passen als, nou ja, het ene matroesjka-poppetje in het andere.

‘De opleiding draaide om het uitvoeren van bestaande jazzliedjes,’ zegt Lisa. ‘Het bleek uiteindelijk te braaf voor ons. In ons eindexamenjaar hebben we Matroesjka opgericht. We maakten een persfoto en schreven alle festivals aan: hoi, wij zijn Matroesjka en jullie gaan ons boeken.’

Er stond nog geen letter op papier toen Stukafest de uitdaging aanging. Toen moesten ze wel. Het energieke debuut sloeg aan en meer festivals volgden, waaronder Zwarte Cross en Lowlands. Voor hun onderwerpkeuze putten ze uit de huidige tijdsgeest en het leek daarom logisch om het te vermengen met de muziek van nu. Dat bleek een gouden greep.

Janneke: ‘In ieder geval voor onszelf. De elektronische muziek inspireert ons. We proberen zaken vanaf een onverwachte kant te belichten. Een liedje over bootvluchtelingen is bijvoorbeeld geschreven vanuit het perspectief van de mensensmokkelaar. Kom aan boord, zingen we. Lekker cruisen, de kustwacht kijkt al naar je uit.’ Lisa: ‘We willen aanzetten tot nadenken, zonder moralistisch te zijn.’ Janneke: ‘Zelf weten we de antwoorden ook niet.’

Lisa: ‘Op festivals laten we het publiek bij dat nummer een wave doen. Dan denken ze halverwege: huh, doe ik nou zo enthousiast op een nummer over bootvluchtelingen Die verwarring vinden we heel interessant.’ Janneke: ‘Maar we zijn er niet op uit om het publiek voor lul zetten, zoals je bij standup vaak ziet. Het is een eer dat er mensen komen, we willen ze meenemen in onze hersenkronkels.’

Een andere sketch gaat over een volwassen man die via Facebook contact zoekt met een jonge jongen. Hij zegt niets wat niet kan, maar toch schuurt het aan alle kanten. Lisa: ‘We horen wel eens dat het hard is wat we maken. Tsja, we maken cabaret over de wereld waarin we leven. Die wereld is nu eenmaal hard.’

Na een zomer vol festivals gaat alle energie straks uit naar de eerste avondvullende voorstelling Eeuwig Vlees, die vanaf begin 2016 te zien is. In de theaters zal Matroesjka vermoedelijk een heel ander publiek treffen dan op de festivals. Een ouder publiek vooral. Lisa: ‘We hebben in Baarn eens gespeeld voor een zaal die gemiddeld letterlijk 75 was. Zij vonden het hartstikke leuk. Veel thema’s zijn universeel en ze herkennen hun kleinkinderen erin.’

Een misschien nog wel grotere uitdaging wordt het om een jong publiek naar theaters te trekken. Janneke: ‘Ze zijn gewend om series te kijken, waarin alles voorgeschoteld wordt. In het theater moet je je verbeelding aanspreken. We gaan die uitdaging graag aan.’

Comments