Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Aandacht trekken op CJP Serveert
12 OKT 2015 • Door Djuna Kramer Foto's Daniel Lewensztain • Meer blogs over Expo

Aandacht trekken op CJP Serveert

‘Uw aandacht is goud waard’ stond er in enorme gouden letters op de muur bij de tentoonstelling Planet Hype in het MOTI. Afgelopen vrijdag serveerden wij daar een heel geslaagde avond, waarop onze gouden aandacht door van alles getrokken werd.

Ookal doen veel van ons niet mee aan elke hype, toch wordt onze aandacht er onvermijdelijk door getrokken. Aandacht is een verraderlijk ding, dat zomaar alle kanten op kan stuiteren. Zo ook die van op CJP Serveert afgelopen vrijdag. Hier een overzicht van de grootste aandachtstrekkers van de avond:

Het enorme gewaad van Aynouk Tan
Het werk van de modejournaliste draait om het neerzetten van een beeld van jezelf. De kleren die je kiest veranderen je hele imago en zelfs je doen en laten. Door te laveren tussen personages, wil Aynouk verwarring zaaien. Of we echt verward waren is de vraag, maar onze complete aandacht had ze zeker.

Aynouk Tan CJP Serveert MOTI
Konden we er hier op de redactie maar zo uitzien.

De beelden van beroemdheden die de Ice bucket challenge doen.
Dat hypes extreem sneaky aandachtstrekkers zijn, bleek maar weer toen curator Ward Janssen vertelde over de tentoonstelling. Zijn verhaal was interessant, maar tegelijkertijd werden er op het scherm boven zijn hoofd beroemdheden gedrenkt in ijswater. Hoe we ook probeerden te luisteren naar Wards waarschuwingen over de aandachtseconomie die ontstaan is op social media; Justin Bieber die een golf ijsblokjes over zijn patserige hoofd krijgt is té vermakelijk. 

Hehehe.

De hoeveelheid foto’s die er per dag worden upgeload op Facebook.
Dat is namelijk het kranzinnige getal van tweehonderd miljoen, vertelde Rik van Eijk, die de keiharde feiten over social media boven water haalde als researcher voor deze tentoonstelling.

CJP Serveert Planet Hype MOTI
De keiharde feiten.

De 40 meter lange hype-muur.
Het blijkt nogal overweldigend om langs meters en meters hypes te lopen, van politiek activisme tot stiekeme commercie. Vooral het moment dat je beseft dat je ze stuk voor stuk kent. Jullie verslaggever praatte hierover met CJP-ers Britta, Esther en Simone. Gezamenlijk vroegen we ons af: wat dóen we met onze tijd!? We doen alle vier nauwelijks mee aan hypes, wat welbeschouwd óók een statement is in deze tijd. De enige hype waar de drie wel aan meededen was de colour run, maar dan vóór het een hype was. Tsja, iemand moet de hype beginnen.

Dit is wat je elke dag om je oren krijgt op je wall.

Het mode-mekka van Aziz Bekkaoui.
Nederlandse ontwerper Aziz Bekkaoui maakte een statement over de makke kuddedieren die modevolgers zijn. Een vent als Karl Lagerfeld kan bedenken wat hij wil en iedereen slikt het voor zoete koek. We bidden bijna tot hem. Dat is het idee achter het kunstwerk dat Aziz laat zien die zich verkleed als Karl Lagerfeld, omringd door mannequins die zijn kant op kijken. Om jezelf een echt fashion victim te wanen, kun je met een zwarte zonnebril op tussen de creaties doorlopen.

Honderden ongepaste ‘Je suis Charlie’- artikelen.
Als je zou willen, kan je ochtend er zo uit zien: je staat op, trekt je ‘Je suis Charlie’-badjas aan, drinkt een kopje koffie uit je ‘Je suis Charlie’-mok, doucht achter je ‘Je suis Charlie’-douchegordijn, trekt een ‘Je suis Charlie’-string, broek en shirt aan, trekt je hond zijn ‘Je suis Charlie’-pakje aan, steekt je kind in een ‘Je suis Charlie’-rompertje en klaar is Charlie. Je kunt zo de héle dag doorgaan. Want: stel je voor dat mensen niet begrijpen dat jij voor persvrijheid bent! Kunstenaar Frank Schallmaier zette ons met deze verzameling van belachelijke merchandise flink aan het denken over de flinterdunne lijn tussen activistische hypes en commercie.

CJP Serveert MOTI
Je suis Charlie-halsband, anyone?

Kunstenares Tinkebells verrassend redelijke uitleg over waarom ze haar kat in een tas veranderd heeft.
Ze zette ons aan het denken over hoe zwart-wit hypes meestal zijn. ‘Ze werken alleen als je iets compleet kunt afkeuren of ervan kunt houden’, zegt ze. Meer genuanceerde kwesties worden al snel versimpeld. Wil je bijvoorbeeld de vraag aankaarten waarom we wél de huid van dieren dragen die anderen voor ons hebben gedood, maar niet onze eigen dieren, loop je zomaar het risico honderdduizenden doodsbedreigingen te krijgen.

Tim den Besten's onweerstaanbare charme.
‘Ik weet eigenlijk niet zo veel over hypes’ zei Tim, maar toch hingen we aan zijn lippen bij elk woord. Bijvoorbeeld over zijn quinoakutten-column, die een hype werd en vervolgens letterlijk werd overgenomen door een regionaal blad. Om Tims imitatie van het gesprek dat hij voerde met de journaliste, die bleef beweren dat het toeval was, lag de hele zaal dubbel. Daarna hebben we lekker samen zitten haten op hypes als superfoods en Yolanthe. Toen Tim tijdens het stream-experiment Super Stream Me zo intelligent was zijn telefoonnummer aan de kijkers te geven, trilde zijn telefoon dagenlang non-stop. Onbruikaar was-ie. Op onze vraag of hij zich zelf toen ook een hype voelde, antwoordde Tim: ‘Nee, toen voelde ik me een sukkel’.

CJP serveert Planet Hype MOTI
Door Yvonne Lukkenaar voor MOTI.

Bier en bitterballen. 
We blijven simpele zielen: leuk, al die hypes, maar basisbehoeften als drank en vreten gaan natuurlijk boven alles. Nom.

Nu alweer zin in meer CJP Serveert? Je kunt onder andere met ons naar het Leiden International Film Festival op 31 oktober. Check hier alle edities van CJP Serveert waar je verder bij kunt zijn.

Comments

Gerelateerde kortingen

CJP Serveert
CJP-korting

CJP Serveert

Het beste van Imagine Film Festival voor slechts € 18,50