Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Zo voorkom je dat je de Buzz mist
29 SEP 2015 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Expo

Zo voorkom je dat je de Buzz mist

Weet je nog hoe je op het schoolplein loog dat je Toy Story ook had gezien en to-taal kapot werd gemaakt toen bleek dat het niet zo was?

Maastricht, lente 1996: naast een vuilnisbak die meurt naar Fristi, puntenslijpsel en halfrotte mandarijnen staat een groepje negenjarige jongens in korte broeken te discussiëren. ‘Buzz is veel toffer dan Woody, want Buzz kan vliegen en schieten.’ ‘Echt niet, Buzz is vet dom.’ Dat niveau. De gemoederen lopen hoog op: voorhoofden worden tegen elkaar gezet en dikke, vrolijk gekleurde brillen tikken tegen elkaar aan. Ik heb geen idee waar dit over gaat, maar het is duidelijk heel erg belangrijk. Één van mijn vriendjes draait zich om en vraagt aan mij: ‘Wie vind jij het stoerst?’. ‘Die ene’, probeer ik met een rode kop, ‘hoe heet ‘ie ook alweer?’. Daar trapt natuurlijk niemand in. Zo nietsontziend als kinderen zijn, vragen beide kemphanen in koor: ‘Je hebt de film helemaal niet gezien hè?’ ‘Echt wel’, zeg ik, blij met de kennis dat dit gesprek dus over een film gaat. ‘Ik heb hem op video!’ Domme zet. Na school willen ze ‘afspreken’ en in blinde paniek stem ik daarmee in. Helaas hadden wij in 1996 nog helemaal geen videorecorder thuis.

De groep is de basis van de hype

Inmiddels ben ik bijna twintig jaar verder, maar nog steeds wil ik net zo graag bij de groep horen als toen. En jij ook. Ga maar na: wat deed jij toen je voor de derde keer #TheDress voorbij zag komen op Twitter? Tien tegen één dat je opzocht waar dit in godsnaam over ging en vervolgens ergens op internet schreef ‘ik zie écht zwart met blauw’ of ‘die jurk is écht wit met goud’. Toch? Is niet erg hoor, heel menselijk gedrag; stamt allemaal nog uit de tijd dat we op mammoeten moesten jagen. Dat was veiliger in groepen. Deze groepsidentificatie is één van de drijvende krachten achter internethypes, memes en viral videos. Niet voor niks begint de hashtag #jesuischarlie met de woorden ‘ik ben’. Wie te laat is bij dit soort hypes, valt al snel buiten de groep. Op de basisschool beteken dat je doodvonnis: no way dat je in de kusjeskring nog aan de bak komt.

Je hebt gelijk, hoe voorkom ik dat ik buiten de kusjeskring val?

How Viral Content Spreads pickard planet Hype MOTI Breda korting CJP Serveert
Viraal gaan doe je tongue in cheek.

Internethypes doorlopen een vast patroon. Van die mensen die overal als eerste bij zijn (zogenaamde innovators) zien een bijzondere foto, video of artikel en sturen daar op de één of andere manier een bericht over de wereld in. De kans is groot dat dit op sites als Imgur of Reddit plaatsvindt, waar bezoekers door middel van stemmen bepalen hoe belangrijk iets is. Langzaam sijpelt dit via kleine, gespecialiseerde blogs en twitteraars met een meer dan gemiddeld aantal volgers (invloedrijke ‘early adaptors’) richting de massa. Als je er op dit moment al bijzit, ben je lekker bezig. Om je een beetje op weg te helpen, dit zijn blogs die je in je favorieten moet zetten en mensen om in de gaten te houden:

Mashable (internethypes, maar dan met een beetje achtergrond)
The Poke (grappige plaatjes zonder enige context)
Laughing Squid (voornamelijk toffe video’s)
9gag (grappige plaatjes met tekst erin)
Buzzfeed (dit mag duidelijk zijn: zij beginnen soms hun eigen hypes.)
@alexanderNL (Alexander Klöpping zit vooral in de tech-scene, maar aangezien die altijd voorloopt is het toch een goed begin.)
@arjenlubach (Deze talkshowhost begint liefst zijn eigen hype en is daarmee ook vereeuwigd in de expo Planet Hype.)
@jimmyfallon (De Amerikaanse comedian/talkshowhost is er altijd mega-vroeg bij als het om internetmemes gaat, maar heeft zo’n groot bereik dat je al bijna ‘late majority’ bent nadat Jimmy er iets mee heeft gedaan.)
@arcinho (Werkt bij BNN achter de schermen, maar lijkt zijn tijd vooral op Imgur door te brengen.)

Adoptiecurve-planet-hype-viral-MOTI-CJP-Serveert-Breda-korting

Fase 2: de druppel die Ice Bucket doet overlopen

Nu is het wachten tot de eerste nationale krant, een professioneel magazine of tv-programma het oppikt. Dat is meestal, in de woorden van de Canadese journalist en hype-expert Malcolm Gladwell, het ‘Tipping Point’; het punt waarop de ‘early majority’ kennismaakt met een onderwerp en het explodeert in de mainstream. Het moment waarop je ineens meerdere Ice Bucket Challenges op je Facebook-feed hebt staan. De hype is op weg naar boven en dit is nog altijd een prima moment om in te stappen. Het is het equivalent van pas in het tweede draaiweekend naar Toy Story gaan: nog net op tijd, maar wel na de nerds met een abonnement op de Zo Zit Dat en alle kinderen die WEL GEWOON TELEKIDS MOCHTEN KIJKEN VAN HUN OUDERS.

Fase 3: nu wordt het oppassen

Niet lang na de ‘explosie in de mainstream’ komt het gezeur: de negatieve reacties op de hype. ‘We hebben toch wel wat beters te doen met zijn allen dan discussiëren over de kleur van een jurk?’ ‘Beter doen we wat aan Syrië.’ De hype groeit nog wel, maar nu vooral nog onder de ‘late majority’: je ouders, de Libelle, die ene onduidelijke dude uit Waddinxveen die je ooit heeft toegevoegd op Facebook nadat je hem op de derde dag van Lowlands vijf minuten sprak bij de wc’s. Nu wordt het echt oppassen, want tussen geliketet of uitgelachen worden om jouw filmpje van de Ice Bucket Challenge, zitten slechts enkele uren. Vuistregel: als de NOS er in het achtuurjournaal aandacht aan besteedt, ben je te laat.

Conclusie

Te laat komen bij een hype is sociale zelfmoord en op tijd zijn vergt nogal wat inspanning. De simpelste route over dit zwiepende koord is dus dat je helemaal niet meedoet. Gewoon lekker aan de zijlijn blijven staan. Dat is natuurlijk precies wat ik had moeten doen twintig jaar geleden: een beetje met verwondering naar mijn vrienden kijken, schouders ophalen en mijn bek houden. Je krijgt het echt allemaal wel mee en als je het gevoel hebt dat je alles hebt gemist, ga je gewoon naar MOTI in Breda. Daar staan dit najaar namelijk de honderd interessantste hypes van de afgelopen twintig jaar op ordelijke wijze naast elkaar opgesteld.

De expo Planet Hype is van 3 oktober tot en met 13 maart te zien in Museum Of The Image, Breda. Op vrijdagavond 9 oktober is er een speciaal CJP Serveert-programma, met sprekers Aynouk Tan, Tim den Besten en Tinkebell. Naast colleges en een rondleiding krijg je ook nog bier en bitterballen, voor de schamele prijs van € 7,50.

Comments

Gerelateerde kortingen

MOTI Museum of the Image
50% CJP-korting

MOTI Museum of the Image

Het beste design van Nederland zie jij met dikke korting