Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Waarom deze tas in een modemuseum hoort
15 SEP 2015 • Door Steven Stoffers Headerfoto: FaceMePLS (Flickr) • Meer blogs over Expo

Waarom deze tas in een modemuseum hoort

Dit weekend opende in Rotterdam het Tijdelijk Modemuseum. Maar waarom heeft Nederland geen permanent modemuseum? En wat zou er in moeten staan als we het wel hadden? We vroegen het aan drie experts.

De boodschappentas
Gekozen door: modejournalist/stijlicoon en CJP Serveert-presentator Aynouk Tan

tijdelijk modemuseum Rotterdam boodschappentas aynouk tan korting CJP
Ook dit is mode, volgens de experts. Foto: FaceMePLS (via Flickr)

‘In de jaren negentig ging het economisch heel goed, waardoor merknamen erg in zwang waren: alles draaide om namen als Gucci, Adidas en Nike. Nederlanders, onder leiding van Alexander van Slobbe (orson + bodil, -red.), waren een van de de eersten die zich van die glamour gingen afkeren door het alledaagse te verheffen tot mode. Een groep jonge ontwerpers uit Arnhem, Le Cri Néerlandais, werd om die reden in 1995 bejubeld in Parijs. We waren daar echt vooruitstrevend in. De Albert Heijn-tas of de Dirk-tas, wat je wil, heeft een iconisch ontwerp. Gewoon vierkant, en dat is ‘ie al heel lang. Maar sinds Van Slobbe de boodschappentas volledig in het leer uitvoerde, is het een mode-item geworden. Nu zie je dat model tas overal, maar toen bestond hij alleen nog maar in het plastic. Ver na de jaren negentig gingen hipsters de plastic Dirk-tassen weer dragen als parodie op de mode. Daarmee is de plastic tas ook echt mode geworden.'

'De boodschappentas heeft dus in zijn vele vormen gezorgd voor de democratisering van de mode: het haalde de glamour onderuit door middel van alledaagsheid en ironie. Dingen hoeven niet per se duur te zijn om er mee aan te kunnen geven wie je bent en wat je status is. Ik denk dan ook dat een permanent modemuseum veel beter de kleren kan tentoonstellen die we dagelijks dragen: het zegt meer over ons gedrag en wie wij zijn.’

De patchwork-jurk van Nicolas Ghesquière voor Balenciaga’s lente/zomercollectie in 2002
Gekozen door: waarnemend hoofdredacteur van Vogue Nederland, Rinke Tjepkema.

tijdelijk Modemuseum Rotterdam korting CJP Nicolas Ghesquiere balenciaga 2002 spring Summer
In het Tijdelijk Modemuseum zul je dit ook veel zien: oude ideeën hervormd naar de moderne tijd.

‘Je kunt in een museum natuurlijk kiezen voor iets dat heel erg kenmerkend is geweest voor een bepaalde periode of juist voor een item dat de tand des tijds heeft doorstaan. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, zeker als je het hebt over een permanent museum. Daarnaast vind ik het mooi als mode een emotionele lading heeft, waardoor alle minimalistische, onuitgesproken basics afvallen. Ook al draag ik die zelf graag. Laatst was ik bij een expositie van Alexander McQueen in London… Nee wacht, ik mag natuurlijk maar één ding kiezen? Dan ga ik voor een patchwork-jurk van Nicolas Ghesquière. Hij maakte van Balenciaga rond 2000 weer een modehuis dat er toe deed. Als ik zijn collectie van de lente/zomer van 2002 bekijk, wil ik nog steeds alles hebben. Het is al dertien jaar oud, maar blijft relevant. Hij combineert patronen die je kent en stoffen die niet per se heel luxe zijn op zo'n manier dat het modern en juist het summum van luxe wordt. Prachtig vind ik dat. Je blijft er bovendien naar kijken, toch ook belangrijk in een museum.'

'Maar ja, wanneer is een modemuseum interessant? Ik denk dat dat toch vooral te maken heeft met het thema van de exposities. Zonder context is mode saai, daarvoor is het te plat. Dan is het kleding op een pop. Een permanente vaste expositie van mode lijkt me geen goed idee. Schilderijen kunnen op zichzelf een hele wereld oproepen, een jurk niet.’

Le Smoking van Yves Saint Laurent
Gekozen door: de ontwerpster van de ‘perfecte parka’, Teym-oprichter Maxime Cartens (25)

tijdelijk Modemuseum Rotterdam korting CJP Le SMoking Yves Saint Laurent Helmut Newton
Oh Yves. You had us at de woordgrap.

‘Wat ik zelf interessant zou vinden om te zien in een modemuseum is de evolutie van het pak. Omdat Nederland een aantal couturiers heeft die bekend staan om hun vrij simpele pakken, maar vooral omdat het pak door de jaren heen heel erg verandert, terwijl het an sich niet als iets heel modieus gezien wordt. Men denkt dat het gewoon ‘net’ moet zijn. Wanneer je kijkt naar hoe pakken er tien of zelfs twintig jaar geleden uitzagen, zie je dat wat ‘net’ is toch echt aan mode onderhevig is. Silhouetten, schoudervullingen en proporties zijn elk jaar weer anders. Als ik er maar één mag kiezen, ga ik voor Le Smoking van Yves Saint Laurent. Hij sloeg een totaal nieuwe richting in door mannelijke vormen te vertalen naar kleding voor vrouwen, vaak heel clean en minimalistisch, en toch vrouwelijk en sexy. Ondanks dat het uit de jaren zestig komt, is dit pak nog steeds modern.'

'Deze foto is bijna net zo beroemd als het pak zelf. Hij werd dan ook geschoten door de wereldberoemde fotograaf Helmut Newton. Dat is denk ik trouwens wat een modemuseum zou moeten doen om succesvol te zijn in Nederland: mode én modefotografie tentoonstellen. We hebben namelijk maar een paar grote namen qua ontwerpers en vanuit het buitenland zullen er weinig mensen afkomen op een permanent modemuseum in Nederland. Maar we hebben wel veel bekende modefotografen. Die combinatie trekt vast genoeg mensen om een museum permanent in de lucht te houden.’

Op een permanent modemuseum moeten we nog even wachten, maar zoals Maxime ook al zei aan de telefoon: sla in de tussentijd het Tijdelijke Modemuseum in Rotterdam niet over! Met je CJP-pas krijg je daar € 3,50 korting.

Comments

Gerelateerde kortingen

Het Nieuwe Insituut
€ 3,50 CJP-korting

Het Nieuwe Insituut

Uren lang architectonisch archiefplezier in Rotterdam