Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
De keiharde realiteit achter hypes
13 AUG 2015 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Expo

De keiharde realiteit achter hypes

Planking is echt véél ouder dan je denkt en de Nederlandse bedenker van de flippo's maakte een paar verschrikkelijk slechte beslissingen: CJP zocht de verhalen op achter vier van de grootste hypes ooit. 

Vanaf 25 september zijn in Museum Of The Image in Breda de grootste hypes van de afgelopen jaren te zien plus kunstwerken die daardoor geïnspireerd zijn. Je ziet er hoe een hype eigenlijk ontstaat, welke verschillende soorten hypes er zijn en wat het eigenlijk over ons zegt dat we een week lang de kleur van een bepaalde jurk belangrijker vinden dan wat er in Syrië aan de gang is. Als voorproefje op de expo bekeken we een paar hypes die ons de afgelopen jaren heel erg hebben beziggehouden.

Planking is veel ouder dan je denkt

Dit is wat ene Mark Clotworthy onder 'facedancen' verstaat, maar dat klopt dus niet.

Er zijn best veel mensen die claimen dat ze planking bedacht hebben. En eigenlijk hebben ze allemaal wel een beetje gelijk. Zo speelde een Brits duo jarenlang The Lying Down Game. Toen ze in 2007 een Facebookgroep oprichtten waarin elke geplaatste foto op een nog vreemdere plek was genomen dan de vorige, werd het fenomeen snel populair. De term planking komt dan weer uit Australië. Maar in een documentaire die speciaal voor de expo Planet Hype in MOTI is gemaakt komen twee Amerikanen aan het woord. Scott Amy en Joel Marshall vertellen hoe ze op een dag in 1983 twintig minuten lang ‘facedancen’ in de rechterhoek van een honkbalveld. Terwijl er een wedstrijd bezig was. Dat verhaal was al bekend, maar de heren kunnen het nu ook bewijzen blijkt in de documentaire. Hoe facedancen in vervolgens uitgroeide tot een enorme hype, zie je in MOTI.

Hoe de flippokoning na 300 miljard flippo's alsnog met lege handen stond

Terug naar 1995.

Nadat hij een luttele 300 miljard flippo's had gedrukt kon ‘Flippokoning’ Hans Zandvliet in 1996 al een villa kopen van zijn gouden idee. Een villa met zicht op de achtertuin van Willem-Alexander, welteverstaan. Hij liet de kluis van het pand volstorten met de plastic schijfjes, zodat zijn kinderen er in konden zwemmen. Maar tegenwoordig zijn zelfs die flippo’s verdampt: de villa is met vier miljoen euro verlies verkocht op een executieveiling, omdat het nieuwe bedrijf van Hans failliet ging. Dat zit zo: eerst kreeg Hans een burn-out die hem arbeidsongeschikt achterliet. Daar was hij voor verzekerd. Door een oplichter. Toen Hans in 2005 weer beter was, had zijn vermogen een flinke klap gekregen en de flipporage was voorbij. Maar, bedacht Hans, met knikkeren zijn kinderen nooit gestopt. Wat als hij dezelfde plaatjestruc kon toepassen bij knikkers? Hans ging op onderzoek uit, maar het blijkt heel lastig om een plastic poppetje in een glazen knikker te krijgen. Toch dramt hij zijn idee door en hij laat er speciale fabrieken voor bouwen in Vietnam. Na twee maanden productie overstroomde de hele regio en ging zijn fabriek naar de gallemiezen. Vervolgens gaf de economische crisis hem een trap na. Maar die knikkers komen er. Al is het het laatste wat Hans doet.

De Ice Bucket Challenge was geen marketingstunt

Óf je hebt zelf een emmer ijswater over je hoofd gegooid óf je klikte vorige zomer urenlang hoofdschuddend alle filmpjes weg die je newsfeed overspoelden. Hoe dan ook, de Ice Bucket Challenge was in 2014 niet te negeren. Aan het eind van de hype hadden filmpjes alleen al op YouTube bij elkaar opgeteld meer dan tien miljard views. Er is meer dan 220 miljoen euro gedoneerd aan het achterliggende goede doel, de bestrijding van de spierziekte ALS! Best wel bijzonder als je weet dat de actie niet uit de koker komt van een PR-bureau (zoals sommge bureaus over zichzelf beweerden), maar bedacht is door twee heren die zelf aan ALS lijden. Ook over één van hen, Pat Quinn, heeft MOTI een documentaire laten maken. Pat legt daarin uit hoe het wél gegaan is. Wist je trouwens dat het op dit moment Ice Bucket Month is? Nee hè? Zo vluchtig is een hype dus.

Waarom de rode Kony 2012-shirts nooit werden geleverd
Kony 2012 is nog altijd één van de meest virale video’s ooit, gemeten naar de maatstaf ‘wie het snelst 100 miljoen views heeft’. Slechts zes dagen stond de documentaire over de Ugandese oorlogscrimineel online voordat hij die mijlpaal bereikte.

Daags na het enorme succes van de bewustwordingsfilm vielen publiek en media over elkaar heen, want de Hollywood-esque voorstelling van de situatie zou volgens sommige experts totaal niet kloppen. Het goede doel dat de film gemaakt had, Invisible Children, zou bovendien maar weinig van de gedoneerde fondsen uitkeren; de rest ging in eigen zak. En toen was er ineens dat filmpje waarbij de hoofdrolspeler van #Kony2012, Jason Russell, totaal verward naakt over straat liep. In dit prachtinterview legt hij uit waarom. Door dat filmpje twijfelde echt iedereen over de organisatie, terwijl die toch legit was. Invisible Children wordt goed beoordeeld door officiële instanties en had een website vol informatie over al hun projecten. Het probleem was alleen dat mensen die informatie niet konden bereiken: door het succes was hun website gecrasht. Als klap op de vuurpijl kregen mensen die een ‘action kit’ hadden gekocht hun materialen niet opgestuurd. In dat pakket zat namelijk een rood shirt met de tekst 'Kony 2012' erop. Maar er waren al zo veel pakketten besteld dat geen enkele fabriek in heel Amerika nog rode shirts kon leveren. De volledige geschiedenis van wat er allemaal mis ging bij Kony 2012, lees je hier. Maar de conclusie is simpel: het is nu 2015 en Kony is nog altijd niet gepakt.

Op 9 oktober serveert CJP het beste van Planet Hype. Mode-journalist en extravagant stijlicoon Aynouk Tan presenteert een avond met sprekers als Tim den Besten (van de Yolanthe-docu) en Tinkebel (van de katten-handtassen). Uiteraard krijg je een tour door de expo en sluiten we af met bier en bitterballen. En dat voor een schamele € 7,50.

Believe the hype en meld je aan voor het Facebook-evenement! Dan weet je als eerste dat de kaartverkoop gestart is en dat is fijn, want er is maar plek voor een select gezelschap. Anders dan anders, mag je nu ook zo veel pasloze vrienden meenemen als je wil. Zij betalen € 12,50.

Comments

Gerelateerde kortingen

MOTI Museum of the Image
50% CJP-korting

MOTI Museum of the Image

Het beste design van Nederland zie jij met dikke korting