Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
CJP Exclusief @ de Parade was echt zó
20 JUL 2015 • Door Faye Heijnis • Meer blogs over Theater Festival

CJP Exclusief @ de Parade was echt zó

Wat een levenslessen op de Utrechtse Parade. Alex Klaasen introduceerde de megahit Neuken is voor meisjes en Steef de Jong bewees dat mensen in de negentiende eeuw high werden van de wals.

Het is half acht ’s avonds. Aan de picknicktafels in het Moreelsepark, vlak naast station Utrecht, zitten kinderen, jongeren lurkend aan een biertje, dertigplussers nippend aan een kop koffie en hippe bejaarden in dubio over wat de volgende onderneming op het terrein is. Ze zijn omgeven door knusse theaters, de zweefmolen, meiden met konijnenoren en de fontein op het dak van de bar. Overal wordt gelachen, gezoend, gewipt (in de zweefmolen uiteraard, you dirty mind!) en gegeten. Theaterfestival de Parade is dit weekend in 030 beland en de stemming zit er goed in.  

De exclusieve CJP-pakketten waren he-le-maal uitverkocht deze mooie zondag. Terecht, al zeggen we het zelf: voor € 15,- zie je bij CJP Exclusief @ de Parade twee geselecteerde voorstellingen. Langzaam vormen zich twee rijen voor het Circustheater, waar de eerste voorstelling bijna begint. Als we de poster voor de tent mogen geloven, aanschouwen we hier straks twee internationale gigasterren van de band H.E.A.R., genaamd Alex Klaasen (Gooische Vrouwen, cabaretvoorstelling Eindelijk Alleen) en Henry van Loon (De Boskampi’s, Bro’s Before Ho’s). Je weet wel, van die monsterhit Neuken is voor meisjes. Voordat je denkt dat je onder een steen hebt gelegen: dit is natuurlijk pure fictie. Maakt het des te leuker.

Wat ze hier zongen klonk verdacht veel als: 'Anus van karton'

Met diezelfde hit verwelkomt H.E.A.R. het binnenstromende publiek. De houten tribune is tot de nok toe gevuld met opgewonden gezichten: we weten dat dit leuk wordt. Alex, Henry, drummer Jan en keyboardspeler Keez gaan vrolijk door met hun Neuken-jingle. Als iedereen eenmaal zit, somt een sensuele stem alle prijzen op die de band ooit won. De mannen spotten bekende gezichten in het publiek en richten de microfoons naar die 'fans' toe, zodat ze hun nummers uit volle borst mee kunnen tetteren. Nee, niemand heeft ook maar enig idee van de tekst. Een golf van gegiechel is dan ook het enige antwoord.

Degenen op de voorste rijen zijn de klos. Alex en Henry planten zich bijvoorbeeld neer naast ene Paulien en vragen haar waarom ze zo’n grote fan van ze is. ‘Eh, jullie liedjes…’ ‘Omdat we zo knap zijn?!’, onderbreekt Alex haar. Ook begeleiden de heren een vrouw naar het podium, die een huwelijksaanzoek wil doen. Is natuurlijk niet zo, maar de volslagen vreemde man die tegenover haar wordt geplaatst, doet vrolijk mee. H.E.A.R. bluft erop los. Het verhaal dat ze ophangen over Henry die tien poliepen op z’n stembanden had en Jan en Keez samen één poliep, klinkt bíjna geloofwaardig.

Zwaar vermaakt loopt het publiek na ongeveer een half uur de tent uit. Alex en Henry schuiven aan een tafel voor een heuse signeersessie. Een groot deel van de aanwezigen willen met de mannen op de foto terwijl ze hun bijzondere liefdesteken uitbeelden. Zie het beeld bovenaan dit artikel.

De Nick & Simon van de Parade.

Straussvogel in Teatro Cuatro begint pas over een uurtje. Even pauze dus. Tijd genoeg om je gratis drank te claimen, één – of twee, of drie – bitterkoekjes mee te grissen en de steeds ruigere zwiepen in de zweefmolen te aanschouwen.

Vijf minuten voor aanvang warmt Steef de Jong zijn publiek buiten op. Vol passie kondigt hij zijn operette aan en probeert last-minute nieuwsgierige gezichten voor zijn operette uit te nodigen. Dat dit een wervelwind van een show wordt, is al duidelijk. Wat een energiebom, die Steef. Hij: ‘O…’, wij: ‘perette!’. 

Strauss in the house!

Trots ontvangt Steef om klokslag kwart over negen de mensen in het kleine theater. Op het decor staan een groen scherm, een paar videocamera’s en twee tv’s aan de zijkanten. Steef trapt af met een gemoedelijk potje klassiek geneurie op de melodie van, hoe kan het ook anders, Johann Strauss jr.’s An der schönen blauen Donau. Dé walskoning waar het in deze voorstelling allemaal om draait. Steef maakt namelijk een docu over zijn idool. Een docurette, om preciezer te zijn.

De theatermaker lijkt haast geobsedeerd door de Oostenrijkse componist en weet werkelijk álles van hem. Dat-ie bijvoorbeeld met prinses Sissi - die Steef zelf ook speelt - een sigaartje rookte op haar balkon. En dat er in die tijd geen xtc of mdma was, maar de wals om high van te worden. Johann heeft trouwens zelfs het woord ‘hit’ verzonnen.

Geen drank en drugs voor Sissi en Strauss, maar een doodgewone sigaret en sigaar.

Bepakt en bezakt met flink wat weetjes over Johann, onzeker over of het nou wel of niet waar is, stappen de aanwezige theaterfans weer naar buiten. Het schemert. Ilona de Jong (27) en Maarten Woestenburg (27), een stel, bespreken de avond na. ‘Ik ga al zeker vijf jaar naar de Parade’, vertelt Ilona. ‘Heel graag met CJP Exclusief, omdat je dan dingen bezoekt die je normaal gesproken niet zo snel zelf zou kiezen.’ Neuken is voor meisjes vonden ze hilarisch. ‘Ik had Alex Klaasen nog nooit in het echt gezien’, zegt Maarten. ‘Leuk om ‘m eens live te zien én in een duo.’

Straussvogel was heel wat anders. Toch konden de tortelduiven ze allebei waarderen. ‘Knap dat Steef het levensverhaal van Johann Strauss jr. behapbaar maakt voor een jonger publiek in plaats van vijftigjarigen’, complimenteert Maarten hem. Het koppel bestormt nog even de zweefmolen, want de Parade gaat door tot in de donkere uurtjes. Voor ons is het vandaag genoeg geweest. We gaan morgen gewoon weer.

Geen ticket kunnen scoren voor de uitverkochte CJP Exclusief @ de Parade-events? Bij deze een kleine troost: als CJP'er krijg je € 4,- korting op de entreeprijs én mag je gratis naar binnen als je 25 bent. Sjees dus naar Utrecht (tot en met 2 augustus) of Amsterdam (7 tot en met 23 augustus).

Comments