Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Wat er allemaal mis is met ons
24 JUN 2015 • Door Faye Heijnis • Meer blogs over Theater

Wat er allemaal mis is met ons

Dwalen zonder doel, dierlijk gedrag vertonen, losgaan in een driftbui en een dikke middelvinger opsteken naar 'hoe het hoort': op het Over het IJ Festival leggen theatermakers onze flaws en kwetsbaarheden bloot.

In de zeecontainers op het theaterfestival huist acteertalent van de bovenste plank. Maar voor degenen onder ons die lichte verschijnselen van claustrofobie hebben, zijn er ook voorstellingen buiten de metalen muren. Opvallend genoeg hebben vier van deze stukken één grote overeenkomst: ze zoomen in op mankementen van het menselijk gedrag. 

Dwalen zonder doel

The summer of ’96, NT Jong

Een trip down memory lane. We volgen brugpiepers in spe: vriendschappen vallen uiteen en de eindmusical is het laatste dat ze nog met elkaar delen. Ieder kind krijg een mavo-, havo- of vwo-sticker op z'n voorhoofd geplakt en de grote vraag 'wat nu?!' komt omhoog. Komt de nostalgie bij jou ook al naar boven?

Het stuk, met live muziek, is gebaseerd op gesprekken die regisseur Casper Vandeputte voerde met oude basisschoolvrienden. Hij kwam ze via Facebook tegen en besloot ze weer op te zoeken, na negentien jaar. Vandaar het jaar 1996. Misschien inspireert The summer of '96 jou ook wel om je allereerste lover van de basisschool eens een belletje te geven.

Flaw
: zo mak als een lammetje je eerste stappen zetten naar volwassenheid of een nieuwe uitdaging, maar eigenlijk niet weten waar je in godsnaam mee bezig bent.  

Beetje liggen. Beetje dwalen.

Dierlijk gedrag vertonen

Stad der blinden, Theater Utrecht

Benauwend en een beetje luguber. Stad der blinden is de toneelvertaling van Nobelprijswinnaar José Saramago’s gelijknamige boek. Uit het niets ontstaat er een epidemie van blindheid in een stad. Als een stel proefkonijnen en besmettelijke bommen worden de blinden in quarantaine geplaatst. In zo’n noodsituatie met gebrek aan eten en hygiëne komt zelfs in de meest beschaafde mensen het beest naar boven. Fatsoen? Zelfbehoud? Wat is dat?

Regisseur Thibaud Delpeut trekt je uit je comfort zone met scherpe geluiden, dromerig licht en video’s die hallucinaties laten zien. Als we de bezoekers in de video hieronder mogen geloven, is het stuk intens, naargeestig en beangstigend. 

José’s boek leende zich eerder ook al voor een film. Blindness van regisseur Fernando Meirelles was in 2008 de openingsfilm van Filmfestival Cannes. O.a. Julianne Moore en Mark Ruffalo zijn twee van de blinden.

Flaw
: bij een dikke uitverkoop 'per ongeluk' op iemands voet stappen. In een stampvolle trein de ander subtiel opzij duwen zodat je toch nog een zitplek hebt. Ons dierlijk instinct komt in zulke situaties naar boven. Laat staan in zo'n heftige situatie als in Stad der blinden. 

Losgaan in een driftbui

Motief knokpartij nog steeds onbekend, Het Eerste Kwartier

Van dit theaterstuk staat één ding vast: de bruiloft is compleet, finaal, volledig verpest. Maar hoe? Vijf personages blikken terug op de avond en proberen de schade te herstellen. Motief knokpartij bruiloft nog steeds onbekend bestaat alleen maar uit monologen. We horen van de bruidegom, bruid, zus van de bruid, ingehuurde clown en ceremoniemeester wat hen allemaal dwarszit.

De krantenkop ‘Motief knokpartij bruiloft nog steeds onbekend’ triggerde regisseur Wilhelmer van Efferink meteen. Hij vroeg vijf toneelschrijvers om elk een script te schrijven voor een personage in dit drama. Who knows, misschien zet Wilhelmer hiermee wel een trend en volgt er meer theater geïnspireerd op de nieuwskop van een journalist.

Flaw
: knokken op zich al. Maar ook ergernissen en emoties zo hoog op laten lopen, dat een enorme driftbui uiteindelijk de enige manier is om af te koelen. 

Dramááátisch rood in de bruidstaart.

Rebelleren 

Ramkoers, BOT

Ram·koers: bewust gekozen om een ander schip te rammen; houding waarbij men op een confrontatie aanstuurt. Precies dát doen de mannen van BOT. De rebelse muziektheatervoorstelling is in your face en eh, in your ears. Geen verhaal, maar beukend harde muziek die overgaat in kleine liedjes en een decor dat chronisch niet af lijkt. Maar de artiesten doen niet zomaar wat. Het stuk is een georganiseerde chaos, met bijzondere instrumenten als een rioolbuis.

Ramkoers
maakt een discussie los. Moet een theatervoorstelling echt een verhaal hebben? BOT vindt dus van niet. ‘Wie geen risico neemt, komt niet vooruit’, staat in hun aankondiging op de website van Over het IJ. Hoe dan ook: wakker ben je na deze voorstelling sowieso.

Flaw
: een dikke vinger opsteken naar de status quo. Expres tegen de heersende normen en waarden aantrappen. Zonder rebelsheid zouden er alleen geen James Dean, Nirvana en vooruitstrevende kunstenaars zijn. Dus eigenlijk is deze flaw af en toe best oké, niet?

Ruige rammers.

Zie de flaws live onder ogen. Al deze voorstellingen bezoek je als CJP'er met € 1,50 korting. Op het dag-, weekend- of passe-partoutfestivalbandje boek je met je CJP-pas € 5,- winst. Daarmee krijg je toegang tot het zeecontainer-, nieuwe makers-, verdiepings- en beeldende kunstprogramma. Meer info

Comments