Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Paul Verhoeven was liever in Nederland gebleven
19 JUN 2015 • Door Faye Heijnis • Meer blogs over Film

Paul Verhoeven was liever in Nederland gebleven

Regisseur Paul Verhoeven trakteerde filmliefhebbers in Amsterdam op advies, leuke backstageweetjes en rake uitspraken. CJP’s Faye en Martine waren bij zijn masterclass en hoorden uit de mond van de filmgoeroe dat hij eigenlijk niet naar Hollywood wilde en spijt heeft van een afgeslagen filmproject. 'Niet waar?'

Als twee uitgehongerde hondjes schrokken we voor het Felix Meritis-gebouw in Amsterdam onze Surinaamse roti naar binnen. Het is kwart over zes ’s avonds en de masterclass ‘How to conquer Hollywood’ van Paul Verhoeven begint over een kwartier. Je weet wel, de regisseur van o.a. Soldaat van Oranje, Turks Fruit en Spetters, die het met een aantal projecten ook heeft gemaakt in Amerika. Op verzoek van zijn vakcollega Arne Toonen (De Boskampi’s), die dit evenement via Live on Demand heeft geregeld, vertelt Paul vanavond over de do’s en don’ts in Hollywood. 

Bepakt met een Live on Demand-polsband en een consumptiemuntje – wijn! – stappen we de inmiddels volle zaal binnen. Alsof ze er speciaal voor ons zijn neergezet, stralen twee zwarte klapstoeltjes op de achterste rij. Stemmen van de aanwezigen galmen door de ruimte. De Romeinse versiering aan de muur en rode verlichting zorgen voor een chique maar warme sfeer. Op een groot scherm boven het podium verschijnen foto’s van Paul op verschillende filmsets. 

Soepele sprong
Presentatrice Frederique de Jong vraagt aandacht voor Arne. Hij heeft duidelijk zin in de les van Paul, een belangrijk voorbeeld voor hem. ‘Paul was meteen enthousiast over deze masterclass. Ik heb een lijstje met vragen voorbereid.’ Maak van dat lijstje maar gerust een lijst: tot tien uur vanavond hangen we aan Pauls lippen. 

Dan komt de man van de avond binnenlopen. Hij wordt ontvangen met groot applaus, dat weerkaatst in de ruimte. Het podium beklimt-ie met een ‘soepele sprong’, vindt Frederique. Kort peilt ze wie er in de zaal aanwezig zijn. Op de eerste rij stoelen met gouden kussens zit bijvoorbeeld Dirk, een scenarioschrijver in spe. Ook Jan Doense, producent van polderhorror De Poel, heeft door het scoren van één van de eerste tickets een heilig plekje vooraan. ‘Ik heb eventjes terug met Paul samengewerkt op het Amsterdam Fantastic Film Festival’, vertelt de horrorproducent.

De filmgoeroe op de rode troon, met z'n Jordans. Foto: Live on Demand

Vlucht
‘Ik was liever in Nederland gebleven.’ Hmkey, de toon is al gezet. We hebben hier te maken met een broodnuchtere Paul, wanneer Arne vraagt naar hoe je je in the picture werkt bij de grote studiobazen. Ondanks zijn succes in Hollywood met o.a. Basic Instinct, RoboCop en Hollow Man, is het nooit Pauls droom geweest om dit te bereiken. ‘Het was veel meer een vlucht dan een droom’, licht hij toe. ‘De steun van mijn vrouw en het gezeur met het Filmfonds zijn eigenlijk de redenen geweest om het wél te doen.’ Om er vervolgens nog aan toe te voegen: ‘Ik heb in Amerika nog nooit een film gemaakt die ik zelf wilde.’

Oei, het vuur wordt geopend op het Filmfonds. ‘Het fonds was destijds erg links. Mijn producties werden gezien als platvloers, zonder sociale en artistieke achtergrond. Daarbij was het project van RoboCop me al aangeboden en lag het script klaar. Dat had ik in eerste instantie weggegooid, trouwens. Het leek me geen serieus verhaal voor een goede film. Maar van mijn vrouw moest ik ‘m opnieuw lezen. Zij zag er wel wat in.’

Go with the flow
Arne zit middenin de struggle van filmstudio’s aantrekken die hem goede scripts toevertrouwen. Tot nu toe is die aanloop niet echt groot. ‘Ik heb wel honderd scripts gelezen, maar er zat niks bij.’ Tsja, werk blijft dan ook uit. ‘Maak iets goeds in je eigen land en ze komen je vanzelf kopen’, adviseert Paul. ‘Probeer ook niet je eigen wil door te drukken. Go with the flow.’ En als het even kan, is trouwen met een Amerikaanse vrouw volgens de regisseur ook mooi meegenomen.

Arne hangt aan Pauls lippen. Foto: Live on Demand

Dat Paul ook een meester is in droge humor, blijkt wel uit de lachgolven die hij veroorzaakt. Hij zegt waar het op staat, het liefst met zijn stopzinnetje ‘niet waar?’ erachter geplakt. De foto’s op het grote doek glijden voorbij. Paul en Arnold Schwarzenegger happend in een hamburger en filmstills uit o.a. Spetters en RoboCop.

‘Jij kreeg het script van Star Wars: Episode V: The Empire Strikes Back aangeboden’, begint Arne. ‘Nee, niet waar’, onderbreekt Paul hem. ‘Oh, dat begreep ik van je. Dan was ik dronken’, lacht Arne. Verwarring in de zaal. ‘Ik hoorde dat ze overwógen om mij de film te laten regisseren. Maar ik ben het uiteindelijk dus niet geworden.’

Spijt
Tussen de gesprekken van de regisseurs door, komen er ook wat vragen uit de zaal. De vraag van welk afgeslagen filmproject Paul het meeste spijt heeft, volgt al snel. ‘Silence of the Lambs.’ Een dramatisch maar gemeend ‘oef’ klinkt door de zaal. ‘Ik had toen niet zo’n zin in een duistere film. Uiterste stommiteit. Maar ik denk niet dat ik het zo goed had gekund als Jonathan Demme.’

Ook Jan Doense werpt een vraag naar het podium. ‘Hoe komt het dat er na Zwartboek in 2006 zoveel tijd overheen is gegaan tot je volgende filmproject?’ Hij neemt als voorbeeld De Stille Kracht, dat maar niet van start kan gaan. ‘Geen geld’, legt Paul uit. ‘En de productie is duur. Zeker zestien á zeventien miljoen euro.’      

Frederique sjeest door de zaal voor vragen vanuit het publiek. Foto: Live on Demand

Naar bed met Sharon Stone
Paul is niet gierig in het onthullen van inside jokes op de set. Hij noemt de opnames van Basic Instinct, de film met die iconische scène waarin Sharon Stone haar benen inzet als verleidelijk wapen. Michael Douglas verdacht Paul ervan met de actrice naar bed te gaan, omdat-ie haar zoveel aandacht gaf. ‘Maar ze had gewoon veel takes nodig’, zegt Paul als een puppy zo onschuldig.

Dan nog een scoop over één van zijn komende filmprojecten, het Franstalige Elle. ‘Gaat over een vrouw die verkracht wordt, hoe ze ermee omgaat en ontdekt wie het heeft gedaan. Dan volgt een verdere ontwikkeling.’ Heb je het droogkomische van Paul al een beetje in de gaten?      

Arne vraagt tot slot om Pauls samenvattende advies om nú de eerste stap naar Hollywoodsucces te zetten. ‘Zo snel mogelijk iets maken wat opvalt. Twintig minuten kan al genoeg zijn.’ Als bedankje ontvangt de regisseur een canvas, waarop iemand duidelijk creatief is losgegaan met Photoshop.

Het Photoshop-kunstwerk: Paul Verhoeven met enkele iconische personages uit zijn films. Foto: Live on Demand

Ondanks zijn broodnuchtere masterclass van vanavond, krijgt de regisseur een staande ovatie om van te dromen. Arne heeft antwoord op zijn vraag gekregen. De zaal weet nu hoe je Hollywood volgens Paul kunt veroveren. Maar een beetje geluk is toch ook wel nodig. Samen met een dosis humor. 

Wat voor boeiends Paul nog meer te melden had – dat had hij zeker – valt gewoon niet te vatten in deze blog. Dat wordt een bescheiden boekwerk. Gevalletje had to be there. Wil je een evenement als dit niet meer missen? Als CJP’er krijgt je tien procent korting op je ticket voor een Live on Demand-event. Check vooral even wat er op de planning staat of start je eigen evenement, zoals CJP-stagiair Faye binnenkort doet op deze site.

Comments

Gerelateerde kortingen

Live on Demand
10% CJP-korting

Live on Demand

Jouw stem haalt je favoriete artiesten naar Nederland