Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Een telefooncel, soepblik of pisbak is óók kunst
06 JUN 2015 • Door Faye Heijnis • Meer blogs over Expo

Een telefooncel, soepblik of pisbak is óók kunst

De telefooncel in België is er sinds deze week niet meer. In Nederland hebben wij nog meer dan vierhonderd van deze parels staan, maar ons buurland is misschien niet zo van de nostalgie. Gelukkig belanden de telefooncellen niet bij het grofvuil. 

Provider Proximus wil dertig telefooncellen aan een museum schenken en kunstenaars er met hun creatieve brein op los laten. Kán nog weleens wat kunstzinnige hoogstandjes toevoegen aan de collectie van België. Dat simpele, alledaagse gebruiksvoorwerpen verheven kunnen worden tot kunst, hebben voorgangers uit het creatieve wereldje namelijk al keihard bewezen.

Fountain (1917), Marcel Duchamp

Foto: tate.org.uk

Laten we de feiten vooral niet verbloemen: dit is een pisbak. Het duurde dan ook vijftig jaar voordat Fountain echt door de kunstwereld werd opgenomen. Duchamp is de koning van simpele objecten een kunstzinnige betekenis geven: naast een urinoir heeft hij het ook geflikt met o.a. een flessenrek en een sneeuwschuiver.

Ceci n’est pas une pipe (1928), René Magritte

Foto: arnobouvry.be

Nééhee. Dit is geen pijp. Waarschijnlijk trek jij nu een wenkbrauw omhoog. Want wat we zien is wel degelijk een pijp. Toch? Ceci n’est pas une pipe is onderdeel van Magrittes expo La Trahison des Images, oftewel: het verraad van de voorstelling. Wat de schilder duidelijk wil maken, is dat we naar een beschilderd doek kijken. Niet naar een echte pijp. Doordenkertje, hè?

Campbell’s Soup Cans (1962) en Brillo Boxes (1964), Andy Warhol

Foto: artimage.princeton.edu/totallyhistory.com

Popartkunstenaar Andy Warhol zag de massaconsumptie als grote inspiratiebron. Door simpele voorwerpen als soepblikken of dozen tentoon te stellen als kunst, schudde hij kunstbreintjes flink door elkaar. Uit het feit dat Warhol een dikke honderd miljoen dollar aan erfenis heeft nagelaten, blijkt wel het succes.

New Shelton Wet/Dry Doubledecker (1981), Jeff Koons

Foto: miesby.wordpress.com

Voordat je aan jezelf gaat twijfelen: dit zijn inderdaad twee stofzuigers in een vitrinekast. Net als Andy Warhol haalt Koons alledaagse voorwerpen uit hun context. Hij heeft juist voor twee stofzuigers gekozen, omdat die volgens hem best wat overeenkomsten hebben met de mens. Het is een ‘ademende machine’, heeft een soort mond en een eh, lange slurf.

Medicine Cabinets (1989), Damien Hirst

Foto: mnuchingallery.com

Elf medicijnkasten vol potjes en doosjes, maar zonder inhoud. Hirst opende het vuur op de medicijnindustrie. Hij vroeg zijn oma om de lege omhulsels van haar medicatie. ‘Je kunt mensen maar tot een bepaalde tijd genezen. Uiteindelijk gaan ze toch dood. Achteruitgang kan je niet stopzetten, maar deze medicijnkastjes geven je het idee dat dat wél kan’, aldus Hirsts uitleg.

Sign of the Times (2013), Andres Serrano

In plaats van daklozen geld te geven, besloot Serrano hun bedelbordjes voor een paar tientjes over te kopen. Binnen een paar maanden had-ie zo’n tweehonderd borden met confronterende teksten. Hij verwerkte ze in de korte film Sign of the Times. Serrano is trouwens ook bekend door zijn controversiële Piss Christ. Even het googelen waard.

Closer (1989 – 2014), Tjalf Sparnaay

Foto: tjalfsparnaay.nl

Een lekkere vette hap, barbiepoppen en knikkers in beeld brengen alsof het de laatste wereldwonderen zijn. De Nederlandse schilder Sparnaay heeft er een handje van. Hij stort zich met zijn collectie Closer op de stroming die ‘hyperrealisme’ wordt genoemd: de werkelijkheid vastleggen, maar enorm opblazen. Dat heeft onder andere geleid tot zijn werk FoodScape, tot nu toe zijn grootste doek.

Conceptual Work (2015), Domenic Bahmann

Foto: videisimo.net

Bahmann neemt ‘alledaagse voorwerpen als kunst’ wel heel letterlijk. Hij maakt toffe creaties van bijvoorbeeld rubberen elastiekjes, bananen en lucifers. De Australiër is lang niet de enige. Brock Davis maakt bijvoorbeeld de mooiste creaties van zijn baardhaar en koffiedik. Beiden laten hun werk maar wat graag zien op Instagram.

Warmgelopen voor simpele objecten die verheven worden tot kunst? Dan is de expositie Life is Art, Art is Life misschien wel wat voor jou, vanaf 13 juni tot en met 1 november in het Groninger Museum. De Chinese kunstenaar Song Dong heeft bijvoorbeeld een wereldkaart opgebouwd uit duizenden snoepjes en een grasmat gemaakt van groene slagroom. Met je CJP-pas trek je bovendien € 3,- van je kaartprijs af.

Comments