Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Hoe werd Solar Weekend het creatiefste festival van Nederland?
12 MEI 2015 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Festival

Hoe werd Solar Weekend het creatiefste festival van Nederland?

We hadden een lang interview met Solar-oprichter Marcel Mingers om dat uit te zoeken. Maar uiteindelijk heeft hij aan drie woorden genoeg.

Aanstaande augustus is Roermond weer even het centrum van het heelal. Als een regenboogkleurig gat zuigt Solar Weekend dan alle creativiteit uit de wijde omtrek naar zich toe en ontstaat er vanuit het niets een plek waar tijd en ruimte alle wetten van de logica tarten. En met wijde omtrek bedoelen we ook echt wijde omtrek. De twaalf- tot vijftienhonderd (!) kunstenaars die de volledige aankleding van Solar dit jaar verzorgen, komen vanuit het hele land naar de Maasplassen in Zuid-Limburg. We vinden het daarom terecht dat Solar bestempeld wordt als ‘creatiefste festival van Nederland’. Maar hoe is dat ooit zo gegroeid? We vragen het aan de bedenker van het fenomeen; Marcel Mingers.

De Jan Smeets van Solar Weekend: Marcel Mingers.

Als je ‘Solar 2005’ googelt, moet je tussen de links naar de zonsverduistering van 2005 echt zoeken naar informatie over de eerste editie van het festival. Is de naam een verwijzing naar die eclips?
‘Nee, dat was een vondst van onze stagiair Robin toentertijd. We wilden eigenlijk verder met de naam Lovefields. Lovefields, op het Pinkpop-terrein in Landgraaf, was de voorloper van Solar. Wij, Extrema (een van de oudste dance-promoters van Nederland, -red.), wilden pop, rock en dance samenbrengen op één festival met een hoop creatieve toestanden eromheen. Mede-organisatoren MOJO en Converse zagen dat minder zitten en vonden na drie edities investeren in Lovefields dat er te weinig geld terug in het laatje kwam. Nou, dat kan. We wilden het toen graag helemaal zelf gaan doen, maar helaas mochten we de naam niet meer gebruiken. Tijdens een brainstorm over de nieuwe naam kwam Robin met Solar en dat klonk wel goed. We googelden de naam even om zeker te weten dat er geen andere festivals met die naam waren en wat bleek: er bestaat gewoon een solar system dat Extrema heet. Ja, dan kun je niet meer terug natuurlijk.’

Lovefields was dus het eerste voorzetje, maar dat was toch nog vooral een muziekfestival. Met welk idee begonnen jullie aan Solar?
'Extrema probeert als organisatie altijd al muziek te combineren met andere creatieve industrieën, zoals mode of theater. We willen dat er meer te zien is dan muziek alleen. We merkten in die jaren aan het begin van deze eeuw dat er een grote verborgen markt aan mensen was die heel mooie dingen maakten die gewoon niet te zien waren in de maatschappij. Feitelijk omdat ze niet commercieel te verantwoorden waren. Dat vonden wij echt zonde, dus hebben we gezegd: kom die mooie dingen voor ons maken en betrek er mensen bij die je kent zodat er nog meer moois ontstaat. We wilden daar echt een platform voor bieden.'

Woodstock 2004 vond gewoon plaats in Landgraaf.

Horen we je nu zeggen dat het idee om een platform te bieden aan kunstenaars er al was voordat jullie überhaupt over Solar hadden nagedacht?
‘Ja, zeker. Bij Lovefields broedde het al en probeerden we het zelfs een beetje. We voelden gewoon dat er behoefte was aan een festival waarbij mensen zelf mee konden doen. En het werkte: ineens stonden er mensen kunst te maken van wasmachines, graffiti-artiesten die in Eindhoven niks mochten kregen bij ons alle ruimte, Cindy kwam met een caravan langs om op een creatieve manier de millenniumdoelen onder de aandacht te brengen.'

Cindy is Cindy Pielstroom hè? Het ex-fotomodel en tv-presentatrice (o.a. letters omdraaien bij Rad van Fortuin en verschillende programma’s bij Yorin) die nu een jaar of vijf creative manager is bij Solar?
'Ja, inderdaad. Zij is een buitengewoon positief mens dat in de eerste plaats heel veel liefde wil verspreiden. Daar is ze op Solar op vrijwillige basis mee begonnen en toen er iemand wegging in de creatieve leiding was zij de aangewezen persoon om dat gat op te vullen. Maar daarvoor stond ze dus al met haar caravan op het festival voor haar eigen organisatie Globalicious. Via workshops probeerde ze mensen bewuster te maken van het milieu en zo de wereld een stukje te verbeteren. Mensen die iets goeds willen doen voor de wereld voelen zich al sinds het begin heel erg aangetrokken tot ons.'

Dat klinkt nogal hippie-achtig…
'Dat is het ook wel, maar dan in een modern jasje: Solar draait om respect, liefde en kleur. Het is heel vrolijk. Onze eerdere bezoekers zijn bovendien de grondleggers voor de nieuwe mensen die komen. Zij spreken hun vrienden aan en daardoor komen er allemaal heel leuke, lieve, open-minded, respectvolle mensen. Dat is wat het zo’n leuk festival maakt. Als je depressief bent, ben je daar zo vanaf na een paar dagen Solar. Je wordt meegezogen in de blijdschap en liefde die hier heerst. Ik kan het bijna niet uitleggen. Iedereen is gewoon mooi. Niet dat je knap moet zijn op een fotomodel-manier of zo, maar iedereen straalt liefde uit. Wij doen dit ook met liefde. Alles is met liefde gemaakt: elk barretje, elk steentje, elk stukje hout is met liefde geplaatst. Elke performance, elke theatershow, elke circusact, elk kunstwerkje: Alles. Is. Liefde. Die boodschap zit overal in.'

Nou, we hebben ons antwoord gevonden: liefde maakt van Solar het creatiefste festival van Nederland.
'Ja, absoluut.'

Op geen enkel ander festival dat wij ons kunnen bedenken, doe je als bezoeker zo veel mee met activiteiten. Hoe is dat ooit ontstaan?
'Solar begon meer als mooie dingen bouwen met elkaar, dat spel-element was er in de eerste jaren nog helemaal niet. Ik weet eigenlijk niet hoe dat zo gekomen is, het is gewoon zo gegroeid. Ineens was er stoelendans en bed-minton en een pingpongtafel voor drie personen.'

Eén van de hoogtepunten op de 'oneindige lijst' van Marcel: het watergevecht met drieduizend man op Solar Weekend 2013

Onder de 25.000 bezoekers per dag bevinden zich zo’n twaalf- tot vijftienhonderd kunstenaars die mee hebben geholpen om het festival zo te krijgen als het is. Hoe groot was die groep in het begin?
'De eerste keer hadden we 5000 bezoekers en daarvan waren er vijftig creatief bezig voor Solar. Beide aantallen zijn dus flink gegroeid. Al die kunstenaars benaderen ons zelf met hun ideeën. Veel creatievelingen hebben al eerder op Solar gestaan, maar nog altijd is bijna 50% van de projecten elk jaar van nieuwe mensen. Sommigen daarvan doen het éénmalig, anderen blijven hangen en houden er zelfs een carrière in bijvoorbeeld de reclamewereld aan over.'

Met 50% nieuwe creatieven elk jaar leg je wel véél vertrouwen in handen van mensen die je nog helemaal niet kent. Wat gebeurt er nou als wat ze maken gewoon kut is?
'Dat kan niet. We hebben vier mensen in dienst die fulltime bezig zijn om mensen hierin te begeleiden. Mensen moeten een concept inleveren, met tekeningen en al. Er wordt gekeken naar veiligheid et cetera. Als iemand een idee heeft om met glasscherven aan de slag te gaan, dan wordt dat waarschijnlijk afgekeurd. Een one-manshow op gitaar in een zwart tentje wordt wel goedgekeurd, maar dan zorgen wij ervoor dat dat tentje in alle kleuren van de regenboog geverfd wordt.' 

We lazen op de website dat je zelfs een concept moest inleveren om kans te maken op een caravanplek op de camping? Gaat dat niet wat ver?
'Ja, dat gaat heel ver. Maar we mogen er maar honderd of honderdvijftig plaatsen op het campingterrein en er is veel meer vraag naar dan dat: ze zijn binnen een minuut uitverkocht. Dan kun je de prijzen enorm omhoog doen, maar we hebben liever dat mensen er iets leuks van maken.'

Dit caravan-concept zou je prima kunnen recyclen voor het thema van Solar Weekend 2015; cinema. Maar Solar-bezoekers zijn natuurlijk creatiever dan dat.

Je had het over een creatief team van vier man die alle kunstenaars in goede banen moeten leiden. Hoe professioneel ging dat in het begin?
'Eerst werd het gedaan door stagiairs, met hier en daar wat hulp van de rest van het festivalteam. Maar met de stijgende aantallen moest de begeleiding natuurlijk ook professioneler. De productiekant ervan stond al een tijd goed en toen Cindy aan boord kwam, is ook de creatieve kant helemaal afgetimmerd. We hebben enorme stappen gemaakt daarin. Het hele creatieve proces kost inmiddels tonnen voor ons. Daar zit meer geld in dan in de programmering.'

Wow. Kun je dan al een tipje van de sluier voor ons oplichten voor dit jaar?
'Nee, helaas. Het is nog zo geheim dat zelfs ik er niet alles van gezien heb, dat zit allemaal netjes in de portefeuille van Cindy. Nou ja, ik kan wel één ding zeggen. Het thema dit jaar is natuurlijk cinema en dat leent zich uitstekend voor het middendorp van Solar. Het middendorp zal volledig gericht zijn op één bepaalde film. Maar meer kan ik daar echt niet over kwijt.'

Oké dan. En natuurlijk een rode loper bij de ingang van het terrein?
'Ja, ja. Die moeten we wel hebben hè, op een catwalk of zo. Misschien kun jullie die voor ons bouwen?'

Solar Weekend vindt plaats van 30 juli tot en met 2 augustus. De muziek line-up is al bekend (en heel dik), maar de creatieve programmering is nog even geheim. Met een CJP-pas krijg je € 7,50 korting op je kaartje voor Solar Weekend 2015. Wees er snel bij, het festival verkoopt elk jaar uit!

Comments