Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Een droombaan op je 22ste
01 APR 2015 • Door Martine Bakker • Meer blogs over Theater

Een droombaan op je 22ste

Acteur Jip van den Dool over ontploffen na incasseren, hoe hij Halina Reijn over het toneel sleurde en de kick van een bitterbal.

Jip van den Dool (1992) groeit op in Groningen. Na ambities als ‘dierenarts en striptekenaar worden’, ontdekt hij het theater. Dankzij de afscheidsmusical in groep 8. ‘Op de middelbare school ging ik bij een toneelgroep en na mijn rol als Romeo in Romeo & Juliet overtuigde de regisseur me om auditie te doen bij theatervooropleiding de Noorderlingen. Vier leerzame jaren vol discipline. Je moest je zelfs opdrukken als je te laat kwam.’ Later verhuisde Jip naar Maastricht om aan de Toneelacademie te studeren. Op zijn 22ste staat hij al op de planken met Toneelgroep Amsterdam in Koningin Lear. Very nice, want dat is meteen een van de beste gezelschappen in ons land.

Je bent net afgestudeerd en hebt nu al een droombaan. Hoe kan dat?
‘Tijdens het derde jaar mogen alle Toneelacademies van Nederland auditie doen bij Toneelgroep Amsterdam. Dat heeft een groot Idols-gehalte, want in tien minuten doe je twee monologen voor castingdirecteur Hans Kemna en regisseur Ivo van Hove. Dan kom je binnen, en zij hebben natuurlijk al heel veel mensen gezien, dus ze zitten een beetje verveeld om zich heen te kijken. Ik deed Britannicus van Jean Racine, over een jonge Nero die verliefd is, en Sam Shepard’s Bloed van de Hongerlijders, over een jongen die zijn dronken vader hoort thuiskomen. Vijftien regels. Dan hoor je: 'Oké dankjewel, je hoort nog van ons!' Voor ik het wist stond ik weer buiten, met een gevoel van: ik heb echt geen idee of ik nou door ben of niet.’

Maar je haalde het! Hoe ging het verder?
‘De volgende dag werd ik gebeld dat ze het tof vonden en of ik terug wilde komen om twee scènes te spelen met Halina Reijn en Hans Kesting in de Stadsschouwburg. Ik kreeg de scenes binnen. Eén daarvan was Hamlet en Ophelia in het oud-Nederlands. Echt oude verzen. Hans Kesting belde me op en bood zelfs aan om een rondleiding te geven en liet me het gebouw zien. Ondertussen zei hij: 'Maak je niet druk joh, het komt allemaal goed.' Zelf wist ik dat nog niet zo zeker. Het was my one shot, ik moest alles geven wat ik had. Helemaal los ging ik: in mijn rol als Hamlet smeet ik Halina letterlijk door de kamer. Het uur was binnen no-time om en zo stond ik weer buiten vol adrenaline. Trillend. Wow. Een week later kreeg ik een mailtje van Ivo: hoe zou je het vinden om bij ons te komen werken volgend jaar? Ik heb echt geluk gehad. Nu sta ik te spelen met acteurs waar ik mijn hele leven tegenop heb gekeken, en dan zie je dat zij ook gewoon mensen zijn die worstelen met teksten en zoekende zijn in de rol.’

Koningin Lear is de moderne versie van Shakespeare’s Koning Lear. Had jij al iets met het verhaal?
‘Ik kende het stuk wel, want op de Toneelacademie moet je Koning Lear ontleden en analyseren. Deze versie is naar de financiële crisis van 2008 getrokken. Waar het oude verhaal ingewikkelde lijntjes met bastaardzonen heeft, heeft deze versie hele andere familieperikelen. Er zijn mensen die vinden dat je van een klassieker als Koning Lear moet afblijven, maar ik vind het goed dat de Belgische schrijver Tom Lanoye niet bang was om het verhaal radicaal te bewerken. De koning is nu de vrouwelijke CEO van een familiebedrijf, met drie zonen in plaats van dochters.’

In het oorspronkelijke verhaal steekt de man van één van de zussen de ogen uit van de ander. In jullie versie steekt de oudste broer Gregory de ogen uit van Kent, de rechterhand van Lear. Als je Koningin Lear zou moeten omschrijven aan een blinde, hoe zou je dat doen?
‘Het decor is een boardroom, in een grote wolkenkrabber van een gigantische stad. In het penthouse zitten cameraatjes zodat je Koningin Lear van verschillende kanten ziet. Aan de vergadertafel verdeelt ze het bedrijf onder haar drie zonen. Niemand is het daarmee eens. In het originele stuk wordt Koning Lear gek van een storm, in onze versie heeft de regisseur een actuele draai aan de gekte gegeven, door het op de ziekte van Alzheimer te gooien.’

Jij speelt de middelste zoon Hendrik. Een correcte, strakke zakenman. Hoe kun je je zo goed inleven in een oude kerel?
‘Het is niet zo dat ik een maand ben gaan werken op kantoor in de Zuidas, maar een strak maatpak, een aktetas, een bril en aangezette wenkbrauwen; dat soort dingen doen al heel veel. Hendrik probeert al zijn problemen weg te drukken. Zijn oudste broer heeft een groot gezin, maar zelf kan hij geen kinderen krijgen met zijn vrouw. Ondertussen wordt moeder steeds zieker, gaat het bedrijf steeds slechter én wordt zijn vrouw steeds gefrustreerder. Hendrik probeert alles bij elkaar te houden, maar uiteindelijk glipt het uit zijn handen. Na eindeloos incasseren knapt hij. Als inspiratie voor dat moment heb ik naar The Wolf of Wall Street gekeken: gekte, adrenaline en testosteron komt daarin allemaal samen, tot een ontploffing.’

Luister je epische muziek om zo’n gevoel op te wekken tijdens het leren van je teksten of heb je een ander ritueel?
‘Tijdens het leren zet ik heftige jazz of klassiek op. Wagner bijvoorbeeld. Het liefst heb ik niemand in de buurt, want het is heel gênant hoe ik in mijn eentje in mijn kamer rondloop en repeteer.’

Koningin Lear gaat over de strijd tussen drie broers. Heb je zelf broers?
‘Het is grappig dat Koningin Lear over broederstrijd gaat, want die heb ik van jongs af aan meegekregen. Ik ben de oudste van vier jongens. Toen ik nog thuis woonde was het altijd knokken, maar ik moest het goede voorbeeld geven als de middelste twee elkaar de hersens in sloegen. We zaten altijd vol schrammen als we weer eens wapens hadden gemaakt van takken. De broers in Koningin Lear zijn trouwens minder plat neergezet dan de zussen in Koning Lear. De oudsten zijn niet per se slechteriken en de jongste goed, zoals in het origineel het geval was. Hendrik houdt echt van zijn moeder, ook al was de jongste altijd haar favoriet.’

En sta je ook nog op de planken tijdens een CJP exclusief-evenement. De place to be voor theater, bier en bitterballen. Wat vind je van bitterballen?
‘Bitterballen zijn te gek! Ik hou van de textuur, de smaak en die kick dat je je tong bijna brandt als je bijt. Mosterd vind ik trouwens mwoah, ik heb veel liever mayo op een bitterbal. Tijdens Koninginnedag heb ik wel eens twintig bitterballen op één dag gegeten, bij mijn vader thuis. Toen werd ik wel even flink misselijk.’

Wil je ook twintig bitterballen eten op CJP’s Koningin-Lear-dag? Wij hebben iets leuks voor jou. Dinsdag 7 april geniet je als CJP’er van Koningin Lear tijdens ons exclusieve evenement, met de verrassende naam: CJP exclusief. Dat kost je slechts € 25,- voor een eersterangskaart én gratis bier en bitterballen in de pauze. We willen geen jaloerse gezichten, dus je kunt per CJP-pas twee kaarten bestellen en dus een pasloze vriend(in) meenemen. Reserveren kan via (020) 6242311 o.v.v. ‘CJP Exclusief’.

Comments