Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Onverfilmbare verhalen verfilmd
09 JAN 2015 • Door Sara Madou • Meer blogs over Film

Onverfilmbare verhalen verfilmd

Zoals Angelina Jolie’s nieuwste film, Unbroken.
Onverfilmbaar, want: het levensverhaal van Louis Zamperini is te bizar voor woorden. Als hardloper op de Olympische Spelen (‘The Nazi Edition’ van 1936), tijdens de oorlog neerstorten, 46 (!) dagen op zee dobberen in een rubberbootje en dan ein-de-lijk gered worden. Door de Japanners. Om vervolgens jarenlang in een kamp door te moeten brengen en mishandeld te worden. Zóveel ellende zouden we afserveren als ‘te onrealistisch’ wanneer een scriptschrijver het bedacht had.
Tóch een film, omdat: Angelina Jolie een hele rits getalenteerde mensen wist te verzamelen (de Coen broertjes voor het script, Roger Deakins als DoP), die haar als beginnend regisseur konden ondersteunen. Hierbij baseerde ze zich grotendeels op het boek van Laura Hillenbrand en werden er dingen in het kader van ‘realisme’ aangepast: zo heeft Louis tijdens het dobberen op zee een haai letterlijk in zijn gezicht gebeukt, dat is iets afgezwakt.
 
The Lord of the rings
Onverfilmbaar, want: bijna 10.000 pagina’s. Ga er maar aan staan. Bovendien waren de special effects, die toch echt wel nodig waren om de door Tolkien bedachte wereld te laten zien, nog geen optie toen het boek voor het eerst verscheen in de jaren vijftig.
Tóch een film, omdat: er gelukkig altijd nog mensen zijn met lef. Peter Jackson, groot fan van de boeken, durfde het aan. Het leverde drie héle lange films op, met eindes waar geen einde aan leek te komen, maar stiekem was dat niet eens erg. Zo goed zag het er allemaal uit. Jackson had na een jarenlange bemoeienis met Tolkiens wereld duidelijk de smaak te pakken, want met The Hobbit is hij as we speak hetzelfde aan het doen.
 
A Scanner Darkly
Onverfilmbaar, want: sciencefictionschrijver Philip K. Dick kan het beste omschreven worden als een man met héél veel fantasie. Minority Report, Total Recall, Blade Runner en dus ook A Scanner Darkly. Die laatste gaat over een man die onder de invloed van een nieuw soort drug in een crisis raakt.   
Tóch een film, omdat: er opeens iemand zo slim was om te roepen ‘hé, en in animatievorm dan?’. Regisseur Richard Linklater houdt ook wel van een uitdaging. Niet vreemd, als het brein achter de Before Midnight-filmserie. Bij A Scanner Darkly werden de beelden eerst gewoon digitaal geschoten, om ze vervolgens te animeren door middel van ‘interpolated rotoscoping’. Dit levert lekker vervreemdende beelden op, perfect passend bij het verhaal.
 
On the road
Onverfilmbaar, want: het is een Amerikaanse klassieker, dit boek uit 1957 van Jack Kerouac over een roadtrip van drie jonge mensen. Hele generaties hebben er herinneringen aan. Iets waar zoveel mensen een beeld bij hebben, daar durfde geen filmmaker zijn vingers aan te branden.
Tóch een film, omdat: Walter Salles (The Motorcycle Diaries) het blijkbaar niet meer aan kon ‘zien’ en een poging waagde, in 2012. Da’s notabene een Braziliaan. Of het daar aan lag, geen idee, maar het resultaat was niet bepaald bevredigend. Salles’ versie haalde het grootste gedeelte van de magie eruit, het ‘ik ga allemaal kick-ass dingen doen en wel nu!’-gevoel ontbrak. En hij gaf een van de hoofdrollen aan Kristen Stewart. Zelden een goed idee.
 
Life of Pi
Onverfilmbaar, want: een dude die schipbreuk lijdt en in een reddingsbootje terechtkomt met een tijger met honger. Yann Martel’s boek werd door velen gezien als een spirituele gids. Bovendien wist je als lezer meteen: hier is zóveel CGI voor nodig, dat gaat niet werken.   
Tóch een film, omdat: het wél bleek te werken (in 2012). Het bedrijf Rhythm & Hues, met onder andere Nederlander Erik-Jan de Boer, schotelde ons mooie plaatjes voor. Ze ontvingen daarvoor niet voor niets een Oscar. En ja, de hoeveelheid computerbeelden was overweldigend, in a good way. In plaats van fake toestanden, leverde het een wonderlijke wereld op die oogt als een (bruut) sprookje.
 
Lolita
Onverfilmbaar, want: een precair onderwerp, man wordt verliefd op véél te jong meisje. Hoe expliciet breng je dat in beeld? Nabokov had een dirty mind, en hoewel dat een joy forever is, shockeerde hij er flink wat mensen mee. In tekst al, dus, laat stáán in beeld.  
Tóch een film, omdat: Kubrick daar in 1962 schijt aan had. Bonuspunten voor de tagline: ‘How did they ever make a movie of Lolita?’. Er werden wat expliciete zaken uit het boek niet overgenomen in de filmversie, zonder teveel concessies te doen: de Oscar voor ‘best adapted screenplay’ ging dat jaar naar Lolita. Kubrick maakte qua casting ook niet veel aanpassingen: hij koos voor een 14-jarige actrice die the object of affection speelde, Sue Lyon. Dat geeft nog steeds  een ongemakkelijk gevoel, á la de jonge vrouwen/oude mannen in Woody Allen-films, maar dan net wat erger.
 
Naked Lunch
Onverfilmbaar, want: geschreven door William S. Borroughs, onderdeel van de Beat-schrijvers, met o.a. Jack Kerouac (daar heb je hem weer). Het bevat hoofdstukken die in willekeurige volgorde gelezen kunnen worden, over een junkie, met bijpassende verwarring en chaos.
Tóch een film, omdat: er zo iemand als David Cronenburg bestaat, die juist floreert bij wanorde. In 1991 kwam er een boekverfilming van zijn hand uit, die tóch geen echte boekverfilming was. Cronenburg mixte namelijk zijn eigen interpretaties van het leven dat een drugsverslaafde schrijver kan leiden met biografische elementen. Inclusief mysterieuze hallucinaties en een heleboel andere bizarre zaken. Het kán niet je kopje thee zijn, sommigen raken niet enthousiast van zo’n vreemde zaken, maar als je er met een oprecht filmisch mind in gaat is dit een aan te raden exemplaar.
 
Cloud Atlas
Onverfilmbaar, want: David Mitchell is er eentje. Zijn boek bevat zes verschillende verhalen met allemaal een andere locatie en tijdsgeest, van de 19de eeuw tot in de verre toekomst. Bovendien is het honderden pagina’s dik en zit er een flinke stroom aan personages in.
Tóch een film, omdat: dit de boodschap van het boek duidelijk weet te versterken. Zonder dit eerst te lezen, is de film amper te volgen. Maar heb je ze allebei te pakken, dan heb je een onvergetelijke combinatie. De filmversie, geregisseerd door Tom Tykwer en de Wachowski’s, kreeg in Amerika nogal wat kritiek. Op zich niet vreemd, want bioscoopbezoekers zijn daar gewend aan voorgekauwde verhalen die goed te begrijpen zijn. Dan hebben wij toch liever een film die je uitdaagt en achteraf nog een tijdje door je hoofd spookt.
 
Ondertussen zijn er ook nog een boel mooie verhalen waar filmmakers zich nog niet aan durfden te wagen. Hierbij breken wij graag een lans voor a) Het Kaartenhuis van Mark Danielewski b) een gemiddelde dag in het leven van een CJP-medewerker en c) de leden van het Koninklijk Huis na werktijd (hangt Máxima in haar onesie voor de buis?). De verhalen die wél verfilmd zijn, kun je met 10% korting op dvd kopen. Unbroken draait nu in de bioscoop (ook met € 2,- CJP-korting). Voor de andere zaken heb je altijd nog je fantasie. Hebben we een onverfilmbare film gemist? Laat het ons hieronder weten!

Comments

Gerelateerde kortingen

Pathé
€ 2,- CJP-korting

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal