Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Britney Spears is het ultieme stijlicoon
26 JAN 2015 • Door Frederica van Mastrigt • Meer blogs over Shoppen

Britney Spears is het ultieme stijlicoon

Want zij begreep het: jeans kunnen altijd. Een kleine greep uit de ontelbare hoogtepunten van het mooiste kledingstuk ter wereld.

Je droeg hem de eerste keer dat je een eigen outfit mocht samenstellen. Je beleefde er je eerste kus in. Je werd er voor het eerst echt goed in geschuurd. Jeans zijn de blauwe omlijsting van vrijwel alle belangrijke momenten in je fabuleuze leven. Daarom: een ode aan het beste kledingstuk dat er bestaat.

Een korte liefdesgeschiedenis
Al lang voordat je besefte dat mensen pas echt in je broekje wilden als dat een goede low-cut Britney Spears-waardige heupspijkervariant was, bestonden er jeans. De ultieme spijkerbroekvader, Levi Strauss, vroeg er in 1873 patent op aan. In den gouwe ouwe tijd waren spijkerbroekdragers nog niet de sexsymbols die je nu in jeans ziet; alleen echte arbeiders droegen de broeken omdat ze stevig en goedkoop waren. James Deans en andere hete heren besloten de industrie een handje te helpen. Want in welk onconventioneel kledingstuk rebelleer je het best? Juist: motherfocking jeans. De Lee 101 die James in Rebel Without a Cause kapot droeg, werd zo de wonderbra van de broekenwereld.
 
Na deze wijdverspreide populariteit konden jeans in de seventies een update gebruiken. Dat deden hippies door ze te customizen met bloemen, tie-dye, glitters en allerlei ander moois. Na een kleine terugval (iedereen haatte disco en dus ook jeans met wijde pijpen) begon de jeans aan een highfashion opmars in de jaren tachtig, toen designers de broek ontdekten. Het was Calvin Klein, die in 1981 een piepjonge Brooke Shields bombardeerde tot sekssymbool. Die controversiële campagne (slogan: ‘Nothing comes between me and my Calvins’) valt voor hedendaagse maatstaven best mee.
 
Wederopstanding van een wonderbroek
In de jaren negentig brachten de Spice Girls een hoop geluk, plateauzolen en Engels bevlagde kledingstukken in ons leven, maar ze lieten de jeans achterwege. Dat deed de gehele modeminnende wereldbevolking ook en het was bijna gedaan met de broek. Gelukkig stonden er een aantal stijlmessiassen op. Iconen, die we vandaag de dag nog (h)erkennen en er hun levensdoel van maken om de wereld te laten zien hoeveel mogelijkheden de broek ons kon bieden. Met de intrede van de nieuwe eeuw, kreeg de broek een nieuwe kans om zijn relevantie te bewijzen. Dat gebeurde – en hoe.
 
Setting: klassenfeest, medio 2003. Christina Aguilera pompt uit de speakers en je klasgenoten dansen veel dirrty-er dan de bedoeling is voor elfjarigen. Je crush staat schuchter in een hoek en gaat met zijn hand door zijn met gel doorspekte haren, die volgens de laatste mode in de punten gebleekt zijn. Je had deze hunk nooit verleid als Britney, Xtina en Paris je niet geleerd hadden dat je pas écht meetelde wanneer mensen je heupbot en classy navelpiercing konden zien.
 
Voor iedereen die zich onbegrepen en alleen voelde (AKA elke puber) was er Avril Lavigne, die precies begreep hoe belangrijk het was om een stropdas over je tanktopoutfit te dragen. Haar wijdgepijpte jeans, in combinatie met de eeuwige Allstars (het liefst beklad met permanent marker) waren het helemaal voor elke sk8ergirl. Paris Hilton leerde ons dat een jeans niet compleet was zonder een enorme, wit met goudversierde riem. Britney (daar is ze weer) bewees dat Uggs prima konden – helemaal onder een kortgeknipte spijkerbroek of denimrokje. Inspiratie alom! Denk aan elke teen-celeb uit 2006, die broeken met net iets wijdere pijpen droeg die eigenlijk niemand stonden – wat ons niet weerhield ze toch te dragen. En denk vooral aan elke rapper die ons heeft bijgebracht dat je pas écht cool bent, als je je broek op je knieën draagt.
 
De skinny jeans is waarschijnlijk de grootste moderevolutie sinds de uitvinding van de hoge hak en wij weten zeker dat er meer te wachten staat. Bumsters, bijvoorbeeld. We kunnen ons geen levensbepalend moment bedenken dat je níet in jeans kan meemaken. Kijk maar naar Britney en Justin, die in 2001 bewezen dat je ook prima naar een awardshow kunt gaan in double denim. Wat er ook op modegebied gaat komen, onze liefde voor denim is even sterk als de stof zelf. Die gaat nooit kapot.
 
Wij houden van jeans en snappen als jij dat ook doet. Daarom geven we korting bij verschillende kledingwinkels. Je krijgt 15% korting bij WE-fashion en 10% korting bij America Today en Front Runner. Kun je extra veel exemplaren scoren van het beste kledingstuk ooit.

Comments

Gerelateerde kortingen

WE Fashion
15% CJP-korting

WE Fashion

Investeer je spaarcentjes in een spotgoedkope nieuwe garderobe

Perry

Eindeloos sportspullen shoppen zonder in het rood te belanden

10%
Win
Annabelle