Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Monddode ode aan horror
31 OKT 2014 • Door Amber Malik • Meer blogs over Theater

Monddode ode aan horror

Op een druilerige woensdagmiddag dwalen we over een industrieterrein vlakbij Spaklerweg in Amsterdam. Hopeloos verloren. Klinkt als het begin van een slechte horrorfilm. Close, but not close enough: we zijn op weg naar de cast van het theaterstuk HORROR. Aan de lunchtafel blijkt al snel dat regisseur Jakop Ahlbom een fascinatie heeft voor horrorfilms. Het gesprek keert van ‘Waar is de kaas?’ naar ‘Aliens die vrouwen verkrachten.’ Als Thomas van Ouwerkerk en Yannick Greweldinger ons voorgaan naar boven, borrelt er behoefte aan een kuisheidsgordel op. CJP besluit een emmer horrortrefwoorden over ze heen te keilen. Lijden doen we niet alleen.
Angst
Thomas: ‘Ik heb een hekel aan horrorfilms. Die vind ik echt vreselijk eng.’
Yannick: ‘Ja, het is heel leuk dat hij die vreselijk vindt. De eerste keer dat we met z’n allen een horrorfilm keken, was Thomas steeds degene die van schrik de DVD-speler omstootte.’
Thomas: ‘Ik schrik gewoon snel. Tijdens acteren heb ik daar geen last van. Dan weet ik precies wat er gaat gebeuren. Bij een film ben je als acteur gewend te spelen dat je bang bent. In HORROR zorgen we er juist voor dat de angst bij het publiek ligt.’
Yannick: ‘De basis van het genre is natuurlijk om angst op te wekken. Het moment dat je hart sneller gaat kloppen, maakt horror verslavend om naar te kijken. Het verschil is wel dat je in een film eerder gelooft dat een personage dood kan gaan. In theater is dat heel moeilijk, maar ik zie dat juist als een uitdaging. Is het geloofwaardig en is het wel eng genoeg? En als het niet eng genoeg is, heeft het dan de poëzie die we zoeken?’

Stilte
Yannick: ‘We spreken helemaal niet in dit stuk. Door te zwijgen kan iets veel harder aankomen. Als je praat, kan je de situatie veel sneller naar een soort realisme dwingen die je misschien helemaal niet wil.’
Thomas: ‘Het is juist uitdagend dat je niet alles kan uitdrukken in woorden. Na de voorstelling hopen we dat mensen denken: ‘Hè, hebben ze nou wel of niet gepraat?’ En er vervolgens achter komen dat er geen woord gesproken is. Ik vind het heel vet om dat uit te werken. We kunnen daar heel subtiel in zijn. Als ik boos ben, is één blik al genoeg voor het publiek om het te begrijpen.’

Bloed
Yannick: ‘Oh bloed, dat is een gouden blooper onderwerp. Van bloed krijg je eigenlijk hele rare situaties. Afgelopen vrijdag hadden we voor het eerst een proefje met bloedeffecten. Ik raakte gewond en er moest bloed op mij komen. Vijf meter achter mij stond iemand anders. Ik weet niet hoe het kwam, maar ineens was híj doordrenkt met bloed. Niemand snapte waarom. Dat was heel bizar.’
Thomas: ‘Bij HORROR stapelt het ene gekke moment zich bovenop het andere. Tot je je af vraagt: kan het nóg merkwaardiger?’
Yannick: ‘Je accepteert ook dat het stuk af en toe niet geloofwaardig is. Maar als je het daarna terug kan halen naar het realistische, bouwt dat weer spanning op voor wanneer het er ver overheen gaat. Op toneel komt het vaak eerder grappig over dan angstaanjagend. Dan moet je een stapje terug nemen. Iets minder bloed gebruiken. Of minder ver spuiten.’

Geesten
Thomas: ‘Ik ben nog nooit in een situatie beland met geesten. Dat moet ik vast afkloppen. Ik ben er eigenlijk te nuchter voor, maar er zit toch iets in me dat denkt, stel je voor áls. Daarom durf ik niet hardop uit te spreken dat ik niet in geesten geloof. Er zijn zoveel dingen die je leest in boeken of op het internet die je niet kunt verklaren. ’s Nachts zijn er onbekende krachten die je niet kunt waarnemen. Als kind ben je daarom ook zo bang voor het donker.’
Yannick: ‘In de nacht komen de geesten tevoorschijn. Dat is ook heel inherent aan het horrorgenre. Het gaat bijna altijd over iets bovennatuurlijks.’
Thomas: ‘Op onze allereerste dag zaten we aan tafel. Toen werd ons ook heel duidelijk verteld dat er een verschil is tussen een psychologische thriller en een horrorfilm. Bij een thriller gaat het om wat er in je hoofd zit en dan naar buiten komt, maar bij horror draait het om invloeden van buitenaf. Waar je zelf dan geen grip op hebt.’
Yannick: ‘En doordat je er geen grip op hebt, ligt in een horrorfilm de oplossing niet voor de hand. Een geest kan niet dood. Daar huist veel meer gevaar in. Je fantasie heeft veel meer ruimte om er mee te spelen. Dat is ook het mooie van die bovennatuurlijke, of geestige…’
Thomas: ‘Geesten met geestige humor!’
Yannick: ‘Letterlijk. Ja, eh. Geestwezens. Ze lijken in eerste instantie onoverwinnelijk. Daarom is de situatie altijd zo hopeloos.’

Clowns
Yannick: ‘Clowns zijn heel actueel.’
Thomas: ‘Ja? Wat is er dan?’
Yannick: ‘Er zijn allemaal terrorclowns in Frankrijk. Heb je daar niet over gehoord? Er worden allemaal mensen lastig gevallen door gasten die als enge clowns zijn verkleed. Een hele rare en gestoorde rage.’
Thomas: ‘Oh, je bedoelt die filmpjes die viral gaan.’
Yannick: ‘Nee, het gebeurt nu en die gasten zijn heel gewelddadig! Het is echt een probleem. Hangjongeren, maar dan clowns. Een beetje als Clockwork Orange. Verschrikkelijk.’
Thomas: ‘Als ik aan een clown denk, dan is het eerste…’ Een luid geloei onderbreekt zijn zin. Een weerwolf? Of mag Thomas die eerste geestige ervaring van zijn lijstje strepen? Na een angstvallige stilte stelt Thomas ons snel gerust dat iemand van de cast gewoon moest niezen. Ja, dat zouden wij ook zeggen.
Thomas: ‘Oké. Dus. Bij een clown denk ik aan een theaterclown. Dat je zonder attributen een heel publiek kan bespelen. Een beetje zoals Toon Hermans en die andere cabaretiers. Ik vind dat zo knap.’

Na dat geloei voelen wij ons toch lichtelijk ongemakkelijk en besluiten de mannen met rust te laten. Yannick leidt ons via de werkkamer naar buiten. Hij wijst glunderend naar een punt boven ons hoofd. ‘Kijk, er zit allemaal bloed op het plafond. In de pauze gebeuren er wel eens ongelukken. Leuk om te zien, toch?’

Eh, ja. Hoog tijd voor CJP om te vertrekken. Maar niet voor lang, want vanaf 3 december kan je samen met ons HORROR in theaters door heel Nederland bewonderen. Check de speellijst voor theaters bij jou in de buurt. Je scoort je kaarten natuurlijk met CJP-korting.

Comments