Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Matroesjka ontmoet: Claudia de Breij
23 OKT 2014 • Door Lisa Loeb en Janneke Rinzema • Meer blogs over Theater

Matroesjka ontmoet: Claudia de Breij

Jawel, ouwe koppensnellers: daar zijn we weer. Sinds onze vorige column is het iedereen voor de wind gegaan. Ton Kas ontving zijn tweede Gouden Kalf, heel IJsland overwon zijn minderwaardigheidscomplex en wij zijn fulltime op tournee. Deze brengt ons tot dusver voornamelijk naar het oosten van het land, waar onze bekendheid inmiddels immense vormen aan begint te nemen. Maar onderschat nooit het oosten. Daar kwamen ooit heel wijze mensen vandaan.  
Derde helft
Stel je voor: je stapt om twee uur ’s middags in de auto. Je rijdt naar een theater slash cultureel knutselcentrum. Daar aangekomen laat je je beledigen door de plaatselijke technicus, warm je je zelfgebrouwen bloemkoolcurry van eergisteren op en speel je de sterren van de hemel. Living the dream. Totdat na afloop de eerste vijftiger-in-rode-broek op je afstevent. 
‘Bijzonder geestig! En dat voor vrouwen!’. Ja, lach maar (of lach niet, want dit was geen grap). Dit overkomt ons zo’n drie keer per week. De beruchte ‘derde helft’, waarin het brave theaterpubliek besluit z’n enkel door bier onderbouwde mening de vrije loop te laten. Om ons hier voorgoed tegen te wapenen (niet letterlijk, we zijn Javier Guzman niet) vragen we advies aan één van Neerlands leukste grappenmaaksters. 
 
‘Ik ken jullie niet’
Claudia de Breij (39) is radio-dj, presentator, columnist én een van de grootste vrouwelijke cabaretiers van de laatste decennia. We spreken haar in de Kleine Komedie te Amsterdam, een paar uur voordat zij haar zevende avondvullende voorstelling Teerling speelt. 
Voor we onze prangende kwestie kunnen droppen, zegt Claudia: ‘Jullie zijn een cabaretduo, toch? Ik ken jullie niet. Sorry.’ We leggen haar uit dat we druk bezig zijn met beroemd worden maar dit het buiten de Overijsselse contreien nog even op zich laat wachten. Claudia belooft een keer naar ons te komen kijken. We vinden haar nu al fantastisch. En aardig. En knap. Oké, ter zake. Claudia vertelt ons dat vrouw-zijn voor haar nooit een issue is geweest. ‘Ik vind het in ons vak niet zo relevant. Er is niemand die géén kaartje koopt, alleen omdat je een vrouw bent.’
 
Zeur-stigma
‘Denken dat vrouwen geen humor hebben, is van eenzelfde debiliteit als: ‘Wat grappig, je bent een neger en je hebt toch gestudeerd!’. Zo discriminerend is het. Het stigma is: ‘Vrouwen zijn niet grappig, maar ze zeuren’. Het probleem is dat als je daar tegenin gaat, je die denkwijze bestaansrecht geeft. Het is zoiets achterlijks. Ik ken heel veel humorloze vrouwen, maar ik ken ook net zo veel humorloze mannen.’ 
Maar krijgt Claudia dit soort opmerkingen ook nog steeds naar haar hoofd? Of is er hoop? ‘Ik heb op een gegeven moment een knop omgezet. Uiteindelijk ga je ze toch niet overtuigen met argumenten. Je kunt het beste je werk voor je laten spreken. Wat ook helpt is denken: ‘Ach, er hebben tenminste mensen een kaartje voor mij gekocht. En ik ga daar deze zomer een tuinset van kopen.’ 
Toch is een belangrijke lijn in haar nieuwe voorstelling de machtspositie van blanke, heteroseksuele mannen ten opzichte van de rest van de wereldbevolking. ‘In de voorstelling heb ik het erover dat er nog nooit een vrouw op de maan is geweest. Je kunt ervoor kiezen om daar geen conclusies aan te verbinden, maar het is eigenlijk heel vreemd als je bedenkt dat we al vanaf 1969 naar de maan gaan. In mijn programma besluit ik dat ik die eerste vrouw ga zijn. Ik ben nou eenmaal rete-ambitieus.’
 
Excuus-vrouw
Is vrouw-zijn stiekem dan toch een issue? ‘Nou, het is in de letterlijke zin geen issue want er is niemand die jou tegenhoudt. Ik denk dat je er vaak juist van kunt profiteren dat je een van de weinige vrouwen bent. Dat ze denken: ‘We moeten er nog één’.’ De excuus-vrouw? ‘Ja, maar als je vervolgens wordt teruggevraagd is dat niet omdat je vrouw bent, maar omdat je goed bent. Tenzij je extreem knap bent natuurlijk.’
Zijn er nog dingen waar ze van droomt? ‘Er is nog nooit een vrouw geweest die de oudejaarsconference heeft gedaan. Dat lijkt me wel wat.’ En tot die tijd? Wanneer is een voorstelling voor haar geslaagd? ‘Als mensen denken: ‘Ik was bij Claudia de Breij en ik heb een heerlijke avond gehad’. Dat is het hoogst haalbare, toch? Als een publiek zichzelf voor een paar momenten kan vergeten.’
 
Twan Huys
Claudia geeft aan dat haar tijd erop zit. Ook haar magnetronmaal wacht. En dus vragen we, namens Twan Huys, of ze ons nog iets mee wil geven. ‘Ebola’, zegt ze. Thanks, Claudia. ‘Nee, laat me even nadenken. Ik heb heel veel geleerd van Herman van Veen. Die man is al zo lang bezig maar krijgt na afloop ook nog steeds allemaal bullshit over zich heen. Hij begint gewoon te lullen. Te doceren. En al die mensen vallen dan in katzwijm omdat hij knetterdominant áárdig staat te doen. Het gesprek zó weten te draaien, dat lukt mij lang niet altijd. Ik ben vaak te onzeker. Maar vergeet niet: je creëert voor een deel je eigen werkelijkheid. Je bent niet voor niets geboekt door zo’n theater.’ 
 
We knikken strijdlustig. Vrijdag voert de tournee ons naar Theater Diligentia in Den Haag. We zullen ze daar keihard aan het gieren krijgen, juist omdàt we vrouwen zijn. En die derde helft? Ha, dat wordt een lachertje. 
 
Claudia de Breij speelt nog tot en met mei 2015 haar programma Teerling. Matroesjka speelt dit seizoen door het hele land met de finalistentour van het Amsterdams Kleinkunst Festival, Cabarestafette en #Aanstormend.  Op beide voorstellingen krijg je CJP-korting, het verschilt per theater hoeveel. 

Comments

Gerelateerde kortingen

Korting in theater
CJP-korting

Korting in theater

Tot 50% korting in het theater