Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
FF naar het NFF
01 OKT 2014 • Door Sara Madou • Meer blogs over Film

FF naar het NFF

Brozer: het genre feelbadmovie is behoorlijk non-existent, maar als het wel gangbaar was zouden we deze film zo typeren. Al zorgt hij ook dat je je realiseert dat je veel te veel zeurt en eigenlijk heel blij moet zijn met je eigen leven. Het vervolg op Broos volgt vier zussen, waarvan er eentje ongeneeslijk ziek is. Het wrange aan het geheel: de actrice die haar speelt, Leonoor Pauw, had in het echt ook een ongeneeslijke vorm van kanker. De film begint als een ‘normale’ speelfilm maar langzamerhand kunnen de actrices – ook in het echt vriendinnen- het niet meer volhouden om in hun rol te blijven. Ze hebben het niet langer over het personage, Muis, maar noemen haar Leonoor. In homevideo’s verklaren ze hoe zwaar dit project inmiddels is geworden. Als kijker zit je al met een brok in je keel op je stoel. Ondertussen zie je Leonoor steeds meer aftakelen. Het voelt heel intiem om daar getuige van te zijn en niet iedereen zal dit kunnen handelen, maar de zaal waarin wij de film zagen was er minutenlang doodstil van. Een film die je recht in je hart raakt.
 
Jongens: liefde is boven alles mooi, maar soms ook behoorlijk wrang en ingewikkeld. Kijk maar eens naar Jongens, waarin je twee –jawel- jongens ziet uit hetzelfde hardloopteam, die zich realiseren dat ze gevoelens voor elkaar hebben. Iets waar ze allebei heel anders mee omgaan. Ondertussen zijn het ook nog gewoon pubers, die al genoeg problemen hebben op school en bij het thuisfront. Los van het ontroerende verhaal is deze film prachtig gefilmd. Close-ups van veters die gestrikt worden, een waterdruppel, een subtiele blik: het is allemaal wonderschoon en het doet je terugdenken aan en/of verlangen naar je eigen allereerste échte verliefdheid.
 
Dummie de mummie: huh, wat? We horen het je denken. Maar wacht. Geef ons even de kans om duidelijk te maken waarom het helemaal niet raar is dat we je een kinderfilm aanraden. Daar zijn namelijk twee redenen voor: Ton en Kas. Deze man steelt elke scène waar hij in zit en het maakt geen zak uit om wat voor productie het dan gaat. Droogkomischer talent zagen we zelden, zeg maar gerust: nooit. Bonusreden: stiekem is het ook best rustgevend om weer eens een kinderfilm te kijken. Geen grote drama’s. Geen gedoe met liefdesscènes. Gewoon simpel doch doeltreffend vermaak.
 
Infiltrant: De jonge Shariff Korver maakt zijn speelfilmdebuut met deze productie, waarin Nasrdin Dchar een indrukwekkende hoofdrol op zich neemt. Als Marokkaanse politieagent gaat hij undercover, om eveneens Marokkaanse drugshandelaren te kunnen ontmaskeren. Dat blijkt een hoop dilemma’s op te leveren, zeker wanneer hij merkt sympathie op te kunnen brengen voor de criminelen in kwestie. Een beklemmend sfeertje en sterke beelden; we zijn nu alweer benieuwd naar Shariff’s volgende film.
 
Bloedlink: anderhalf uur lang zaten we te piekeren. Wáár hadden we dit eerder gezien? We zullen jullie kijkplezier niet vergallen met spoilers, maar geloof ons: de plotwendingen in deze film zijn van zo’n aard dat ze je niet snel meer vergeet. Toen er na afloop gegoogeld kon/mocht worden, wisten we het: The Disappeance of Alice Creed. Dus als je deze film (uit 2010) gezien hebt, is-ie voor jou misschien iets minder verrassend. Maar sowieso een interessante aanrader, voor iedereen. Al was het maar omdat Marwan Kenzari erin zit, toch wel een van dé filmtechnische talenten in ons land momenteel.
 
Bittersweet: als documentairemaker kun je soms voor behoorlijke dilemma’s komen te staan. Zoals wanneer je een persoon volgt, die onverwachts iets dramatische meemaakt. Wat doe je dan? Verder gaan met filmen of stoppen? Meeleven of stiekem ook blij zijn omdat het goed is voor je film? Marieke Niestadt volgde de wereldberoemde (inmiddels ex-)bokser Lucia Rijker, terwijl zij de Australische Diana Prazak traint voor een belangrijke wedstrijd. De zweetdruppels bij de trainingen spatten bijna letterlijk op het scherm. Maar de wedstrijd eindigt op een manier die niemand had kunnen voorspellen. Een manier ook, die je in shock naar het scherm doet staren.

Comments

Gerelateerde kortingen

Laatste kans
NFF
€ 2,50 CJP-korting

NFF

De parels uit de Nederlandse film