Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
De ontdekking van het Gala van de Nederlandse Film
06 OKT 2014 • Door Martine Bakker • Meer blogs over Film

De ontdekking van het Gala van de Nederlandse Film

CJP was bij hét filmevent van het jaar: het Gala van de Nederlandse Film. Tientallen kalveren kwamen voorbij, we tikten straffe gin-tonics weg en stonden met onze stiletto’s in de jurk van genomineerden. Op tragi-komedische-drama wijze doen wij verslag.
Vrijdagavond stapt Martine op haar gloednieuwe pumps de trein uit en loopt richting de afgeladen ingang van TivoliVredenburg. Ze was zelf ook liever in een geblindeerde limousine afgezet, maar ja, ze is natuurlijk geen filmster. Een groot Gouden Kalf bij de ingang laat er geen twijfel over mogelijk: hier is het Gala van de Nederlandse Film. Mannen in de mooiste kostuums en vrouwen in weelderige jurken sieren het tomaatkleurige tapijt. In een natuurlijke selectie schikken bezoekers zich onderling naar rang. De onbekende mensen links en de stralende sterren rechts over de loper.
 
TivoliVredenburg is geen locatie voor mensen die agorafobie hebben. (Nee, dat is niet dat je bang bent voor pluizige, witte konijnen, maar dat je angst hebt voor open ruimten.) In het immense gebouw, dat bomvol is met ruimten en roltrappen, verdwaal je gegarandeerd. Eenmaal binnen flaneert Martine op haar allerhoogste hakken de zaal binnen. Daarbij schuifelt ze onbedoeld over de schoot van diverse mensen die oncomfortabel voor haar opstaan. Een van hen is Ronald Giphart. Haar jeugdidool. Ze glimlacht naar haar schrijvende held en bij gebrek aan tekst, focust ze zich op het podium.

Negentien Gouden Kalveren staan op het punt om uitgereikt te worden aan hun nieuwe baasjes. De overdracht van acht van deze kalveren is live te zien op NPO 2 tijdens het Gala van de Nederlandse Film. Hiermee wordt de 34ste editie van Nederlands Film Festival officieel afgesloten. Eric Corton heeft voor de gelegenheid zijn kenmerkende tatoeages in een strak pak gestoken en afgewerkt met een matchende mitella. ’Een ongelukje op de set van Penoza’, is zijn verklaring. Terwijl de eerste elf kalveren onder zijn toeziend oog worden uitgereikt, galmen de bedankwoorden door de zaal. Variërend van lange serenades die door middel van dreigende muziekjes in de kiem worden gesmoord, tot korte bondige bedankjes. Helium wint beste camera en beste muziek, beste geluid gaat naar De Poel en Kort - Das Wad wint een kalf voor beste korte film. (Zie hier de lijst met meer winnaars).
 
De prijzen tijdens het hoofdprogramma worden uitgereikt door bekende koppels. Dit gaat gepaard met een lach, een traan en met vlagen wat plaatsvervangende schaamte voor de awkwardness van de mislukte grappen. Monic Hendrickx, ofwel Carmen van Penoza, houdt haar spreekbeurt over het Gouden Kalf. Dennis van de Ven en Jeroen van Koningsbrugge doen een woordgrappende persiflage over niet-bestaande films waarbij Spuitsuiker, de zwarte komedie waarin het Nederlandse slavernijverleden met een korrel zout wordt genomen, het hoogtepunt is.
 
Tijdens de uitreiking maakten diverse winnaars en presentatoren opmerkingen over hoofdsponsor UPC. ‘Meneer hoofdsponsor, laten we ervoor zorgen dan mensen die mooie scripts maken daar ook gewoon betaald voor krijgen voortaan. Dat zou heel fijn zijn,’ roept beste acteur in een tv-drama Maarten Heijmans. Een discussie die al twee jaar gaande is, over de afdracht van auteursrechten voor Nederlandse films en series, krijgt hierdoor weer extra aandacht. Achter ons merkt iemand op dat dit niet uitgevochten hoeft te worden op een avond die eigenlijk draait om de winnaars van prijzen. Vervolgens wordt Theo van Gogh herdacht door middel van Maarten ‘die man stopt nooit met praten’ van Rossem-anekdotes. Dan verschijnt Katja Schuurman, die verkondigt: ‘Ik zal niet rusten voordat Theo’s zaak heropend is.’ Uit de zaal klinkt een hard: ‘Bravo’!

Tussen al deze stukjes door worden ook nog kalveren uitgereikt. De prijs van de Nederlandse Filmkritiek gaat naar Jongens (hier is CJP’s Sara Madou mede voor verantwoordelijk, want zij is een van de vijf Nederlandse filmjournalisten in de jury). De beste publieksfilm gaat naar De Nieuwe Wildernis en de beste film van 2014 is met kop en schouders Aanmodderfakker. Hoofdrolspeler Gijs Naber is beste acteur en een huilende Abbey Hoes mag het kalf voor beste actrice mee naar huis nemen voor haar vertolking van Nena in Nena. Niemand zag hun eigen winst aankomen, natuurlijk. De één was hier nog overtuigender in dan de ander. Degenen die wél iets hadden voorbereid, verontschuldigden zich voor hun voorbarige gedrag en toverden Hans Klok stijl een A4-tje met namen uit hun binnenzak.
 
Na het officiële gedeelte verlaten de galagangers met stuk geklapte handen de zaal. Tijd voor champagne. Een bluesband speelt prettige achtergrondmuziek. Martine probeert zo nonchalant mogelijk rond te kijken en verruilt champagne voor gin-tonic met gember. Een tikje op haar schouder. Nog één. Vol verwachting draait ze zich om en kijkt recht in het gezicht van Elise Schaap. De grond deinst onder Martine’s voeten. Dit is de genomineerde actrice voor beste vrouwelijke bijrol in Afscheid van de Maan, die helaas van Lies Visschedijk in Hemel op Aarde had verloren. Haar nieuwe potentiële beste vriendin. En die gaat haar nu wat vragen. Dit is voorbestemd. Wat zouden de eerste woorden zijn voor hun nieuwe vriendschap? Martine buigt zich met wijde armen al lichtelijk voorover richting Elise om haar een troostende schouder te bieden. ’Je staat op mijn jurk,’ zegt Elise. Martine zakt door en kijkt naar de grond.’Oh, oeps, sorry!’, antwoordt ze quasi-nonchalant terwijl ze de actrice schaapachtig aan blijft kijken. Langzaam haalt ze haar linker stiletto van Elise’s lange sleep en voelt haar gezicht loper-kleurig rood trekken.
 
Een verhitte discussie is gaande bij de cocktailbar tussen twee mannen in pak over de gedragen anti-UPC-buttons van BN-ers. Een stukje verderop staan Thijs Römer en Katja Schuurman beiden met de besproken button op hun borst mee te bewegen op de coverband. Martine volgt het felle TL-licht van een spierwitte zaal in de verte. In deze ruimte worden sleazy R&B platen gedraaid en staan BN-ers tegen elkaar aan te rijden. Weer een ruimte verder licht er een geheime trap op. De stem van Pharrell Williams schalt al door het trapgat. Alleen nog even die trap op met die schoenen. De helse pelgrimstocht eindigt in een oase van een schitterende dansvloer vol met de mooiste mensen. Swingend. Uitgelaten. Dronken. En daar zijn ze, een kudde kleine gouden koetjes, rustig aan het loungen op een berg van colbertjes en pumps die zijn verwisseld voor gympies.
 
Dan slaat het noodlot toe. Zelfs de adrenaline van het evenement en de gemberschijven uit de gin-tonics houden Martine niet langer op de been. De pijn van de pas gekochte schoenen is ondraaglijk. Sadisme verliest het van het witte engeltje op haar schouder dat haar dwingt naar huis te gaan. Met een silent exit rolt ze de duizenden roltrappen weer af naar beneden. Schoenen in haar hand. Op blote voeten. Afgemat naar huis.

De ontdekking van het Gala van de Nederlandse Film is nog niet te zien in de bioscoop. Of überhaupt verfilmd. Gelukkig zijn de vele prijswinnende films van het NFF daarentegen, wel al uit, of later dit jaar te zien. Met CJP krijg je korting bij heel veel bioscopen in Nederland. 

Comments