Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Zonder klassiek geen house
03 SEP 2014 • Door Harm Teunisse • Meer blogs over Muziek

Zonder klassiek geen house

Sinds enkele jaren organiseert Yellow Lounge avonden met klassieke muziek in clubsettings. Met spannende samenwerkingen van klassieke componisten, dj's en producers, wat in TrouwAmsterdam al meerdere malen heeft geleid tot een epische avond. Volgende week schalt vanuit Paradiso een moderne bewerking van Vivaldi's Vier Seizoenen door de minimalistische producer Max Richter. Maar voordat Max en zijn orkest het podium betreden, spelen Francesco en Alice hun nieuwe album Scandale. Een mix van neo-klassieke pianostukken gemixt met techno en elektronische producties.

Hoofdprogramma van de Yellow Lounge avond is Vivaldi Recomposed, met componist Max Richter op Moog synthesizer en soloviolist Daniel Hope begeleid door het l’Arte del Mondo orkest. De avond begint met een optreden van Francesco Tristano en Alice Sara Ott, die een pianoduo vormen.
Weet je nog wat er door je heen ging toen je voor het eerst Max Richter's bewerking van Vivaldi hoorde?
Een prachtige en hele relevante productie! Het concept van Deutsche Grammophon's Re-composed-serie is een mijlpaal in de klassieke muziek van de afgelopen jaren.
 
Op welke manier heeft het produceren van techno en elektronische muziek jouw songwriting op Scandale en in het algemeen beïnvloed?
Het grappige is dat ik over het algemeen een klassieke compositie exact hetzelfde aanpak als een technoplaat. In A Soft Shell Groove, de openingstrack op Scandale, hoor je doorlopend de bekende 4-on-the-floor kickdrum, als een soort geest speelt hij op de achtergrond. En tijdens twee korte momenten hoor je een voet de beat spelen. De structuur van nummers is vrijwel gelijk aan de opbouw van een techno of housetrack, met telkens gedeeltes van 32 bars.
Toch was het voor Alice wel even zoeken om nieuwe elementen zoals looping en syncopated groove (door middel van accenten, swing en/of volume een groove creëren met eenvoudige melodieën - red.) aan haar spel toe voegen, maar ze klinkt fantastisch.
 
Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen?
Alice en ik zijn al jaren bevriend, dus het was een kwestie van tijd voordat we samen een project gingen doen.
 
Wie zijn je favoriete dj's?
Ik ben groot fan van de jongens uit Detroit. Zij produceren en mixen elektronische muziek die ik het allertofst vind. In Nederland is ook een geweldige scene natuurlijk. Mijn favoriete artiesten uit Nederland zijn denk ik San Proper en Steve Rachmad.
 
Wie is de Bach van moderne elektronische muziek?
Jeff Mills.
 
Is het publiek dat naar jouw concerten komt de afgelopen jaren verandert?
Ik vind het moeilijk om het publiek dat naar mijn concerten komt te labelen. De afgelopen jaren heb ik zowel elektronische als klassieke optredens gegeven en er is altijd een mix van mensen, jong en oud, klassiek-liefhebbers en clubbers. Wat dat betreft heb ik geluk dat ik geen eenzijdige groep muziekpuristen trek.
 
Is (neo)klassieke muziek bezig aan een comeback?
Hmm, het is misschien wat vroeg om daar al conclusies over te trekken, maar ik heb wel echt het gevoel dat het in de goede richting gaat. Zeker met behulp van initiatieven zoals Yellow Lounge. En laten we vooral niet vergeten dat de scheiding tussen popmuziek en klassieke muziek relatief recent is. Klassieke muziek wás tot niet zo heel lang geleden popmuziek!
 
Wat verwacht je van de Yellow Lounge avond?
Kwaliteit, een superenthousiast publiek en een goeie gin & tonic na de gig.

Dit zijn avonden die je niet mag missen. Wil jij gratis naar deze fantastische avond vol klassieke muziek, house en techno? Doe dan mee aan onze winactie!

Comments

Win
Yellow Lounge @ Paradiso