Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
MATROESJKA ONTMOET: TON KAS
22 SEP 2014 • Door Lisa Loeb en Janneke Rinzema • Meer blogs over Theater

MATROESJKA ONTMOET: TON KAS

Hoera, we gaan op tournee! Aanstaande zaterdag begint onze rondreis langs zestig theaters en minstens zoveel McDrives. Toen we in april de Publieksprijs wonnen (prijs: één fles wijn en eer tot het einde der tijden) konden we ons geluk niet op. Tout bekend Nederland voegde ons toe op Facebook, Madame Tussaud belde, ons eigen magazine kwam uit... GEKKENHUIS!
 
Oké, time to wake-up, weledele lezer. De crisis treft ook de cabaretwereld. De telefoon stond weliswaar roodgloeiend (‘Hoi mam!’) maar wat onze wereldfaam betreft bleef het angstvallig stil. Onze agenda staat bomvol (Almere, Haaksbergen: you name it, wij spelen er) maar het publiek blijft tot dusver liever languit liggen in z’n hangmatje. Tijd voor actie. Een paar gouden tips zijn immers het halve werk. En dus gaan we op zoek naar een golden oldie die ons precies kan vertellen hoe je het aan moet pakken als new kids on the block. Want hoe pak je het aan als beginnend technocabaretier? Wie koop je om (en wie vooral niet)?
 
Droger dan droog
Ton Kas (55). Dertig jaar geleden begonnen als theatermaker, nu vooral bekend van tv en film (hij won een Gouden Kalf voor zijn rol in Vox Populi). Momenteel tourt hij door het land met zijn voorstelling Eerste Klootviool en laat hij het publiek lachen tot het ‘dun uit hun broekie loopt’. Als iemand ons iets kan leren over succes in dit vak is hij het wel.
We spreken af op een regenachtige dinsdagmiddag in Amsterdam-Noord. Ton is druk bezig met de opnames van ‘t Schaep Met De Vijf Pooten maar heeft tijdens zijn lunch (een nostalgisch bord andijviestamppot met draadjesvlees) wel even tijd. We banen ons een weg door de bizar volle hal, waar vijftig figuranten in rolstoel en jaren-tachtig-kleding wachten op hun fifteen seconds of fame. De productieleider denkt in ons zijn halfnaakte achtergronddanseressen gevonden te hebben. We bedanken vriendelijk. Vandaag even niet.
 
Luchtbuks
Ton, inmiddels in badjas om zijn glitterpak te beschermen tegen grootmoeders draadjesvlees, neemt ons mee naar de keuken van de studio. We vragen hem naar zijn begintijd, toen hij nog als helft van het duo Kas & de Wolf optrad. Wanneer kwamen de uitverkochte zalen, de groupies, het succes? Ton kijkt ons grijnzend aan.
‘We hadden nogal beperkt succes, veel meer streefden we ook niet na, als de hofnarren van de theaterwereld. Eigenlijk maakten we anti-theater. Dan schoten we bijvoorbeeld met luchtbuksen het hele decor aan flarden. Of we lieten een zogenaamd Thais hoertje onze voorstelling spelen terwijl wij met onze benen omhoog achter op het toneel zaten. ‘Tegenzin is ook zin’, zeiden wij altijd. Dat je daar geen groot publiek mee trekt was ons een rotzorg. Kunst, daar ging het om. Daarvoor werkten we ons uiteraard stiekem wel  uit de naad. Maar die subsidielui snapten er niks van. Die riepen: ‘Als je er geen zin in hebt dan hou je er maar mee op!’ Dus dat hebben we toen maar gedaan.’
 
Gejatte grappen
Ton neemt nog een hap andijvie. We kijken elkaar schaapachtig aan. Een klein publiek? Anti-theater? Het is nogal een contrast met hoe wij Ton kennen. Nu staat hij alleen maar voor uitverkochte schouwburgzalen. Waar is het ‘mis’gegaan?
‘Ik wilde geen flikker meer te maken hebben met die subsidiecultuur en heb me toen op film en tv gestort. Toch besloot ik vorig jaar weer het theater in te gaan en dit keer een succesvoorstelling te maken voor een breed publiek. Ik ben allemaal uitgekauwde moppen gaan bewerken. Daarvoor heb ik me een tennisarm gegoogeld, puur jatwerk. Ik heb ze allemaal achter elkaar geplakt. Grap op grap, anderhalf uur lang. Ik beloofde het publiek binnen twee minuten een absolute staat van meligheid te doen bereiken. Dat is nog geen halve minuut geworden.’
 
Kalfjes voeren
Maar heeft dit überhaupt nog iets met anti-theater te maken? ‘Ja en nee. Je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Dat uitgerekend ik me met zoveel plagiaat bezig houd, vind ik al een grap op zich.’ Nog steeds de nar dus? ‘Ja. Of ik ben gewoon een heel vervelende, halsstarrige man.’
De productieleider vraagt Ton voor de derde keer om terug naar de set te komen. Tijd voor de uitsmijter. We zetten onze beste Twan Huys-blik op en vragen hem of hij ons nog iets wil meegeven, als wijze les. Ton denkt na. ‘Ik had het er vanmorgen met Pierre (Bokma, -red.) over. ‘Wilde jij vroeger eigenlijk acteur worden?’ Dat wilden we allebei niet. Op een gegeven moment kwam het toevallig op ons pad. Maar ik zou er geen problemen mee hebben als ik het vanaf morgen moest missen. Dan ga ik wel in het weiland achter m’n huis liggen en kalfjes voeren ofzoiets. Als je er zo in staat, geeft dat je genoeg onafhankelijkheid om eigenwijs te blijven doen wat jíj wil. Dan komt het succes vanzelf. Mijn advies is dus: luister naar niemand, alleen naar jezelf.’
 
Ton trekt z’n badjas uit en loopt weer naar de set. Al dat anti-succes heeft hem geen windeieren gelegd. Uitverkochte zalen, een Gouden Kalf; dat alles door precies te doen waar hij zin in heeft. Aanstaande zaterdag begint de tour van Matroesjka, in Woerden. Nog drie dagen om een luchtbuks te kopen. 
 
Ton Kas is dit najaar in het theater met zijn programma Eerste Klootviool. Matroesjka speelt vanaf september door het hele land met de finalistentour van het Amsterdams Kleinkunst Festival, Cabarestafette en #Aanstormend. Op beide voorstellingen krijg je CJP-korting, het hangt van het theater af hoeveel. 

Comments

Gerelateerde kortingen

Korting in theater
CJP-korting

Korting in theater

Tot 50% korting in het theater