Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Can we get an Encore
01 SEP 2014 • Door Martine Bakker • Meer blogs over Festival

Can we get an Encore

Encore Festival begon ooit als clubavond in de Melkweg. Nu is de eerste festivaleditie een feit. Nationale en internationale artiesten brengen hier het beste der hiphop, rap, R&B, dancehall, afrobeats, trap en dubstep.

Diehard festivalgangers weten natuurlijk al lang dat de NDSM-werf één van de tofste locaties allertijden is. Op het pontje zit de sfeer er al lekker in. Flessen imitatie-Pisang Ambon worden aan monden gezet. Snel en zoveel mogelijk bananenlikeur in die bloedbanen pompen, dat is de missie. Dan maakt de pont een onverwachte beweging en valt een tienermeisje. ’Sorry hoor, voor mijn dronken kop!’ gilt ze en vervolgens springt ze aan wal.
 
Er is een fake bandjes-handeltje gesignaleerd, daardoor is de kaartcontrole streng. Beveiligers zijn extra oplettend. Wij treffen er eentje die compensatiegedrag vertoont voor het feit dat hij achterin in de rij stond bij het uitdelen van geslachtsdelen. Gefrustreerd smijt hij deo-bussen in de kliko en gooit hij tasseninhoud op tafel. Ook vind hij het nodig om zonder aankondiging hardhandig te fouilleren. Nou zijn we niet vies van een beetje wapen- en drugspreventie, maar dude, dit is duimpje omlaag.  
 
Gelukkig zijn we de semi-aanranding al weer vergeten door de stimulatie van onze erogene muziekzones. Op het terrein gaat iedereen los. Er staan een paar jongens met gekruiste armen naar een groepje meiden te kijken die tegen een tentdoek schuren. De sfeer is lekker multi-culti. Het publiek ziet er top uit. Meiden met weelderige extensions, stoere jasjes en gekleurde lipstick. Jongens met hippe petjes, stonewashed jeanspakken en kekke zonnebrillen.
 
De eerste tent is de Live Stage met artiesten als Pusha T., Adje en Kid Ink. Tent twee is van Encore en staat volgeboekt met hiphop- en R&B-acts. Het Voyage podium is de plek voor opkomend talent. We duiken de Voyage in. Een peloton dubsteppende engeltjes fietst onze trilbuisjes binnen. Een gast met nektatoeage begint tegen ons aan te dansen. Is dat een oud b-100 model telefoon in zijn broekzak? Zijn vriend komt erbij staan en stelt zich voor als ’een vriend van een van de artiesten hier’. Hij praat Engels voor de geloofwaardigheid. Of we mee willen naar een hotel hier in de buurt voor een after met champagne. Hij geeft zijn kaartje.

Volgende stop: Live Stage. Als het goed is zijn we nog nét op tijd voor Vic Mensa. Huh, waar is hij? Er loopt er een jongen voorbij in een Hawaii-shirt, met een dikke sigaar in zijn mondhoek. Hij paft heel opzichtig in de tent. Ook hij weet niet waar Vic blijft. Toch even bij de infostand vragen. Daar verschaffen ze tenslotte informatie. Dat is hun werk. ‘Er waren wel wat veranderingen in het schema. Maar hij moet er gewoon staan hoor. Niet? Oh. Hm, ja dan weten wij het ook niet.’
 
Aangezien we Vic Mensa niet hebben kunnen vinden en we dus óók zijn optreden niet kunnen omschrijven, luister je hier als alternatief vermaak naar een instrumentaal intermezzo van het nummer Down On My Luck op YouTube. Geen dank.
 
De Encore-tent: hier willen we nooit meer weg. Alle nummers die je als hiphop/R&B junkie nodig hebt, komen voorbij. Van Jackson 5’s I want you back tot Gyptian’s Hold Ya. Een jongen kijkt ons aan, spert zijn mond wagenwijd open en Snoopdoggy-dogstyled rookpluimpjes uit zijn mond.
 
Terug naar de Live Stage voor Pusha T. De beste man komt op met zijn gehele entourage. iPads schieten de lucht in. De tent staat bomvol. Gun shot-geluiden klinken, pistolen worden geïmiteerd. ’Put you middle finger in the air if you really don’t care,’ schreeuwt Pusha. Dus steken we massaal onze middelste vinger in de lucht. Iedere uitspraak wordt kracht bijgezet door een donderknal. Dan start hij het nummer Mercy. De tent gaat los. Met instabiele handen wordt er gefilmd en gedanst tegelijk. 
 
Eetpauze. Terwijl een jongen zijn baard staat te kammen met het pootje van zijn zonnebril, bestellen wij een biologisch patatje. Dio loopt langs in een potloodventerjas. Dit heugelijke feit brengt ons op het idee om meer artiesten te signaleren. 
 
Misschien even backstage een interviewtje kunnen scoren. Een jongen beaamt dat hij artiest is: de MC van Cream. We vragen hem of hij liever alle talen spreekt of alle instrumenten kan bespelen. MC: ’Alle instrumenten bespelen natuurlijk, ik ben muzikaal onderlegd vanaf day one. Samen met hem (hij wijst naar zijn Cream-collega, red.) hebben we altijd samen muziek gemaakt. Van synthesizer tot computer. We kennen elkaar van Amsterdam West gemixt met Oost. Op dit moment hebben we het beste muzikale platform van iedereen. Nieuw upcoming talent. Alles komt voorbij.’ Tot zover het interview. Wat precies dat allerbeste muzikale platform van iederéén is, weten we nog steeds niet.
 
Kid Ink is de laatste artiest die wij zien op de Live Stage. Terwijl wiet- en kretekgeuren uit de tent opstijgen, maken wij hevige ongecontroleerde dansbewegingen op Money and the power, Show Me, en Hell & Back. Honderden handen wapperen mee op de beat. 
 
Nog één keertje terug naar de naar de Encore-tent om het af te leren. Drivah is aan de beurt. ’Iedereen met meer dan twintig euro op zak laat je horen!’ schreeuwt de MC’s. Snel schieten alle handjes de lucht in. Het publiek gaat uit zijn twerkende stekker op Nicki Minaj’s nieuwste monsterhit: Anaconda. Stoommachines worden ingezet als ritmisch geluid. Het publiek schreeuwt mee met iets dat klinkt als ‘jong belegen in the building’. We beamen dat het feestje hier is en dat er gas op die lolly moet. En dan sluit de tent met als laatste encore: Kendrick Lamar’s Bitch Don’t Kill My Vibe. Dan wordt de vibe officieel gekilled met de woorden: ‘dames en heren, het was een mooie dag.’
 
Het terrein stroomt leeg richting pont. Bij vertrek spotten we op de gevel van één van de voormalige fabrieken die de NDSM-werf rijk is, de grote letters: Make love not €. Ironisch, als je bedenkt hoeveel hiphopteksten zijn gericht op geld, status en bling. Rihanna's stem met de mantra 'All I see is signs, all I see is dollar signs' is dinsdagmiddag pas het hoofd uit.

Comments