Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Six degrees of Woody
20 AUG 2014 • Door Sara Madou • Meer blogs over Film

Six degrees of Woody

Je zou zo vijftig elementen kunnen noemen die zijn films ‘typisch Woody’ maken, maar dat zullen we je niet aandoen. Een bescheiden aantal dus: 

1: De vertrouwde aanwezigheid van Woody zelf, al dan niet letterlijk. 
Collega Alfred Hitchcock hield het bij cameo’s, maar Woody kent zichzelf een grotere rol toe in zijn producties. Dan hebben we het ook echt over zíjn films: eigen ideeën en originele scripts, uit het brein van Woody ontsprongen. Of het nou uit arrogantie is of omdat hij het gewoon graag doet; feit is dat je in vrijwel al zijn films een Woody ziet. Soms letterlijk, wanneer hij een rol speelt, zoals in Scoop. Maar meestal gaat het om een imitatie-Woody. Een norsige, neurotische man van middelbare tot bejaarde leeftijd, die alles stom vindt en aan iedereen een hekel heeft, wat hij mompelend loopt te verkondigen met zijn handen in z’n zakken. De Woody van To Rome with Love (2012) bijvoorbeeld was Roberto Benigni, die van Whatever Works (2009) was Larry David en de meest recente is Colin Firth, die in Magic in the Moonlight de ene na de andere sarcastische opmerking maakt. 

2: De magie. 
Over die laatste film gesproken. Magic in the Moonlight gaat over een illusionist (Colin Firth), die ingeschakeld wordt om een zogenaamd medium (Emma Stone) te betrappen op bedrog. Hij kent immers alle trucjes, om mensen te beduvelen. Een mooie apotheose van een jarenlange obsessie met de magische wereld. Woody was vroeger goochelaar en heeft zijn hobby al meerdere keren laten doorschemeren in zijn werk (personages die goocheltrucjes doen, een quote over het onderwerp, etc.). Deze keer ging hij helemaal los; het enthousiasme voor dit onderwerp druipt er vanaf. Dus als-ie je nou nog niet weet te betoveren… 

3: Het feit dat hij een goede neus heeft voor het vinden van muzes. 
Diane Keaton, Mia Farrow, Scarlett Johansson, Emma Stone. Allemaal spelen ze in meerdere van zijn producties. Iedere keer weet hij feilloos de vrouw van het moment te vinden. Of hij máákt haar de vrouw van het moment, dat zou ook nog kunnen. Toch best knap, zeker gezien het feit dat hij deze succesvolle lijn op zijn inmiddels 78-ste gewoon doorzet.

4: Je weet wat je krijgt: jaarlijks óf een intelligente film met diepere lagen en emoties, óf een vermakelijk ‘niemendalletje’. 
In de eerste categorie vallen bijvoorbeeld Blue Jasmine en Match Point; films die zeer regelmatig Oscars winnen of op z’n minst genomineerd worden. Magic in the moonlight en Scoop zijn voorbeelden van de tweede categorie. Niet dat ze minder waard zijn dan de eerste hoor, je kunt immers niet altijd extreem gefocust naar het scherm staren om die diepere lagen te ontdekken, en voor een depressieve Cate Blanchett moet je ook maar net in the mood zijn.  
Hoe dan ook kun je blind een kaartje kopen voor alle titels. De ene keer is de film briljant, de andere keer goed, maar het gaat gegarandeerd op z’n minst om een prima productie waar je je bij vermaakt. Denk er maar even over na hoe knap dat is: vijftig films maken als regisseur (plus een hele berg als acteur of schrijver) en dat er dan zelden een misser tussen zit. Het meest geuite kritiekpunt op Woody’s werk is dat hij zichzelf herhaalt, zijn film volgens een vast stramien afwerkt. Maar zet Midnight in Paris eens naast Blue Jasmine, of Vicky Cristina Barcelona naast Annie Hall. Compleet verschillende producties. Natuurlijk, bovenstaande elementen zorgen ervoor dat je zijn werk goed en makkelijk herkent, maar dat is bij vrijwel alle (goede) regisseurs zo. Dat heet een bepaalde stijl hebben, dus wij zien het probleem niet. Gewoon lekker ieder jaar naar zijn nieuwste titel gaan. Die van volgend jaar wordt as we speak gedraaid, nog onder ‘Untitled Woody Allen project’. Met in de hoofdrol (drie keer raden)…. Emma Stone. 

5: Als je géén droogkomisch gevoel voor humor hebt, zit je bij Woody verkeerd.
De slapstick die hij in het begin van zijn carrière nog wel eens frequenteerde, is vervangen door een intelligenter en vooral subtieler gevoel voor humor: steekjes onder water, woordgrappen, ironische blikken. Daar hou je van, of daar hou je niet van. Wij houden daar van, en gokken dat de gemiddelde CJP’er het ook wel kan waarderen. 

6: Men kijkt voorbij de controverse. 
Hoe het precies zit met het al dan niet onheus bejegenen van zijn (ex)-stiefdochter(s) weet alleen Woody. Daar gaan we ons verder ook niet mee bemoeien. Je kunt discussiëren of je wel oprecht mag genieten van een creatieve productie, wanneer de maker ervan criminele praktijken heeft verricht. We weten echter niets zeker en de twee kampen spreken elkaar compleet tegen. Het enige wat vaststaat, is dat Woody de relatie met ex Mia Farrow verbrak, om te gaan samenwonen met haar toen 20-jarige stiefdochter Soon Yi. Nee, dat verdient geen schoonheidsprijs en is best wel een beetje erg icky. Maar de twee zijn inmiddels alweer 22 jaar samen, dus we gaan er vanuit dat het echte liefde is. Vooralsnog lijkt het ons dan ook terecht wanneer mensen Woody’s werk waarderen om de kwaliteit, in plaats van focussen op zijn controversiële privéleven.

Comments

Gerelateerde kortingen

Vue Cinemas
tot € 2,- CJP-korting

Vue Cinemas

Zie de beste films van het moment voor heel weinig knaken

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal

€ 2,-