Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Overlevingsballen en gouden penissen
07 AUG 2014 • Door Martine Bakker • Meer blogs over Expo

Overlevingsballen en gouden penissen

The Yes Men zijn Amerikaanse kerels die internationaal tot de meest radicale activistische kunstenaars van dit moment behoren. Het duo, bestaande uit de middelbare mannen Mike Bonanno en Andy Bichlbaum, tilt actievoeren naar cabaret-achtige, hilarische hoogtes.
Identity Correction
Even een beetje achtergrondinfo. Mike en Andy noemen hun manier van actievoeren: Identity Correction. Zo doen ze zich voor als vertegenwoordigers van baatzuchtige bedrijven en doen namens hen de meest bizarre uitspraken, zoals ‘starving is the new black’ of veranderen ze Ronald McDonald in een bloeddorstige Cliniclown. De missie? Het blootleggen van politieke boodschappen achter commercie. Om de media in de val te lokken maken ze een fake websites aan voor een organisaties, waarvan het lijkt alsof dat de officiële website is. Vervolgens gaan ze in op uitnodigingen die eigenlijk zijn bedoeld voor de echte organisatie. Met heel veel knipogen welteverstaan. Arbeiders en consumptiemaatschappij zijn geliefde onderwerpen. Media-aandacht is dus hun belangrijkste wapen. Hun satire doet stof opwaaien, want je gaat bij je zelf te rade: wat vind ik eigenlijk van het machtsmisbruik van multinationals en politici? Ze laten daarbij ook zien dat wij als consument best onverschillig staan tegen over onzuivere praktijken. Zelf zeggen ze: ‘Dieven stelen identiteiten en hun prooien zijn degenen zonder macht, waaraan ze geld kunnen verdienen, onze prooi is de machtige en wij gebruiken hun identiteit en machtpositie om te laten horen dat er iets moet gebeuren.’ The Yes Men laten zien dat het mogelijk is om in opstand te komen tegen onzuivere praktijken.

Je zou denken na hun eerste documentaire The Yes Men in 2003, iedereen The Yes Men wel kent en niemand meer in hun grappen trapt. Fout. Dit is een lijst met de meest hilarische acties van dit crazy duo.

Het gouden penispak
Op een textielconferentie in Finland lieten de mannen van The Yes Men hun prototype zien voor hét managerpak van de toekomst: een gouden jumpsuit met een gigantische penis eraan. In de penis zit een camera die werknemers in de gaten houdt en er zit een functie op waarbij je elektronische schokken kan uitdelen aan je ondergeschikte arbeiders. Na de presentatie kwam er een vrouw naar Andy toe, met de opmerking dat er ook vrouwelijke managers zijn. Ze vond het vrouwonvriendelijk dat het speciaal voor mannen was ontworpen. Over de schokken die toegepast kunnen worden op fabrieksarbeiders zei ze niets.

The SurvivaBall
Ter voorbereiding op de film The Yes Men Are Revolting lanceerden de mannen een filmpje over The SurvivaBall. Dit is een groot opblaasbaar pak dat je beschermt tegen global warming. Het is zelf-ventilerend, zelf-verwarmend, ecologisch, recyclebaar. Deze outfit beschermt je op alle fronten tegen het veranderen van het klimaat. Zo kun je als je het pak draagt orkanen, de ijstijd, de stijging van de zeespiegel en extreme droogte met gemak overleven. In Museum Het Domein staat deze multifunctionele overlevingsbal. 

Sweatshops zijn de toekomst
De Wereldhandelsorganisatie (WTO) is een organisatie die in de gaten houdt of landen zich wel aan de afspraken houden op het gebied van, je raadt het al, handel. The Yes Men maakten een fake Wereldhandelsorganisatie-website aan en deden zich voor als vertegenwoordigers van de WTO. Via hun site werden ze uitgenodigd om te spreken op congressen en universiteiten. Op de Amerikaanse zender CNBC mochten ze spreken in een prime time nieuwsshow. Onder de pseudoniemen dr. Kinnethrung Sprat en Granwyth Hulatberi vertelden ze dat honger goed is voor de economie. Waarom? Omdat mensen daardoor harder werken. Slavernij is economisch ook hartstikke interessant. Maar wil je nog effectiever te werk gaan met de geforceerde personeel? Dan zijn sweatshops echt een effectieve aanrader. Moderne slaven kun je dus het beste gewoon in hun land van herkomst laten werken. Dat scheelt a) transportkosten, en b) in arme landen is huur en eten ook veel goedkoper. Knikkende reacties van de presentator.

Poepburgers
Mensenschijt zit bomvol calorieën die hartstikke bruikbaar zijn voor ons lichaam. Het is inefficiëntie en de fout van je lichaam dat het niet alles opneemt tijdens het eten. In theorie kun je dus qua voedingswaarden een hamburger wel tien keer her-eten, en dan pas heb je alle voedingswaarden verbruikt. Het wereldhongerprobleem oplossing is dus simpel. Recycling! Menselijke stront moet gewoon naar derde wereldlanden worden geëxporteerd. Dan kunne ze er daar hamburgers van bakken. Door de aangegane samenwerking met de grote gele M van McDonald’s kan het qua logistiek ook allemaal geregeld worden. Althans, dat is wat de mannen verkondigden in één van hun satirische presentaties. 

Foutje, bedankt
In december 2004 was het twintig jaar geleden dat er in India een grote ramp plaatsvond: Bhopal. Door een fout van het bedrijf – dat een onderdeel is van Dow Chemical Company, een bedrijf dat gespecialiseerd is in chemicaliën in elektronische, water en energie sectoren - stierven duizenden mensen. Veel anderen liepen ernstige gezondheidsklachten op. Dow heeft nooit verantwoordelijkheid willen nemen voor de ramp, wat schandalig is natuurlijk. Op BBC World vertelde een woordvoerder van Dow, Jude Finisterra, dat het bedrijf zich had bedacht en de volledige verantwoordelijkheid op zich nam. Daar kwam bij kijken dat Dow twaalf miljard dollar aan de slachtoffers zou uitkeren. Wereldwijd haalde het de krant. Ook in Nederland. Helaas kregen de slachtoffers niet echt een uitkering, maar verschillende woordvoerders van Dow hebben met hun bek vol schaamrood voor televisiecamera’s uit moeten leggen waarom ze toch niet de verantwoordelijkheid wilden nemen voor de ramp. Toch lekker van The Yes Men, zo’n verontschuldiging-uitende imitatie.

Ben je helemaal geïnspireerd geraakt om activist te worden zonder geketend aan een boom te zitten of jezelf vol nepbloed op een walvisboot te storten? Meld je dan aan voor The Yes Lab Action Switchboard. Dit is het nieuwste project van de ja-zeggende mannen. Tijdens de tentoonstelling in Museum Het Domein kun je zien hoe dit digitale platform, creatieve activisten van over de hele wereld samenbrengt. Samen met NGO’s wordt er direct actie ondernomen en jij kan erbij zijn.

De tentoonstelling in Museum Het Domein bestaat uit video’s, documenten en objecten van de laatste tien jaar. Zoals het gouden penispak en de SurvivaBall. Met je CJP-pas mag je gratis naar binnen.

Comments