Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Op weg naar eeuwige roem
11 AUG 2014 • Door Liske Steenbergen • Meer blogs over Muziek

Op weg naar eeuwige roem

De 48 kwartfinalisten van de Grote Prijs komen voor het eerst samen in Paradiso voor de speciale coachingdag onder begeleiding van onder anderen Wouter Hamel en Kane-gitarist Dennis van Leeuwen. Terwijl sommige bands heel rockstar in de fatboys liggen te dutten, maken andere ijverig aantekeningen. CJP mag tijdens de halve finales twee wildcards weggeven,  dus we zijn bloednieuwsgierig wat voor muzikaal vlees er in de kuip van De Grote Prijs zit.
Om half elf druppelen de eerste singer- songwriters uit alle uithoeken van Nederland binnen. Gespannen gezichten kijken verwachtingsvol om zich heen. Er staat ze een druk programma te wachten. Het is de eerste keer dat de Grote Prijs kiest voor zo’n duidelijk ontwikkelingstraject waarbij de deelnemers naast de muzikale coaching ook geholpen worden met de zakelijke en promotionele kant van het muziek maken.

Kippenvel in de kelder
We beginnen in de kelder waar zanger Wouter Hamel, Kane-gitarist Dennis van Leeuwen en Moss-zanger Marien Dorleijn (ooit zelf winnaar van de Grote Prijs) de singer- songwiters feedback geven op hun akoestische nummers. De mooiste liedjes vullen de ondergrondse gangen van de Paradiso. Het is muisstil en vaak staat het kippenvel op de armen. Zo ook bij de eerste kandidaat van de dag: om kwart voor elf speelt de nuchtere Charl Delemarre, op slippers en met een gitaar vol verfspatten, een indrukwekkend Nederlandstalig liedje. De coaches zijn er even stil van.
Charl deed al eerder mee aan het eerste seizoen van De Beste Singer Songwriter: ‘Ik lag er in de eerste ronde al uit. Maar dat is maar goed ook, anders was ik waarschijnlijk door gegaan met in het Engels zingen. Ik zing nu in het Nederlands en dat past veel beter.’

Kruip uit die schulp!
De coaches zijn goed voorbereid, ze hebben meerdere nummers van de deelnemers geluisterd.
Dennis van Leeuwen: ‘We hebben samen één voorgesprek gehouden en hebben ons daarnaast individueel voorbereid. Het gaat heel natuurlijk, ik denk dat we elkaar goed aanvullen. Je moet in korte tijd iets zien te verbeteren terwijl je zoveel meer mee wilt geven.’
De coaches geven veelzijdig advies. Naast de muzikale tips helpen ze deelnemers ook om uit hun schulp te komen of net dat beetje extra zelfvertrouwen te geven. Zo raakt Nana Adjoa's zang een snaar bij de coaches, maar is het duidelijk dat ze last heeft van de zenuwen. ‘Zonde en niet nodig’ volgens Wouter Hamel. Later zegt Nana zelf: ‘Ik was heel zenuwachtig. Normaal speel ik met een band en nu moest ik opeens alleen tegenover drie coaches zitten. Ik kreeg gelukkig goede tips waar ik echt wat mee kan. Soms moet je dingen van die professionele muzikanten horen om het echt aan te nemen.’
 
Werken aan performance
Bij de bands gaat het er in de bovenzaal iets anders aan toe dan bij de singer- songwriters. Er is helaas geen tijd om iedereen te laten optreden. De coaches (door autopech helaas in afwezigheid van Ella Bandita) kijken naar opnames van live-optredens op Youtube. Wat opvalt is het grote verschil in kwaliteit; zo zien we crappy telefoonopnames, maar ook professioneel opgenomen sessies van bijvoorbeeld dreampopband Sväva. De coaches wiegen automatisch met het hoofd mee en noemen het ‘zeer smaakvol’. Toch halen ze er gelijk uit wat de band nog moeilijk vindt: de live performance. ‘Dit klopt,’ zegt gitarist Michelle later, ‘we zijn nu nog een beetje verlegen op het podium.’
 
Muziek = business
Het verschil tussen de deelnemers is groot. Sommige kandidaten zien er uit alsof ze zo van een podium zijn afgestapt: met gemillimeterd haar, een strakke legging en een panterprintjasje. Anderen schuifelen in een joggingbroek verlegen door de gangen. Wat ze gemeen hebben: ze hebben allemaal nog veel te leren. Dit blijkt ook bij de workshop promotie door Lonneke van der Loos. Veel kwartfinalisten hebben nog geen website en bij diegene die dit wel hebben, missen vaak de contactgegevens. Langzaamaan worden de ogen van de muzikanten geopend, het gaat toch om iets meer dan alleen muziek maken. Dit valt ook de coaches op. Wouter Hamel: ‘Ik had wel verwacht dat deelnemers zich bewuster hadden voorbereid. Dus dat ze wisten welk nummer ze gingen doen in plaats van dat ze op het eind nog zitten te twijfelen.’ Dennis van Leeuwen: ‘Dat is de fase waar ze nu nog in zitten.’

Het mediacircus kan beginnen.
Gelukkig is dit precies waar deze competitie voor bedoeld is. Susanne Van Lieshout, directeur van de Grote Prijs: ‘De Grote Prijs is een middel, we bieden handvaten en praktijkervaring aan jonge bands. Het is heel waardevol voor muzikanten om dit nu te leren, zodat ze niet dadelijk verloren in het veld staan. Ik merk dat een dag als vandaag goed ontvangen wordt. De deelnemers vinden het mooi om elkaar te ontmoeten, om tips van de pro’s te krijgen en om vaak voor het eerst in Paradiso te staan. Het begint langzaamaan te borrelen, het mediacircus kan beginnen.’
 
CJP Wildcard
CJP volgt alle ontwikkelingen tijdens De Grote Prijs van 2014 op de voet. We hebben dit jaar namelijk een bijzondere rol in het traject. Na de halve finales van 18 tot 31 oktober mag CJP per categorie nog één deelnemer naar de finale sturen met de CJP Wildcard. Tussen 29 augustus en 14 september vinden de kwartfinales in meerdere poppodia plaats. Check www.groteprijsvan.nl voor alle data en locaties!

Comments