Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
6 x wagenkunst volgens het MoMa
05 AUG 2014 • Door Harm Teunisse • Meer blogs over Festival

6 x wagenkunst volgens het MoMa

Is een goed ontworpen auto kunst te noemen? Op het Car Art Festival  dat komend weekend plaatsvindt in ieder geval wel. Daar spelen op 9 en 10 augustus compleet verbouwde koekblikken de hoofdrol tussen de muziekpodia en eettentjes. Grijze sedans en zuinig rijdende familie-auto's zullen daar weinig bekijks trekken.

Toch bestaan er zes normale auto’s die je met een gerust hart kunst mag noemen. Zij staan namelijk permanent in het befaamde Museum of Modern Arts (MoMa) in New York tussen werk van onder anderen Picasso, Gauguin en Van Gogh.
De Cisitalia 202 GT
De eerste auto die ooit aan de vaste collectie van het Museum of Modern Art werd toegevoegd. De Italiaanse coupé werd in 1951 voor het eerst geëxposeerd en behoort sinds 1972 tot de vaste collectie. Het ontwerp van Pinin Farina uit 1946 was een baanbrekende combinatie van esthetische lijnen en aerodynamica en vormde de basis voor talloze ontwerpklassiekers, zoals de Ferrari 250 GT. Toch zijn er maar 170 van gemaakt, voornamelijk omdat de wagen door zijn belachelijk hoge prijs niet aan de straatstenen te slijten was.
 
De Jeep
De legergroene jeep waar het geallieerde leger vanaf 1941 de strijd mee aan ging tegen de nazi’s was van onschatbare waarde voor de Amerikanen. De curator van het museum noemende hem een ‘onverwoestbaar sardineblik op wielen’. De Jeep is een designklassieker waarbij functie boven alle vorm ging. Alle onderdelen konden binnen no-time worden vervangen en de auto kon zonder wielen opgestapeld worden. Wel zo handig als je ze over de Atlantische Oceaan moet vervoeren. Volgens velen is de ouderwetse Jeep de beste militaire wagen ooit gebouwd, en daarmee verdiende hij een plekje in het MoMa.
 
De Volkswagen Kever
Zijn officiele naam is Volkswagen Type 1 Sedan, maar Kever klinkt net iets sexier. Al scheelt het weinig. De Kever is de populairste auto ooit gemaakt. Sinds zijn introductie in 1938 zijn er een slordige 21 miljoen exemplaren van gefabriceerd. Ferdinand Porsche (inderdaad, van de sportwagens) was in de jaren twintig vastbesloten een kleine auto voor de massa te ontwerpen, aangemoedigd door dat andere feestnummer, Adolf Hitler. Zijn ontwerp rolde pas in ’38 uit de fabriek, maar bleef dan weer wel tot 2003 (!) in productie.
 
De Jaguar E-Type.
Volgens velen de mooiste auto ooit ontworpen. Deze tijdloze schoonheid verdient als geen ander zijn plek in MoMa. Stel je voor: de autosalon van Geneve, 1961. Terwijl buiten vierkante Simca’s (denk Trabant) en bonkige Volvo’s het straatbeeld bepalen, wordt binnen het doek van iets totáál futuristisch afgetrokken. De Jaguar E-Type was bloed- en bloedmooi, snel en ook nog eens best betaalbaar.  Ontwerper William M. Heynes wilde geen race-auto ontwerpen, maar werd overduidelijk geïnspireerd door het circuit. De glooiende lijnen en kenmerkend lange motorkap van de E-Type zorgen nu nog steeds voor verdraaide nekken op straat. Als dit ontwerp geen kunst is, dan weten wij het ook niet meer.
 
Ferrari 641/2 Formule 1
De Mount Everest van autotechniek is Formule 1, met in de jaren zeventig en tachtig maar één regel: bouw de snelste auto. Zes wielen, turbomotoren, materialen uit de ruimtevaart en speciale stofzuigers om de auto letterlijk aan het asfalt te zuigen zodat je harder de bocht door kon; bijna alles was toegestaan. Zolang je maar wereldkampioen werd. Een van de hoogtepunten was de Ferrari 641/2 waarmee Alain Prost en Nigel Mansell in 1990 streden om het wereldkampioenschap. En verloren. Want de winst ging uiteindelijk naar de legendarische Ayrton Senna. Toch vond MoMa de knalrode Italiaanse bolide het summum van rauwe kracht, brute snelheid en baanbrekende techniek.
 
De Smart
Ja, deze zagen wij ook niet aankomen, maar MoMa heeft in haar oneindige wijsheid besloten dat de Smart óók thuis hoort in haar collectie. De Smart is intussen alweer 16 jaar oud. Niet slecht voor een wagentje dat in eerste instantie met enig hoongelach werd ontvangen, maar dankzij een uitgekiende marketingcampagne zich een plek heeft weten te veroveren op de design wall of fame. Het pygmeemobieltje werd begin jaren negentig ontwikkelt door ontwerper Gerhard Steinle in opdracht van Mercedes Benz. Haar belangrijkste troef: je kan ‘m dwars op straat parkeren en toch steekt de kont niet uit het parkeervak. Kijk, zo kom je dus in het meest prestigieuze museum ter wereld.

Kom naar Car Art Festival!
Gelukkig hoef je voor kunstzinnige auto's niet naar New York. Pak je eigen waggie en zoef naar de oude Lijm en Gelatinefabriek in Delft. Daar vindt dit weekend het Car Art Festival plaats. Twee dagen lang wordt het terrein van de fabriek overgenomen door de meest creatief verbouwde vierwielers, straattheater, foodtrucks en muzikanten. Een greep uit de line up: Mhoo, Die Anarchistische Abendunterhaltung, Knarsetand, Hunting The Robot, Roosbeef en Bubble Chamber. Met je CJP-pas krijg je tot € 7,50 korting op je toegangskaartje.

Comments