Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
The National: Mistaken for Strangers
10 JUL 2014 • Door Harm Teunisse • Meer blogs over Muziek

The National: Mistaken for Strangers

Vier jaar geleden vertrok The National op een tournee voor hun nieuwe album High Violet. Matt als frontman van de extreem populaire band, Tom als roadie. Toms taken: spullen sjouwen, zorgen dat kleedkamers in orde zijn en niet in de weg lopen. Dat blijkt verdomd lastig voor de extreem sympathieke, maar tamelijk luie Tom, die veel drukker is met het filmen en interviewen van de band. Uiteindelijk wordt hij na acht maanden door tourmanager Brandon ontslagen. Uit dit fiasco is nu echter een prachtige film gerezen die de moeizame relatie blootlegt tussen de populaire zanger en het broertje dat continu in zijn schaduw staat.
Matt, wanneer ontdekte jij voor het eerst Tom’s ambities als filmmaker?
Matt: 'Toen hij nog klein was, werkte ik als tiener in een videotheek en bracht ik veel films mee naar huis. Het was iets waar we elkaar in konden vinden, en hele gesprekken over hadden. Ik heb hem later ook aangemoedigd om naar de filmacademie te gaan. Maar toen hij daarna geen carrière op gang kreeg in de filmindustrie, voelde ik me schuldig dat ik hem die richting op heb geduwd.'

'Misschien dat ik hem daarom ook heb meegevraagd als roadie op die tournee. Ik miste hem omdat ik hem zo weinig zag, maar ik voelde me ook schuldig dat hij vast zat in Cincinatti, zonder echt toekomstperspectief.'
 
Heb je veel van Tom's eerste filmpogingen gezien en wat vond je er van?
Matt: 'Ik heb zo'n beetje alles gezien.'
 
Tom: 'Je hebt 'From The Dirt Under His Nails' niet gezien.'
 
Matt: 'Niet? Nou het voelt anders wel zo. Ik 'Wages of Sin' gezien en die andere film, 'Johnny Appletree'. En ze zijn goed! Ik vond het goede korte films.'
 
Tom: 'Ja lang zijn ze niet. Misschien tien minuten. Niet echt feature films ofzo. Maar ik ben er trots op. Een film maken is verdomd lastig. Ik zat op een filmschool in Montana, wat helemaal geen slechte opleiding was. Ze sturen je gewoon in je eerste jaar op pad met een camera. Mijn studiegenoten wilden gelijk van die heftige dramafilms maken. Over het leven in verlaten dorpjes in het midwesten. Ik dacht; laten we gewoon naar buiten gaan en filmen. Dus begon ik met westerns. Rare westerns. Hele bizarre films, die overduidelijk nooit een hit zouden worden of prijzen gingen winnen. Maar ik probeerde in ieder geval niet The Matrix na te doen, wat in die tijd door echt iedereen gedaan werd.'
 
Matt: 'Probeerden andere studenten The Matrix na te doen?'
 
Tom: 'Ja man. Ik hield van Werner Herzog, en Jean Jacques Annaud's Quest for Fire. Dat waren waanzinnige films, waar niemand het over had. Ik denk dat ik grindhouse maakte before it was cool. Van die films die vroeger alleen op video uitkwamen. Ik wilde van die héle slechte films uit de jaren tachtig maken.'
 
Was er een specifiek moment tijdens de tournee dat je je realiseerde dat je meer aan het filmen was dan alleen wat webcontent voor The National?
Tom: 'Eigenlijk ontdekten we pas tijdens het monteren waar de film over moest gaan. Maar tijdens de tournee was ik op een avond de jongens in de bus aan het filmen, terwijl ze lagen te slapen. En terwijl ik filmde dacht ik 'zou het niet cool zijn als dit een echte film was over een documentairemaker die van alles flikt, ontzettend brutale vragen stelt, en dat alleen maar kan omdat hij de broer van de zanger is.' Dat heb ik toen doorgezet tot ik werd ontslagen.'
 
Hoeveel materiaal heb je ongeveer gefilmd?
Tom: 'We hadden zo’n tweehonderd uur materiaal, met heel veel optredens, waarvan er eigenlijk maar een heel klein in de film terecht is gekomen.'
 
Hoe lang duurde het om van al die uren materiaal een film te maken?
Matt: 'Lang. Het eerste jaar na de tournee probeerden we nog een chronologische documentaire te maken. Maar we kwamen er snel achter dat een documentaire waarin elke scene begint met 'dag 1, dag 2, dag 3' niet interessant is. Toen pas werd Tom en onze relatie de rode draad. Het duurde even om de juiste balans te vinden tussen hoeveel over Tom en ik ging en hoeveel over de band. En op het laatst ging mijn vrouw ook nog filmen hoe Tom worstelde om de film af te ronden. Uiteindelijk  is het een soort documentaire geworden over een man die probeert een documentaire te maken over de band van zijn broer. Heel meta allemaal.'
 
Op welke manier heeft de tour jullie relatie verandert, en heeft zich dat ontwikkelt nu de film uit is?
Tom: 'De tournee was zwaar. En ontslagen worden was helemaal kut. Maar vooral omdat ik na mijn ontslag alle beelden moest bekijken. Ik wilde eigenlijk bij de band blijven, zodat ik kon blijven filmen en niet naar huis hoefde. Zodat ik het echte leven nog kon ontwijken.'
 
Matt: 'In het begin vond ik het fantastisch dat hij mee was tijdens de tournee en het was fijn om onze band als broers te versterken. Ik heb vaak depressieve periodes als we touren, maar dankzij m'n broer een stuk minder. Alleen maakte dat snel plaats voor de stress die zijn conflict met onze tourmanager Brandon opleverde. Intussen woont Tom bij ons in huis, wat fijn is voor m'n dochter want ze is gek op mijn broer, maar laten we eerlijk wezen: het is geen ideale situatie. Je kan niet je volwassen broer in huis halen, een film maken over je onderlinge relatie, een kind proberen op te voeden en je geld verdienen met een band zonder dat dat zijn tol eist.'
 
Weinig artiesten laten hun bandleven, eigen familie en gezinsleven zo dicht bij elkaar komen. Hoe kijk je daar nu op terug?
Matt: 'Ik denk dat veel artiesten heel bewust kiezen om die drie gescheiden te houden. Ik snap wel waarom. Voor The National is familie altijd een rode draad geweest. Bryce en Aaron zijn broers, en Bryan en Scott ook. Maar tijdens het maken van de film zat ik het ene moment met m’n vrouw en broer ruzie te maken over de film en vervolgens gingen we met z'n allen aan tafel. Dat vond ik lastig omschakelen.'
 
'Aan de andere kant: zonder dat spanningsveld was Mistaken for Strangers nooit de film geworden die het nu is. '
 
Voelt het einde van deze promotour als het einde van een tijdperk?
Matt: 'Een beetje. Er is straks niks meer te doen aan deze film als we terugkomen. Maar om eerlijk te zijn werken we momenteel aan een tv-serie met een hoofdrol voor Tom.'
 
Wat voor tv-serie?
Tom: 'Ik ben er eigenlijk achter gekomen dat ik een redelijk regisseur ben, maar vóór de camera eigenlijk op m’n best ben. Dus daar gaat we wat mee doen. Ik blijk gewoon een personality. Wist ik veel. Vroeger kreeg ik vaker de vraag of ik comedian was. Terwijl ik juist een bloedserieuze regisseur wilde worden. Dus we zijn nu een format aan het ontwikkelen dat om mij draait.'
 
Matt: 'Achteraf kon je tijdens de tour al zien aankomen dat Tom eigenlijk de hoofdrolspeler van deze film was. De band pakte altijd zijn camera af om hem zelf te filmen. De scènes werden pas interessant of grappig als Tom in beeld was. Hij heeft iets eerlijks, iets ontwapenends in beeld. We hebben onlangs een hilarische promo opgenomen met Zach Galifianakis en Ted Danson waarin ze een neppromo maken voor een Broadwaymusical versie van Mistaken for Strangers, en Tom doet echt totaal niet voor hen onder.'
 
Tom: 'Man, ik kan helemaal niet acteren.'
 
Matt: 'Zeker wel! Heel veel acteurs zijn gewoon niet geloofwaardig, of overacteren, dat zie je bij jou helemaal niet. Je bent ontwapenend. Dus ik denk dat Tom echt kan gaan slagen met een eigen show.'
 
Ben je niet bang om voor eeuwig bekend te staan als het dommige, onhandige broertje van Matt Berninger?
Tom: 'Daar moeten we wel op letten ja. Het werkte in deze film erg goed, maar dat is maar één kant van mij.'
 
Matt: 'Tom is natuurlijk meer dan die dommige gast die The National filmde, net zoals ik niet alleen die overbezorgde, bloedserieuze getroebleerde zanger ben. We mogen daar onderling niet meer op terugvallen. Tom kan niet meer denken 'ik ben gewoon heel laidback en een beetje laks, en dat is nou eenmaal mijn persoonlijkheid'. Je moet toch een keer volwassen worden.'

Doe nu mee aan onze winactie en maak kans op de dvd van Mistaken for Strangers! Of je gaat naar de bios: Mistaken for Strangers is op 8 en 10 juli in de Vera, Groningen nog te zien en draait  donderdag 10 t/m zaterdag 12 juli in de Melkweg Cinema in Amsterdam.

Comments

Win
Mistaken for Strangers DVD