Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
 'Once the needle goes in, it never comes out'
08 JUL 2014 • Door Klaas Bakker • Meer blogs over Expo

'Once the needle goes in, it never comes out'

Jongeren met afgeleefde lijven in elkaar verstrengeld. Ze hebben holle oogkassen en spuiten om de zoveel uur speed of heroïne. In de wereld van Larry Clark is het nooit saai. Toen zijn fotoboek Tulsa in 1971 uitkwam, ging een schok door Amerika. Was dit de andere kant van de zo succesvolle US of A? Het boek betekende wereldfaam voor Larry Clark met als onderwerp een groepje tieners dat zoveel afbraak aan hun lijf pleegde dat de dood er op volgde. Tulsa was niet de enige plek in Amerika met een ontspoorde ondergrondse jongerencultuur, zo bleek later. Maar wie is Larry Clark nu eigenlijk? Wat kenmerkt hem en wat kenmerkt zijn foto's? De extreme wereld van de legendarische fotograaf in vijf citaten.
 
'Once the needle goes in, it never comes out'
Larry Clark groeide op in Tulsa waar hij zich een ongeluk verveelde. Op zijn zestiende zette Larry Clark zijn eerste spuit amfetamine in zijn arm, was meteen gepakt door de high en kreeg zijn verslaving in de jaren daarna niet meer onder controle. De American Dream was in volle bloei en iedereen was in de waan van eindeloze mogelijkheden. Onzin zo bleek, want elke samenleving kent zijn walk on the wild side. Clark kreeg de liefde voor fotografie mee door zijn moeder, wie hij mocht assisteren tijdens het schieten van saaie babykiekjes. Het leverde hem genoeg fotoskills op om op zijn achttiende op een vakschool in New York toegelaten te worden, maar het leed was toen al geschied.
 
'The one thing I wanted to do was to cut through the bull and tell the truth'
Larry Clark was een van de eerste fotografen die niet als observator fotografeerde, maar midden in zijn later afgebeelde wereld leefde en werkte. Clark’s methode is duidelijk zichtbaar, een kijktip voor het bezoeken van de tentoonstelling in FOAM. Tijdens het schieten van zijn foto’s probeerde Clark een perfecte compositie te maken, om vervolgens altijd een stap naar voren te zetten. Het versterkt de onderwerpen die hij fotografeert en het bleek voor Clark zo’n kenmerkende stap dat hij er wereldberoemd mee werd. Kijkend naar zijn werk krijg je het gevoel zelf onderdeel te zijn van de wereld van de fotograaf.
 
'Death is more perfect than life'
Onvermijdelijk in een onderwereld van drugs en expliciet geweld is de dood. Het lijkt soms alsof Magere Hein niet stiekem om de hoek kijkt, maar letterlijk tussen de hoofdpersonen van de foto staat. De quote is trouwens afkomstig uit het fotoboek Tulsa. Op de andere pagina zit een jongen in kleermakerszit met een gun in zijn hand. Hij komt vaker in het boek voor, hoogstwaarschijnlijk een vriend van Clark. De zin eronder: dead 1970. Het meest sprekend zijn drie foto’s die samen een miniserie vormen. Kort gezegd: Een heroïne injecterende zwangere vrouw, een rouwend koppel en een babylijkje in een kist.

'A devastating portrait of an American Tragedy'
Een kop uit Detroit Free Press uit 1971. Het artikel gaat over het net verschenen fotoboek Tulsa. We zouden het hele artikel kunnen kopiëren, maar het komt er op neer dat Clark met Tulsa een einde maakte aan The American Dream. Tijdens zijn drugsgebruik schoot Larry een 16-millimeterfilm die ook in FOAM te zien is. Zijn leefwereld komt in veertig minuten compleet tot leven en de naalden gaan om de paar minuten wel weer in een arm. Het lijkt haast een godswonder dat Larry Clark nog leeft. Jarenlang weerhield zijn verslaving hem er van om een tweede fotoboek van de grond te krijgen. Hij kreeg er een beurs voor die volledig opging aan heroïne en speed. Een gevangenisstraf hielp hem ook niet in die tijd.
 
'Most everyone’s dead now'
In 1983 verscheen eindelijk Teenage Lust, een autobiografisch fotoboek. Vermengd met eigen jeugdfoto’s toont Larry vooral heel veel seks in deze serie werken. Van naakte vrijende koppels tot foto’s van jonge prostituerende homo’s op Times Square in New York. Op de foto´s lachen de jongens bijna allemaal. Larry trok een aantal jaar geleden de conclusie: inmiddels zijn ze allemaal dood. De foto´s vertellen een verhaal zonder dat er heel veel woorden aan te pas komen. Het maakt het werk van Larry Clark er alleen maar indrukwekkender op.
 
De tentoonstelling van Tulsa en Teenage Lust is nog tot 12 september te zien bij FOAM in Amsterdam. Met je CJP-pas krijg je € 4,- korting en betaal je € 5,50 voor een toegangskaartje. 

Comments

Gerelateerde kortingen

Foam Fotografiemuseum Amsterdam
€ 4,- CJP-korting

Foam Fotografiemuseum Amsterdam

Werk van wereldberoemde fotografen en jonge talenten, je ziet ze in Foam.