Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
(Geen) plek voor vrouwen in hiphop
15 JUL 2014 • Door Martine Bakker • Meer blogs over Muziek

(Geen) plek voor vrouwen in hiphop

Huisfissa’s in de getto
Even een korte geschiedenislesje. Ja, het is vakantie, maar er is niets mis met wat achtergrondinfo. Hiphop is ontstaan in het hartje van de Amerikaanse arbeiderswijk: the Bronx. Je weet wel, die getto waar J.Lo zogenaamd vandaan komt. DJ Kool Herc gaf op 11 augustus 1973 een feestje op 1520 Sedgwick Avenue in de Bronx. Daar mixte hij soul, funk en zijn eigen kreten tot een dansbaar geheel. Et voilà. Hiphop, een combinatie van rap en ritme, was geboren. Mannen domineerden de boel vanaf het allereerste moment. Maar zoals bij bijna alles, behalve misschien bij achteruitparkeren, hebben mannen vrouwen in hun leven nodig. Zo was MC Sha Rock de eerste vrouwelijke MC die een record opnam in een mannengroep: Funky Four Plus One More. Sindsdien hebben vrouwen de scene niet meer verlaten, al zijn ze duidelijk minder zichtbaar. In de veertig jaar dat hiphop bestaat hebben verschillende stoere chicks de revue gepasseerd. Denk: MC Lyte, Lauryn Hill, Eve, Lil’ Kim, Missy Elliot. Maar zet even een kookwekker en check hoelang het duurt voordat je tien vrouwelijke hiphoppers hebt opgeschreven en tien mannelijke. Mag je ook nog valsspelen door bovengenoemde namen te noteren. Niet zo makkelijk hé? 

Flessen Cristal champagne, slettenbakken en geld
CJP belde een doorgewinterde, vrouwelijke MC van eigen bodem, met de vraag waar de hiphoppende vrouwen zijn gebleven. MC Melodee (van de band La Melodia) is al zestien jaar actief in de hiphopwereld en verbaast zich ook over de oestrogenische minderheid. 'Het is lelijk, maar waar. Er blijven vooroordelen over vrouwen op het podium. ‘Kijk, een chickie on stage, ben benieuwd, laat maar zien’. In de afgelopen zestien jaar heb ik weinig vrouwelijke performers meegemaakt. De scene is in Nederland sowieso klein. Ons land heeft meer een pop-rock cultuur. Als je dan in het Engels rapt, zoals ik, beperk je jezelf nog meer omdat Nederlandstalig de trend van dit moment is. Daarom treed ik voornamelijk op in het buitenland. Hiphop blijft voornamelijk mannen aantrekken. En zij horen nou eenmaal liever mannen rappen dan vrouwen. Wij moeten veel meer ons best doen om ons talent te bewijzen. Daarnaast zijn vrouwen zelf ook niet zo gecharmeerd van hiphop door de songteksten over poppin’ bottles, fucking bitches en money. Terwijl dat wel een groot deel van de cultuur bepaalt. De meeste meiden zijn meer geïnteresseerd in muziek met meer melodie dan harde beats, dat gaat eerder richting R&B. Bovendien heb je nog het haantjesgedrag van al die kerels. Zo heeft Sean Price een paar jaar terug een video online gegooid, waarin hij zegt dat alle vrouwelijke rappers wack zijn. Misschien was hij lam, maar hij heeft een voorbeeldfunctie, dus als hij dit soort teksten spit komt dat de scene niet ten goede.'
Klinkt logisch. Maar hoe zit het dan met types als Nicki Minaj, ontzettend hot op dit moment? Melodee: 'Zij rapt over dezelfde onderwerpen als mannen en kleedt zich daarbij super sexy. Dat vinden gasten geweldig en daarom heeft ze een grote following. Toch denk ik dat iedereen een beetje klaar is met de ignorance. Vandaar dat artiesten als Chance the Rapper en Kendrick Lamar, die niet alleen over drank en geld flowen, steeds populairder worden. Stoere vrouwen als Iggy Azalea en Azealia Banks, die zich niet als stripper profileren, komen ook weer langzaam in de hitlijsten. Nu de Nederlandse vrouwen nog. Ik heb het platform DAM Dutchess opgezet voor dope vrouwen. In september komt onze eerste EP uit én een EP die we samen met een Zweedse vrouwenformatie maken: project FAM.’

Trek gewoon je kleren uit, dan breek je als vrouw zó door 
Afgelopen weekend liepen we weer eens op een festival. Tsja, het leven van een CJP-redacteur heeft zo zijn voordelen. Deze keer was het Les Ardentes in Luik, waar we een heleboel toffe artiesten tegenkwamen. In de hoop op een gezellig gesprek met de Duits-Nigeriaanse hiphop- en soulzangeres Nneka, wordt gelijk één van onze vooroordelen bevestigd. Artiesten die inspiratie halen uit pijn, zijn niet in voor een gezellig gesprekje over koetjes-en-kalfjes met een enthousiaste journalist. In eerste instantie reageert ze dan ook vrij bot, wanneer we haar vragen naar haar mening over de mannenwereld. Ze beweert dat het helemaal niet zo moeilijk is voor vrouwen om door te breken in de industrie. ‘Je moet gewoon je kleren uittrekken.’ Ok, poging twee. ‘Oh, met kleding aan? Ja, dan wordt het een ander verhaal.’ Nneka steekt trouwens niet onder banken of stoelen dat ze er zelf wel heel decent gekleed bijloopt. ‘Het gaat het om je intentie als vrouwelijke artiest. Wil je kortstondige bekendheid of vertel je een sociale of politieke boodschap? Want in het laatste geval wordt het een stukje lastiger om door te breken. Een publiek zit vaak niet op zitten te wachten op problematische teksten, omdat ze zelf al genoeg drama in hun leven hebben. Zij luisteren liever naar oppervlakkige, snelle muziek om problemen te vergeten. (Lieve CJP-lezer, voel je niet te erg aangesproken, dat doen wij ook niet, red.)
Je moet dus van goede huizen komen om je boodschap over te dragen. Uiterlijk leidt daarin af, maar als je als artiest denkt dat je met een bepaalde kledingstijl je boodschap kracht bij zet, dan moet je dat zeker dragen. In Nigeria denkt men vaak dat ik boos ben of een statement wil maken omdat ik casual kleding draag in plaats van nepwimpers, fake haar en borsten die uit mijn outfit puilen. Een schokkende ontwikkeling, dat vrouwen zich halfnaakt kleden om mannen te verleiden. Bloot zijn is van oorsprong iets natuurlijks en sensueel dansen is een onderdeel van onze cultuur, maar dat heeft niets te maken met hoe naaktheid en dansen tegenwoordig worden gebruikt voor mannelijk vermaak. Ook bij vrouwelijke performers. Mijn advies aan vrouwelijk hiphopartiesten is dan ook doe alles wat je doet met liefde omdat je passie hebt voor het vak. Niet voor de aandacht van mannen.' 

Vrouwelijke hiphoppers die je nu moet zien
Met de verhelderende woorden van MC Melodee en uiteindelijk ontdooide-quotes van Nneka in ons achterhoofd, spitten wij hier voor jou een dope lijst met kickass vrouwennamen. Uiteraard is dit lijstje verre van compleet en totaal subjectief, dus aanvullingen zijn van harte welkom, maar deze powervrouwen met een boodschap zijn zwaar de moeite waar om te checken. En minstens zo cool als de Mos Def’s, Sean Price’s en Kanye West’s van deze wereld.

M.I.A.: out-of-this-world flow, met wereldse beats, en mixt beats van The Partysquad door haar optredens. Haar teksten zijn politiek geladen en ze maakt aanklachten tegen racisme en de invloed van de media: ‘headbone connects to the headphones.’

Elliphant: futuristisch geluid en etnische bliepjes. Ze combineert dubstepbeats en de typerende Londense urban riedeltjes. Ze lijkt schattig, maar trekt een grootse scheur open on stage: ‘you may be poor but music is free.’

Pink Oculus: de Amsterdamse maakt jazzy, hiphop en soul. Dit combineert ze met haar snelle flow, een experimentele elektro-beat en rappe gedichtjes. 

Angel Haze: dynamisch, kan in één adem ontzettend veel zeggen en heeft veel woede en frustratie in haar lyrics: ‘Till I knock the meat out like a motherfucking toothpick’.

Iggy Azalea: invloeden van hardcore-rap en mixt elektronische dance-muziek door haar beats. Ze heeft een moeilijke jeugd gehad: ‘no money, no family. 16 in the middle of Miami.’

I am Aisha: rapskills met een pop, reggae en dancehall-gevoel. Ze spit razendsnelle lyrics en een rauwe stem laat staat ze haar mannetje: ‘lo-lo-loop door als je nix weet, doe een fokkin’ normaal ofzo.

Coely: clubby hiphop beat en oersterke kracht in haar vocalen. Door haar positieve en gelukzalige uitstraling is ze een fijne verschijning op het podium. ‘No fairytale kinda living we’ve all got a wish list, we don’t all get presents for christmas.’

Azealia Banks: heeft diepe baslines en house-geïnspireerde geluiden. Ze bezingt openlijk haar biseksualiteit en is opstandig in het wereldje der muzieklabels. Ook zegt ze soms cunt. Beter bekend als: het aller-allerergste woord uit de Engelse taal ever. Een synoniem voor flamoes waar maar weinig badass gangsterrappers hun tong aan branden. 'Guess that cunt getting eaten.'

MC Melodee: sexy hiphop, met een elektronisch gevoel en teksten over liefde, hard werken, de hiphop scene en reizen. ‘My name is M-e-l-o-d-i-e. Guaranteed to rock most of the illest posses.’

Met je CJP-pas krijg je korting bij de onafhankelijke platenzaak op bovenstaande albums en EP’s. Daarnaast krijg je korting op diverse festivals waar nu en (hopelijk) in de toekomst deze powervrouwen hun rappende strotten opentrekken. 

Comments