Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Holland Festival: You Us We All
19 JUN 2014 • Door Harm Teunisse • Meer blogs over Theater

Holland Festival: You Us We All

Titel: You Us We All
Details: Tachtig minuten, zonder pauze. Regie: Andrew Ondrejack. In Samenwerking met BOX en Shara Worden.

Waar gaat het over: You Us We All is een moderne vertaling van masque, een zeventiende-eeuwse voorloper van opera, door componist en ontwerper Andrew Ondrejack. Het stuk draait om de vraag wat deugd, liefde, hoop en dood betekenen in de moderne wereld. Moeilijke vragen om te beantwoorden in een barokopera van 80 minuten. You Us We All is een samenwerking van Ondrejack, het Antwerpse muziekcollectief BOX en de Amerikaanse zangeres en componiste Shara Worden. Die laatste ken je trouwens misschien wel van alt-bandje My Brightest Diamond.
 
Andrew Ondrejack heeft als visueel kunstenaar met zijn installatie al furore gemaakt bij meerdere modemerken. Hij ondersteunt de voorstelling dan ook door een collage van foto’s, video’s en animaties. Het stuk wordt muzikaal tot leven gebracht door het Antwerpse muziekcollectief BOX, dat een combinatie van barok klassiek, pop en zelfs soul op de planken brengt. 

Net zoals masque-optredens in de zeventiende eeuw, staat ook You Us We All in het teken van allegorische thema’s. Alle.. Wait, wut? Dat is kunst waarbij abstracte termen als ‘hoop’ en ‘deugd’ wordt vertolkt door concrete karakters. Je begrijpt voorstelling eigenlijk alleen echt als je weet welke symbolen precies worden uitgebeeld door welke spelers . We hadden dus een een portie huiswerk en de WK-wedstrijd Oranje-Australië in de benen voordat we naar Theater Bellevue togen.
Wat vonden we er van? Geen lichte kost dit. Want bovenstaande klinkt natuurlijk moeilijk interessant, maar hoe ziet dat er dan concreet uit op toneel? Bij binnenkomst treffen we een eenvoudig zwart podium met aan weerszijden de muzikanten van BOX en achter het podium een groot projectiescherm. Midden op het podium ligt een man in grote witte onderbroek, witte badmuts en zo'n ouderwetse witte pijpkraag die je wel kent uit de Gouden Eeuw. Of van Zwarte Piet.
 
De Tijd (die overigens een opmerkelijke gelijkenis toonde met BNN-presentator Valerio) symboliseert De Tijd. Zodra de eerste noten worden gespeeld laat hij een fles vodka vallen, zet wat stoelen recht en wacht op de vier andere spelers: Hoop, Liefde, Deugd en Dood. In een mix van opera en soul bezingen Hoop en Deugd waar ze dit jaar toch op vakantie moeten, waarop Hoop tegen Deugd zingt: 'Jij moet nodig weer eens neuken!'. Onze aandacht hebben ze. Intussen blijven de maffe internetfilmpjes en foto’s op de achtergrond je aandacht trekken. We zitten krap vijf minuten. Seks, opera, drank, zwarte humor én popmuziek op één podium? Top.

Expressionistische gedichten en internetfilmpjes
Het stuk duikt vanaf dat moment de diepte in. Middels absurdistische scènes, expressionistische gedichten en een ogenschijnlijk vrij random verhaal over een soldaat een een vos wordt de aftakeling van de vier deugden vertolkt. Zo strippen de vier elementen zich van kleding en schmink, terwijl De Tijd het decor langzaam ontmantelt. Het stuk is doorspekt met symboliek, en springt tussen de vier karakters van de hak op de tak. Dat maakt het tegelijk soms moeilijk te volgen en de combinatie van het tierlantijnige barok, de projecties van internetvideo’s en absurdisme is bij vlagen een tikkie pretentieus te noemen.

Het publiek is na afloop in ieder geval laaiend enthousiast, maar we durven wel te stellen dat de bezoeker die uit eigen beweging op een WK-wedstrijdavond van Oranje naar barokopera gaat, waarschijnlijk meer kaas van het genre heeft gegeten dan ondergetekende. Nee, licht verteerbaar was het niet wat hier werd opgevoerd. Wel intrigerend.

Cijfer: 7

Het Holland Festival duurt nog de hele maand juni. Check de speciale CJP-selectie voorstellingen die we van harte aanraden. Of maak je eigen selectie. Je krijgt op (bijna) alle voorstellingen van Holland Festival hele dikke korting!

Comments