Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Holland Festival: Woodkid
24 JUN 2014 • Door Martine Bakker • Meer blogs over Festival

Holland Festival: Woodkid

Titel: Woodkid Metropole Orkest, Nederlandse première.
Details: 100 minuten, zonder pauze. Woodkid, zijn band met stoere mannen en het Metropole Orkest.

Wat is het?
Woodkid (pseudoniem van Yoann Lemoine) is een alleskunner. De Fransman is een succesvol regisseur, producer, animator, songwriter én zanger. Hij regisseerde onder andere video’s van artiesten als Katy Perry en Lana Del Rey, maar won ook een Cannes Lions Award voor zijn anti-aids campagne Graffiti. Deze artistieke prestaties opende vele deuren voor de man (en vele condoomomhulsels voor andere mannen, althans, daar gaan wij vanuit). Woodkid’s melancholische stem, de spectaculaire visuals, de neofolkische geluiden en de orkestrale poptonen worden bij dit optreden op bijzondere wijze gecombineerd. Woodkid’s band bestaat uit koperblazers, tribale slagritmes en elektronische instrumenten. Tijdens Holland Festival speelde de band samen met de strijkmasters van het Metropole Orkest.
Wat vonden we ervan?
De eerste drie woorden die in ons opkwamen waren: episch, heroïsch en theatraal. Want hoe spectaculair is een combinatie tussen het gerenommeerde Metropole Orkest enerzijds en een groepje stoer bebaarde muzikanten anderzijds? Bij binnenkomst zat een gemêleerd publiek, bestaande uit zowel hippe vogels als serieus theatervolk, op de grond van de Rabozaal een rustmomentje te pakken om de bierroes van de wedstrijd Nederland-Chili uit de benen te verdrijven. Op het moment dat de lichten zachtjes dimden, stonden wij met smart vooraan en tegen het podium aangedrukt.
Het Metropole Orkest - bestaande uit serieus kijkende, muzikanten van middelbare leeftijd – was opgesteld voor een groot scherm. De band van Woodkid bestond uit Yoann Lemoine look-a-likes. Allemaal in het zwart gestoken en met een flinke diversiteit aan gezichtsbeharing. De jongens zagen er slick uit met hun glimmende, zwarte sneakers, dito T-shirts en baseball caps. Op de achterwand speelden zwart/wit beelden, die een mythische sfeer van paleizen, grootse landschappen en een oneindige sterrenhemel creëerden. Woodkid werd lichtelijk bedolven onder de bombarie van beeld, licht en musici om hem heen, maar zodra de jongen met zijn grote getatoeëerde sleutels op beide onderarmen, zijn diepe meeslepende strot opende, was alle aandacht op hem gericht.  
De blazers, drummers en strijkers staken van wal, waarna het publiek werd meegevoerd in een emotionele waterval aan diepzinnige teksten, grootse baslijnen en middeleeuwse melodieën. Ook werd er gebruik gemaakt van unieke instrumenten, zoals een soort zilveren televisieschotel die werd bespeeld met een stokje. Het geheel werd verlicht door ritmische, witte spotlights. Waar ongeschikt voor epileptische mensen.  

Woodkid speelde grotendeels zijn hele album The Golden Age. Daarnaast experimenteerde hij met nieuw materiaal en bracht hij zijn klassieker Brooklyn ten gehore. Een meeslepend nummer over de plek op aarde die hij het meeste lief heeft. De alles behalve houterige jongen vertrok meerdere malen van het podium, om het publiek achter te laten met instrumentale solo’s. Na zijn laatste terugkomst verscheen de geanimeerde versie van Wickie de Viking op het scherm. Run Boy Run werd ingezet en het publiek sprong en klapte als een leger ridders in het rond. Na deze toegift was het publiek zo hyper dat massaal het ‘oe hoe oe’ gedeelte werd geïmiteerd (niet bijster zuiver, maar toch). Woodkid besloot wederom het nummer in te zetten. Als afsluiter speelden de drummers een typerend oorlogsritme en blies de trompettist een vredelievende toon die ons aan dodenherdenking deed herinneren. Een dramatisch einde, in de positieve zin van het woord.

Oprecht een van de beste concerten allertijden ooit. Ook door de rest van het publiek werd Woodkid als een held ontvangen. Terug naar de jassen vingen we woorden op als ‘episch’, ‘briljant’ en ‘magisch’. Het lag dus niet alleen aan ons. Tja, hoe kan het ook anders. Yoann is uit het allermuzikaalste hout gesneden dat er verkrijgbaar is.

Cijfer: 10 (Ja, echt, we konden werkelijk geen negatief puntje bedenken.)

CJP volgt de hele maand juni het Holland Festival. Check alle blogs en onze speciale selectie voorstellingen! 

Comments