Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
The power of soul
27 MEI 2014 • Door Sara Madou • Meer blogs over Muziek

The power of soul

Een verlegen ogende man sjokt wat door een ghetto in Brooklyn, New York. Hij woont in een deprimerend flatgebouw, waar de kans dat je wordt neergeschoten groter is dan de kans om je op legale wijze door het leven te kunnen worstelen. Deze zestigjarige man overleeft door op te treden als zijn held: James Brown. De grote droom van Charles Bradley, want zo heet deze kerel, is om een album te maken. Met eigen tracks, gebaseerd op zijn persoonlijke woelige leven. Nadat funk- en soullabel Daptone Records hem in de smiezen krijgt, neemt de rit naar zijn doel al snel duizelingwekkende snelheden aan.
 
Bovenstaande beelden zijn te zien in de documentaire Charles Bradley: Soul of America. In 2012 betekende deze film niet alleen een doorbraak voor de sympathieke zanger zelf, maar ook de definitieve zet voor Daptones eigen wereldwijde zegetocht. Big chief  Gabriel Roth (aka Bosco Man) was al een jaar of tien bezig, met een wisselende mix aan muzikale maten, en wist precies het momentum te pakken. Dap Dippin’ with Sharon Jones and the Dap-kings was hun eerste release, net als alle andere platen gecreëerd vanuit de House of Soul studio in Brooklyn (zie het filmpje hierboven). Een magische plek volgens Winfried Baijens, presentator bij Radio 6, die ook dit jaar weer verslag doet van North Sea Jazz: ‘Een jaar of tien geleden startte de neo vintage soulrevolutie, zo noem ik het maar even. Zij zijn de vlaggendragers. Hebben de toon gezet en doen dat nu nog steeds met alle bands die ze in huis hebben. Hun stijl past ook precies in de tijdsgeest van nu. Mensen gaan tegenwoordig voor kwaliteit. Op het gebied van eten of koffie en dat soort zaken, maar zeker ook bij muziek. Daar is Daptone-muziek de perfecte soundtrack bij.' 

Het geheim 
Waar de magie van Daptone Records ‘m dan in zit, naast het raken van de tijdsgeest? Er is de vintage sound, die je uit duizenden kunt herkennen. Deze wordt o.a. veroorzaakt door de bijzondere akoestiek in hun studio, de mixing skills van platenbaas Roth én hun passie voor goed geluid, aldus Winfried: ‘Ze hebben helemaal niks met digitaal, doen alles analoog op ouderwetse tapes. Het zijn echte geluidspuristen, het is bijna een fetisj voor sound.’
Daarnaast is er hun zeer goede neus voor samenwerkingen met talentvolle mensen, die Daptone’s eigen sound snappen en versterken. Met ervaren, maar (nog) niet zo bekende soulartiesten zoals Lee Fields (zie het andere filmpje hierboven: magnifiek), maar ook met producers als Mark Ronson, die ze strikte voor Back to Black van Amy Winehouse (2007).
Bovendien is het energieniveau van hun muzikanten en artiesten ongeëvenaard. Winfried: ‘Stuk voor stuk zijn ze live onverslaanbaar goed. Als bezetenen nemen ze het podium over. Die energie! En ze lopen over van de echte emoties. Kijk maar eens naar Charles Bradley, die staat nog steeds na bijna ieder optreden te janken omdat hij zo blij is dat hij dit allemaal meemaakt. Daar is niks nep aan. Of Sharon Jones, die sowieso een bizarre tijd meemaakt. Ze had kanker, de release van haar nieuwe plaat werd even uitgesteld, maar terwijl ze nog volop behandeld werd ging ze al op tour om de plaat te promoten. Midden in die hectiek werd pas bekend dat ze 'schoon' was.' 
 
Dap-kings
En dan heb je nog de enige echte Dap-Kings, hun sessiemuzikanten/huisband. Deze muzikanten zitten ook in andere Daptone-bands zoals The Menahan street band en Sugaman three, en zijn op iedere release en bij elke liveshow te horen. Stuk voor stuk hippe types, die funk en soul van hun tenen tot in hun kruin voelen. Roth speelt zelf ook vaak mee en is dan duidelijk de band leader. Met zijn onafscheidelijke zonnebril (resultaat van een auto-ongeluk) bewaakt hij het ritme en het tempo als een havik, wat hem al twee Grammy’s opleverde. Winfried: ‘Hun bandjes zijn een eigen merk geworden. De Dap-kings zijn verantwoordelijk voor het uit de anonimiteit halen van Charles Bradley. Geniale stap. Ze zijn inmiddels zo groot als label en merk dat ze dit soort dingen kunnen laten gebeuren.’ 
Deze getalenteerde Daptone-heren moet je dus vooral lekker hun gang laten gaan, want de kwaliteit van sessiemuzikanten is van essentieel belang bij alle labels, maar helemáál wanneer je het over soulmuziek hebt. Kijk maar eens naar de docu Standing in the shadows of Motown, waar de jarenlang zéér onterecht genegeerde talenten van The Funk Brothers eindelijk in the picture staan. Op vrijwel alle Motown-platen verzorgden ze de muziek, van The Supremes via Marvin Gaye tot The Four Tops. En dan heb je nog The Mar-Keys, met Booker T. Jones en Isaac Hayes, die voor Stax records onder andere de muziek van Otis Redding speelden. Ook belachelijk onbekend. Conclusie: als sessiemuzikant/huisbandlid moet je een niet al te megalomane persoonlijkheid hebben.
 
North Sea Jazz
Maar goed. We dwalen af. Even terug naar North Sea Jazz. Want omdat we Winfried toch spraken, hebben we hem meteen gevraagd naar méér tips, van acts die we niet mogen missen: ‘De line-up is altijd goed, maar dit jaar is het helemaal bizar. Bij grote acts als Pharrell Williams zal ik zeker even gaan kijken, maar persoonlijk ga ik vooral om unieke of nog onbekende artiesten te zien. Op Ibrahim Maalouf verheug ik me ontzettend. Mocht je hem niet kennen en bijvoorbeeld van Eric Vloeimans en Kyteman houden, dan is dit 'the next level'. Qua vaderlands talent zijn Reinier Baas en Kapok erg goed. En ik ben benieuwd naar Typhoon en Benjamin Herman, die allebei een nieuwe plaat uit hebben. Ze zitten ook in mijn tv-programma, dat op 5 juli te zien is op Nederland 3, om alvast in de NSJ-stemming te komen.’  
‘Los’ van de muziek, willen we het ook nog even over de onvolprezen relaxte NSJ-sfeer hebben. Want de line-up is niet voor niks zo geweldig: zelfs de grootste namen komen er heel graag (terug). Winfrieds persoonlijke favoriete NSJ-moment? ‘Dat was na een briljant optreden van Sharon Jones. Ze had –op blote voeten!- letterlijk delen uit het podium getrapt. Na de show stond ik met een vriend nog compleet weggeblazen backstage, een blowtje te roken. Sharon kwam voorbij en ik was zo onder de indruk dat ik met m’n mond vol tanden stond. Haar reactie? Gezellig een blowtje meeroken.’

Op 13 juli kun je de Daptone-stal live bewonderen, wanneer ze met met z'n allen in een James Brown-esque Soul Revue de boel laten ontvlammen. Op kaarten krijg je € 10,- CJP-korting. Beter regel je maandagochtend vrij, want het zou best wel eens kunnen dat ze opduiken tijdens de afterparty in Bird… En kijk nou eens! Daar geven we óók korting op! Kun je er niet bij zijn? Op Radio6 doen ze gedurende het festival uitgebreid verslag.

Comments

Gerelateerde kortingen

BIRD
Tot € 5,50 CJP-korting

BIRD

Met dikke korting naar alle concerten in de leukste jazztent van Rotterdam