Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Cannes Festival: Rellen & plannen
14 MEI 2014 • Door Robbert Blokland • Meer blogs over Film

Cannes Festival: Rellen & plannen

Het weer aan de Cote d’Azur mag dan wel vele malen beter zijn dan in Nederland (de app voorspelde voor de hele week minimaal 25 graden), maar dat betekent niet dat bij het journaille ook een relaxed mediterraan sfeertje domineert.
Zeker niet in de week vóórdat het evenement - dit jaar voor de 67e keer – plaatsvindt. Integendeel: het samenstellen van een werkbaar schema voor de komende twaalf etmalen is een zenuwslopende race tegen de klok. Ieder moment van de dag beginnen er op het enorme festivalterrein (dat de hele kuststrook van het idyllische dorpje beslaat) minimaal tien activiteiten die de moeite van het bijwonen en verslaan waard zijn: filmscreenings, persconferenties, interviews, presentaties, borrels, diner, netwerkmeetings. Het ergste is niet perse de frustratie dat je onmogelijk overal bij kan zijn. De angst om verkeerd te kiezen zit me dwars: als ik een competitiefilm laat schieten voor Arnold Schwarzenegger in een tank (die zijn nieuwe vehikel Expendables 3 presenteert), hoe groot is dan de kans dat ik de Gouden Palm-winnaar misloop?

Het verwerven van interviewnominaties is sowieso een ondoorgrondelijke ratrace die elk jaar extremere vormen aanneemt. Distributeurs betalen filmmakers en sterren een flink bedrag (paar duizend euro) voor het geven van een interview aan één van de pakweg 4800 journalisten die hier rondlopen. Dus het aantal plekken is beperkt en distributeurs moeten strenge keuzes maken. Welk blad of welke freelancer levert mij de meeste exposure op voor de doelgroep? Ligt Nicole Kidman beter bij de Veronica Magazine-lezer, of bij de elitaire Volkskrant-abonnee? Bovendien betekent een nominatie, zoals dat heet, nog geen enkele garantie op een plekje aan tafel met ster X of Y. Negen van de tien keer wordt het schema op het laatste moment toch weer helemaal omgegooid, omdat deze of gene ziek is/geen zin meer heeft/zijn of haar nieuwe film met boe-geroep is ontvangen.

Maar wie zijn wij journalisten om te gaan zitten klagen, als we twaalf dagen uitverkoren zijn te werken op het grootste media-evenement na de Olympische Spelen? De schaamteloze fanboy in ons ontwaakt. We zien de nieuwste titels van onze grootste helden en mogen het thuisfront lekker maken: deze juweeltjes moet je in de gaten houden! Dit zijn films waar je je op kan gaan verheugen! En we hopen natuurlijk massaal op een paar fijne Lars von Trier-achtige relletjes: hoe goed de films ook zijn en hoe hard de zon ook schijnt, zonder reuring wordt het toch snel saai aan de Franse Goudkust.

Gelukkig diende de eerste publieke twist zich dit jaar vrij vroeg aan: het vorstenhuis van Monaco liet festivaldirecteur Thierry Fremaux al vijf weken van tevoren weten geen acte de présence te geven op zijn openingsfeestje. Het met veel tumult (want een aantal her-montages die er toe leidden dat producent Harvey Weinstein zijn handen van de productie aftrok) aangekondigde Grace of Monaco kreeg al ruim voor de wereldpremière een sign of disapproval van de koninklijke familie. De biopic, met in de hoofdrol Nicole Kidman, zou prins Reinier teveel afschilderen als een lapzwans. Dat nog niemand in Monaco ook maar één seconde film had gezien, mocht de pret van deze kleine koude oorlog niet drukken.

Ook het eerste Nederlandse relletje is trouwens al gesignaleerd: maandag verschenen er plotseling berichten dat de Heineken-film van Peter R. de Vries in Cannes zou gaan draaien. 'Maar hij kan geen Gouden Palm winnen', voegden sommige collega’s daadwerkelijk aan hun bericht toe. Het bleek te gaan om een marktscreening, een voorlopige versie van het welbekende verhaal van de ontvoerde biermagnaat, waarvoor zelfs Peter R. niet naar Cannes afreist. Journalisten en andere ongewensten worden angstvallig geweerd, al is de eerste stemmingmakerij op basis van de onfortuinlijk uitgelekte promoreel reeds begonnen. 'Anthony Hopkins ziet er vooral uit als Rutger Hauer', oordeelde beroepsmopperaar Martin Koolhoven op Twitter.

Comments