Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Imagine... Tombville & Terry
12 APR 2014 • Door Sara Madou • Meer blogs over Film

Imagine... Tombville & Terry

Titel: Tombville
Details: Nikolas List, horror, België, 2014, 67 minuten
Waar gaat het over? Goede vraag. We moesten achteraf even de samenvatting opzoeken om ons geheugen op te frissen, want heel goed blijft het verhaal niet hangen. Krullenbol David wordt wakker in het donker en blijkt zich te bevinden in een ondefinieerbaar dorp, vol rare mensen die het op hem gemund hebben. Hij heeft geen idee wie hij is en wat hij daar zoekt. Uiteindelijk blijkt het iets te maken te hebben met zijn jeugd: toen hij klein was schoot David een man dood, die zijn moeder onheus bejegende. Of houden zijn herinneringen hem voor de gek?
Wat vonden we ervan? Op de site van Imagine worden David Lynch en Gaspar Noé genoemd als invloeden, maar dat zien wij niet echt terug in de film. Waar die twee mysterie uitstralen en mooie, intrigerende plaatjes leveren, blijft het in deze film vooral onbegrijpelijk. Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar het verhaal dat erachter blijkt te zitten weet ons niet te boeien. Je wordt niet aan het denken gezet. Hebt bijster weinig behoefte om te ontdekken hoe het dan wél precies zit. Bovendien werken eng bedoelde typetjes -let bijvoorbeeld op de rokende Gandalf lookalike- eerder op de lachspieren dan op de zenuwen. Wat wel erg sterk blijkt, is het geluid. Lichtelijk in slaap vallend -best lastig bij horror- wisten de onheilspellende en soms bloedirritante geluidjes ons wakker te schudden en ontstond er toch nog even een onheilspellende sfeer. Maar het is geen goed teken, wanneer een vooraf vertoonde korte film (Syndromeda, in dit geval) langer bij de bezoeker blijft hangen, dan de hoofdfilm.
Cijfer: 6.
Nog op Imagine: 15 april, 11:20 uur (EYE 2). 16 april, 15:00 uur, EYE 4.


Titel: The Zero Theorem.
Details: Terry Gilliam, fantasy, GB/Frankrijk/Roemenie, 2013, 107 minuten
Waar gaat het over? Qohen Leth (Christoph ‘Inglorious Basterds’ Waltz) leeft in een toekomst waar plastic een belangrijk onderdeel blijkt van de dagelijkse outfit. Zelf leidt hij een eenzaam leven. Het liefst zou hij zijn werk, iets ingewikkeld met allerlei data en computers en dingen, ook thuis doen. Z’n baas gaat overstag en Q. krijgt een speciale klus: thuis achter de computer een these proberen te bewijzen, dat de aarde gaat imploderen en alles uiteindelijk voor niets is. Gezellig. Maar hij doet het, want tsja, wat moet hij anders doen? Ondertussen blijft hij maar mompelen over een mysterieus telefoontje waar hij op wacht, dat volgens Q gaat verklaren waar hij naartoe moet met zijn leven.
Wat vonden we ervan? Terry Gilliam is zo’n typische hate it or love it regisseur. Zo eentje wiens werk (waaronder het inmiddels klassieke Brazil) je adoreert of vanuit de grond van je hart haat. Naast ondergetekende in de zaal zitten twee vrouwen hysterisch te lachen om vrijwel alles dat er op het witte doek aan de hand is, aan de andere kant een man die zucht, steunt en regelmatig met zijn hoofd schudt. Zelf vinden we deze productie simpelweg ‘best ok’. Visueel is het briljant, zoals je van Gilliam gewend bent. Hij weet een compleet eigen wereld te scheppen, die je vanaf de eerste seconde gelooft, hoe bizar hij ook oogt. Van de precieze taken die Q. moet verrichten snappen we amper een snars. Deels komt dit omdat de ondertiteling ontbreekt en het geluid bescheiden staat opgesteld, deels ook omdat het er amper toe lijkt te doen. Gilliam is sowieso een filmmaker die enige voorkennis van zijn publiek verwacht: dit verhaal heeft veel raakvlakken met Brazil en als je die film gezien hebt, zal The Zero Theorom logischer op je overkomen. Waltz schmiert behoorlijk, maar dat past bij de rol en het is stiekem ook wel charmant in de vervreemdende wereld van Gilliam. Je kunt veel van Gilliams werk zeggen, maar níet dat hij onorigineel en voorspelbaar te werk gaat. Het einde van z’n films raffelt hij vaak een beetje af helaas, hier ook weer, en een uur nadat je de zaal hebt verlaten ben je de film grotendeels weer vergeten, maar vermaakt ben je.
Cijfer: 7.
Nog op Imagine: 18 april, 19:20 uur (EYE 2)

Comments