Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Wat anders moet bij de Oscars
26 FEB 2014 • Door Sara Madou • Meer blogs over Film

Wat anders moet bij de Oscars

Onze wishlist voor de Oscars van 2015 & verder:
Wat minder ‘opzienbarende’ records en ‘schandalige’ discriminatie: De jongste genomineerde ooit. De oudste genomineerde ooit. De doofste winnares ooit. Degene met de meeste nominaties. De persoon die het meest werd genomineerd, maar nooit won. Het lijstje dat ieder jaar wordt opgerakeld en aangevuld is oneindig. Wat men altijd noemt, is het feit dat vrouwen zelden een Best Regie-Oscar winnen (pas één keer, Kathryn Bigelow voor The Hurt Locker, in 2011) en dat er te weinig ‘African-Americans’ een nominatie krijgen, laat staan weten te verzilveren. Om even te focussen op dat laatste punt: het lijkt mee te vallen dit jaar, met nominaties voor Chiwetel Ejiofor, Lupita Nyong'o, regisseur Steve McQueen (12 Years a slave) en Barkhad Abdi (Captain Philips). Mooi, zou je zeggen. Maar! Vervolgens komt er weer een discussie op gang, dat Forest Whitaker (The Butler), Idris Elba (Mandela: a long walk to freedom) en Michael Jordan (Fruitvale Station) 'gesnubd' zijn vanwege hun huidskleur. We snappen best dat dit een gevoelig onderwerp is. De overwinningen van Sidney Poitier (eerste donkere Beste Acteur in 1963, voor Lilies of the field) en Halle Berry (eerste donkere Beste Actrice, pas in 2002, voor Monster’s Ball) waren historisch en emotioneel gezien van grote waarde. Het is alleen zo zonde om steeds te blijven wijzen op de huidskleur van een genomineerde/winnaar, want dan maak je die huidskleur júist van belang. Helemaal nergens voor nodig, want een ontroerende, krachtige, buitengewone acteerprestatie verdient sowieso kudos, of hij nou van een Afrikaan, Amerikaan of Chinees komt.
 
De Beste Acteur/Actrice-scheiding schrappen: Laten we nog een ander feminisme-driven probleem benoemen. Er bestaat niet zoiets als een Oscar voor Beste Regisseuse, Beste scenario geschreven door een vrouw of Beste sounddesign uitgevoerd door een man. Waarom dan wel die scheiding in de acteurscategorie?  Zou de Academy bang zijn dat er dan alleen mannen of juist alleen vrouwen genomineerd worden? Waarom? Wie het weet, mag het zeggen, maar wij weten het in ieder geval niet.
 
Drank & eten toestaan in de zaal: Het lijkt ons zo gezellig ogen. Michael Fassbender met een pul bier in z’n knuisten, Meryl Streep die een hotdog naar binnen werkt, Scorcese met een knisperende zak chips. Als ze nou één avond niet denken aan calorieën, allergieën en fobieën, moet dat best kunnen.
 
De host niet zo trashen: Het is traditie: wie het hosten van de belangrijkste prijsuitreiking van het jaar ook op zich neemt, er zal altijd over geklaagd worden. Omdat iemand te controversieel is (Seth McFarlane, vorig jaar) of juist een te veilige keus (Billy Crystal, die het negen keer deed), het is sowieso nooit goed. James Franco en Anne Hathaway hadden het in 2011 het zwaarst te verduren. Hij leek wel stoned, zij deed te hard haar best, hun een-tweetjes zorgden door een gebrek aan chemie voor plaatsvervangende schaamte, het was een mislukte poging van de Academy om een jonger publiek naar de uitzending te trekken: iedereen had er wat over te zeggen. We wensen Ellen Degeneres, die de Oscars dit jaar doet voor de tweede keer, in ieder geval veel succes.
Het zou mooi zijn als dat hele hosten minder krampachtig kan. Zoals bij de Golden Globes, waar het geweldige komische duo Tina Fey en Amy Poehler dit afgelopen jaar deed. Inclusief lekkere – soms behoorlijk gewaagde – grappen, waaronder ‘Because it’s Hollywood, and it kind of works, they’ll just keep doing it until everyone hates it’ en, over Gravity, ‘It’s the story of how George Clooney would rather float away in space and die than spend any more time with a woman his own age.’
 
Stoppen met bruut speeches afkappen: Ok, sommige acteurs hebben wel heel veel vrienden, collega’s en familieleden die ze willen bedanken. En de awarduitreiking 24 uur laten duren om iedereen een uitgebreid verhaal te laten houden, is ook wat overdreven. Maar om het orkest na dertig seconden al in te laten zetten, da’s wel erg genadeloos. Het mooiste moment van je leven, waar je al over droomt sinds je met een tandenborstel voor de spiegel stond te oefenen op je vijfde, bruut afgekapt met een wall of sound en een uitgeschakelde microfoon. Auw. De Nederlander Erik-Jan de Boer en z’n collega’s merkten het vorig jaar nog, toen ze een beeldje ontvingen voor de special effects in The Life of Pi. Dat de theme song van Jaws ze gedwongen deed afdruipen maakte het extra cru.
 
Een spy camera in de gang: Ondergetekende geeft het openlijk toe: mocht een linkerarm inleveren een garantie zijn voor toegang bij de Oscars, gaven we die met liefde af. Liefst een front row seat tussen George en Brad natuurlijk, maar wat ons voyeuristische inborst helemaal op hol brengt, is het idee van de toiletbezoeken. Nee, niet letterlijk, we hoeven de sterren uiteraard niet hun behoeftes zien doen. Maar je weet: de show duurt úren. Met name de actrices hebben onmogelijke outfits aan, waardoor ze niet ‘even snel kunnen rennen’. Miljoenen mensen kijken naar de show, dus kapsel en/of make-up moeten op een regelmatige basis bijgewerkt worden. Geef ons een invisibility cloak en drop ons in de gang met de toiletruimtes, dan zie je écht iedereen voorbijkomen. Bij gebrek daaraan, is een spy cam ook goed. Oh, en kunnen die dan ook gelijk doorgeplaatst worden bij de afterparty’s?
 
Stiekeme microfoontjes: We hebben bespioneringstechnisch de smaak te pakken. Hoe awesome zou het zijn als een verborgen microfoontje zou vastleggen wat Leonardo diCaprio zei, nadat hij de verwachte Oscar tóch niet won en duidelijk verbaasd keek? Uiteraard met een verbinding die alleen naar de CJP-redactie gaat, want wereldwijde exposure, dan durven de sterren niet meer open te zijn. We zullen er discreet mee omgaan, beloofd.

Comments

Gerelateerde kortingen

Vue Cinemas
tot € 2,- CJP-korting

Vue Cinemas

Zie de beste films van het moment voor heel weinig knaken

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal

€ 2,-