Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 51
20 DEC 2013 • Door Floris Visman

Sterrenregen week 51

Film / In Bloom
Georgië in 1992, net na de afscheiding van de Sovjet-Unie. Grote kans dat je niet veel weet over die periode. In Bloom brengt hier op een uitstekende manier verandering in. Het geeft de grauwe en hopeloze sfeer weer die het land kenmerkte. De tieners Eka en Natia zijn hartsvriendinnen uit probleemgezinnen. In het arme land laten zij zien dat vriendschap van onschatbare waarde is. De twee actrices maken met In Bloom een ijzersterk debuut en de kans is groot dat je nog veel van ze gaat horen.
 
Filmpjekijken.com: ‘De film overtreft je verwachtingen en neemt je mee op een emotionele en indrukwekkende reis naar volwassenheid. En dat blijft niet onopgemerkt: zowel Babluani als Bokeria hebben al meerdere prijzen voor hun rol gewonnen. Ook voor Ekvtimishvili is In Bloom een succes, zij ontving al veertien awards.’
**** ½
 
Volkskrant: ‘Dat de uit Roemenië overgevlogen cameraman Oleg Mutu (4 maanden, 3 weken & 2 dagen) vrijwel elke scène van In Bloom in één onafgebroken shot heeft gedraaid, betaalt zich vooral hier uit: Babluani's voetenwerk, blik en gebaren zijn zo intens en hypnotiserend, dat het al zonde zou zijn als je met je ogen knippert.’
*****
 
Muziek / Beyoncé – Beyoncé
Ineens was het daar. Het nieuwe album van Beyoncé verscheen afgelopen week volledig onaangekondigd, maar niemand die daar een probleem mee heeft. Op haar selftitled album zien we een heel andere Beyoncé. Eentje die niet puur bezig is met hits maken en dat mocht ook wel eens. Het album klinkt wat donkerder en we ontwaren veel harde beats. Met de features zit het ook wel goed. Naast manlief Jay-Z horen we Drake, Frank Ocean, Pharrell, Justin Timberlake en Blue Ivy. Met deze verzameling aan sterren kan het album sowieso al niet meer tegenvallen. Alsof het nog niet genoeg is, krijg je bij het album zeventien videoclips. Met recht een visueel album.
 
NME: ‘What’s even more surprising, though, is that at a level of fame and wealth where many would just coast to now-inevitable adulation, Beyoncé Knowles-Carter is genuinely changing the game, or at least her game.’ (…) ‘Beyoncé glaring and writhing defiantly as she speak-sings ‘I’m climbing up the wall ’cause all the shit I hear is boring/All the shit I do is boring/All these record labels boring’. Let’s hope Beyoncé keeps finding new ways to amuse herself – there could be some very interesting times ahead.’
****
 
Nieuweplaat.nl: ‘Zo zijn er vele hoogtepunten, nauwelijks dieptepunten, op Jay-Z’s schandalige rap in Drunk in Love na. De gastartiesten Drake, Frank Ocean en haar kroost Blue Ivy werken ontzettend goed. Mine met Drake is een opzwepend liefdes-anthem. Het is een ode aan de liefde. ‘Stop making a big deal, out of the little things. Let’s get carried away’, zingt ze onder stompende beat. Ook Drake’s bijdrage is alles wat je van Drake verwacht en meer. Of de slowjam met Frank Ocean, Super Power. Waarbij Frank een mooie bijdrage levert. Het bijzondere is dat Beyoncé de leider is. Zij is de heerser van haar muziek en niet meer of minder. Zelfs Blue is niet zomaar een lief moeder-dochter nummertje. Het is een ode aan moederliefde, waarbij we op het einde Blue Ivy een paar woordjes horen spreken.’
**** ½
 
Film / Samsara
Voor de documentaire Samsara reisde Ron Fricke vijf jaar lang de wereld rond. In die vijf jaar bezocht hij vijfentwintig landen, waar hij allerlei beelden schoot. Het is een verzameling van ongekende schoonheid geworden, die de kijker zelf mag interpreteren. Heb je er geen mening over, dan nog wordt je waarschijnlijk stil van de beelden die in de allerhoogste kwaliteit zijn vastgelegd. Zo zie je mediterende Tibetaanse monniken, gymmende gevangenen en doodsbange kippen. Als je nu nog niet nieuwsgierig bent dan snappen wij het niet meer.
 
Telegraaf: ‘Frickes film biedt een minder cynische blik en meer ruimte om zelf conclusies te trekken. Daarbij combineert de cineast hier levendig 70mm-film met de nieuwste technieken, wat weergaloze beelden oplevert. Terwijl de camera elegant opzij glijdt, zien we zo hoe er in een paar seconden een hele nacht wordt overbrugd. Het verschuivende maanlicht zorgt voor een betoverend schaduwspel. En dat is nog maar een van de tientallen hypnotiserend mooie momenten, ondersteund door een goed passende soundtrack.’
**** ½
 
Filmtotaal.nl: ‘Als er buitenaards leven bestaat en de vertegenwoordigers ervan een gelijkwaardige of hogere vorm van intelligentie dan de aardse mensheid vertoont, hoe kun je ze dan in honderd minuten voorlichten over alle pracht en praal die onze planeet te bieden heeft? Het antwoord is kinderlijk eenvoudig: laat ze het visueel overdonderende Samsara zien. Dan hebben ze een aardig idee van hoe het bij ons reilt en zeilt.’
****

Comments