Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Besmet door VIRUS: Art Rooijakkers
14 NOV 2013 • Door Thijs Zilverberg • Meer blogs over Muziek

Besmet door VIRUS: Art Rooijakkers


In het magazine van oktober kwamen de vijf presentatoren van VIRUS al aan het woord over hun liefde voor het programma en klassieke muziek, maar in deze interviewserie lichten ze het één voor één nog even extra toe. In de vierde aflevering: Art Rooijakkers. 
 
Zelf heeft hij weinig aanleg voor muziek. ‘Als je in Brabant in de jaren tachtig op muziekles ging moest je beginnen met de blokfluit. Daar ben ik ook meteen op gesneuveld.’ Daarom heeft hij extra veel respect voor musici die een instrument compleet beheersen, vertelt hij tussen twee happen van een pistoletje met tonijnsalade door.
 
‘Ik kan me voorstellen dat als je jong bent, het best een drempel is om naar het Concertgebouw te gaan. VIRUS is een manier om die wereld toegankelijk te maken. Ik denk dat veel mensen, waaronder ikzelf, toch een handvat nodig hebben als ze gaan luisteren naar klassieke muziek. Als je niets van voetbal weet is een wedstrijd het saaiste om naar te kijken. Maar als je weet dat de verdediger van het ene team voor het eerst tegen zijn oude ploeg speelt, dan snap je al waar je op moet letten. Dat soort verhalen proberen we te vertellen.’
 
VIRUS is een rock-‘n-roll-programma over klassieke muziek, meent de presentator, net als zijn collega’s. ‘Je mag bier drinken en kletsen, vragen stellen en je hoeft als publiek niet heel eerbiedig te zijn. Het bijzondere aan VIRUS zijn de ontmoetingen tussen heel enthousiaste mensen die er weinig vanaf weten zoals ik, en mensen die zich volledig toewijden op hun beroep: het spelen van klassieke stukken.’
 
Hij herinnert zich een uitzending waarin een celliste te gast was. ‘Ik vroeg haar: ‘wat is de schoonheid van de cello?’ Zij noemde dit het meest intieme instrument dat je kunt bedenken.’ Hij draait zijn stoel een kwartslag en slaat zijn armen om een denkbeeldige klankkast. ‘Je omhelst het voortdurend.’
 
Provocerende vragen stellen doet hij graag, zoals toen hij pianistenduo Jeroen en Sandra van Veen te gast had. ‘Die zitten tijdens de Canto Ostinato drie uur tegenover elkaar en kijken constant de ander in de ogen. Dat doet wel iets met je. Ik heb wel eens gelezen dat er twee opties zijn bij mensen die langer dan zeven seconden oogcontact hebben: vechten of seks. Zij staren elkaar drie uur lang aan! Dan vraag ik dus: ‘zeg, hoe zit het met jullie seksleven?’ Een spannendere vraag dan ‘hoe hebben jullie gerepeteerd?’.’
 
Art veert op als hem nog een mooi voorbeeld uit een uitzending te binnen schiet. ‘Iemand heeft ooit onderzocht dat honden rustiger zouden worden van klassieke muziek en onrustiger van moderne muziek. Toen hebben we Martin Gaus uitgenodigd. Lieten we die beesten eerst Rammstein horen en daarna legden we ze onder een vleugel.’
 
‘Ik kan me best voorstellen dat de verstokte Radio 4-luisteraars zich soms groen en geel ergeren. VIRUS is voor een andere doelgroep, dus die vaste gasten mogen best schrikken. We zeiden in het begin tegen elkaar: als dit programma geen 25 klachtenbrieven per week krijgt is het niet geslaagd.’
 
Zijn enthousiaste verhaal stokt als het naderende einde van het programma ter sprake komt. Hij schuift zijn lege bordje aan de kant. ‘Ik vind het vrij ridicuul dat het moet stoppen. Alles waar we het tot nu toe over gehad hebben sluit aan bij de doelstelling van de publieke omroep. Een breed en jong publiek kennis laten maken met kunst en cultuur. En dan moet dat weg. Ik snap het niet.’
 
VIRUS is iedere donderdag om 22:00 uur te bezoeken in de foyer van de Rotterdamse Schouwburg, of vanaf middernacht te beluisteren op Radio 4. Met je CJP-pas maak je kans op cd's van en kaarten voor de voormalige huisband van het programma, het Matangi Kwartet.

Comments

Win
MATANGI QUARTET-PAKKET