Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 40
04 OKT 2013 • Door Remco de Weerd

Sterrenregen week 40

Film / Gravity
Alfonso Cuarón maakte met Children Of Men twee uur lang de rugleuning van de bioscoopstoel onnodig, want het puntje van de stoel was alles wat je nodig had. De wereld kampte in die film met een vruchtbaarheidsprobleem. Cuarón is zelf ook niet de vruchtbaarste, als we het over zijn films hebben. Zijn nieuwste project liet zeven jaar op zich wachten en wij werden een klein beetje ongeduldig. Gelukkig blijkt Gravity het wachten meer dan waard. Geniale effecten, prachtig camerawerk en glansrollen voor Sandra Bullock en George Clooney maken van Gravity een van de beste films van het jaar.

Filmtotaal.nl: ‘Gravity ziet er oogverblindend uit. Niet alleen door de schitterende ruimtezichten op onze planeet, waar zelfs de personages in hun benarde situatie nog bij stilstaan, maar ook door het indrukwekkende camerawerk. In lange shots – het openingsshot alleen al duurt ruim een kwartier – zweeft de camera gracieus door de ruimte en brengt hij zowel de complete aardbol als de gezichten van de acteurs in beeld.’ (…) ‘Cuarón brengt de ruimte realistisch in beeld. In zijn aandacht voor de kleinste details van het werken in vacuüm steekt hij zelfs 2001: A Space Odyssey naar de kroon.’
*****

Nu.nl: ‘Clooney - humoristisch en charmant als altijd - is goed, maar Bullock draagt de film.’ (…) ‘Het einde van Gravity is te bombastisch, met veel aanzwellende muziek, maar dat vergeef je Cuarón eigenlijk meteen.’(…) Want zodra je weer buiten de bioscoop staat – nog tollend op je benen – realiseer je je dat de échte hoofdrol in deze film is weggelegd voor de camera. Cuarón laat hem bewegingen maken die je nooit eerder zag.’
*****

Film / Rush
De racesport (in Rush de Formule 1) is een spectaculaire sport, waarvan je zou denken dat het een prachtige film kan opleveren. Tot nu toe bleek de waarheid minder rooskleurig. Het enige wat we opstaken van het schandalig slechte Driven was dat Sylvester Stallone precies hetzelfde klinkt als de motor van een racewagen, terwijl met Days Of Thunder duidelijk werd dat zelfs de zo’n beetje grootste actieregisseur van dat moment (Tony Scott) geen spannende racefilm kon maken. Rush laat zien hoe het wél moet: goede acteurs, een sterk uitgewerkt verhaal en spectaculaire actie.

Moviescene.nl: ‘Alles klopt in de film van Ron Howard, te beginnen met de cast. Hemsworth is fantastisch als Hunt: charmant, sexy en, op zijn eigen manier, volledig authentiek. Desondanks, is het Brühl's Lauda - pessimistisch, kil, onbeleefd, hard - die geleidelijk aan de ster wordt van de show. Zijn prestatie is hier verfrissend, genuanceerd en uiterst origineel.’ (…) ‘Howard heeft er een meesterwerk van gemaakt door de twee legendes hun eigen verhaal te laten vertellen. Er is geen poging gedaan tot semi-poëtisch gebrabbel. Rush is puur en eerlijk en heeft veel te bieden voor ieder filmliefhebber.’
****1/2

Nu.nl: ‘Zelfs voor wie bekend is met de afloop is Rush een spannende film, en dat is knap. Maar regisseur Howard bewees in 1995 al met Apollo 13 dat ook een film waarvan de afloop bekend is reuze spannend kan zijn. Dat geldt ook voor Rush, waarvan de race-scènes meesterlijk in beeld zijn gebracht.’ (…) Rush is een enerverende dubbele biopic, goed gespeeld en fascinerend in beeld gebracht.’
****

Film / Don Jon
We weten al jaren dat Joseph Gordon-Levitt (Brick, (500) Days Of Summer, Inception en Looper) een getalenteerde alleskunner is, waar het op acteren aankomt. Nu laat hij zien ook films te kunnen schrijven en regisseren. In Don Jon draait het allemaal om macho Jon, die een paar dingen belangrijk vindt in zijn leven: zijn lichaam, de kerk en porno. Als hij Barbara ontmoet, levert zijn liefde voor dat filmgenre (‘and they give awards for porn too’) hem conflict op, omdat zij meer van het door Hollywood gecreëerde beeld van liefde is.

De Filmkrant: ‘In zijn regiedebuut Don Jon speelt Joseph Gordon-Levitt een pornoverslaafde macho die overspannen verwachtingen koestert over seks en relaties. Dat pakt komisch uit, zonder puberale kluchterigheid.’ (…) ‘Een stevig opgepompte Joseph Gordon-Levitt werpt zich met zichtbaar plezier op de titelrol. Als barman Jon kan hij iedere vrouw die hij wil in bed krijgen.’(…) ‘In een aardige pastiche op de kleffe verfilmingen van Nicholas Sparks' bestsellers zien we een dweperig beeld van man-vrouw-relaties, dat net zulke onrealistische verwachtingen schept als de porno waar Jon op geilt.’
****

Filmpjekijken.com: ‘Het is de eerste film die Gordon-Levitt zelf schreef en regisseerde, dus het is een gewaagde keuze om dan direct een pornoverslaafde knul in een komedie te spelen. Maar Gordon-Levitt acteert zich zichtbaar zonder enkele moeite uit deze hypothetische slangenkuil.’ (…) ‘In essentie gaat Don Jon dus over de zoektocht naar intimiteit, maar ook onderwerpen als sociaal geaccepteerd gedrag worden op subtiele wijze aangekaart.’
****1/2

Comments

Gerelateerde kortingen

Vue Cinemas
tot € 2,- CJP-korting

Vue Cinemas

Zie de beste films van het moment voor heel weinig knaken

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal

€ 2,-