Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
NFF 2013: de 7 beste afstudeerfilms
04 OKT 2013 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Film

NFF 2013: de 7 beste afstudeerfilms

Het was best een opgave. In zeven blokken van elk ongeveer twee uur zie je namelijk meer dan 35 films. Een vergelijking van die films is bijna ondoenlijk, alleen al omdat er naast appels en peren ook frambozen, winterpenen en een enkele lychee te zien zijn. We zagen animaties, documentaires, speelfilms, éénakters, reclamespotjes en videoclips die bovendien verschilden in lengte van 40 seconden tot een half uur. Daarom hebben we zeer willekeurig en subjectief van elke Nieuwe Lichting onze topfilm geselecteerd en de conclusie is helder: we kunnen een mooie toekomst tegemoet zien!
 
Nieuwe Lichting 1:
Met excuses voor het ongemak (Eva Zanen, 27 minuten)
‘Hoe maakt u het?’ ‘Goed, en u?’ ‘Goed.’ In het kort is dit het verhaal van Met excuses voor het ongemak. In een karikaturaal uptight jaren vijftig-wijkje leven de personages volgens zeer vaste omgangsvormen. Alles gaat zoals het hoort, dus met iedereen is alles goed. Maar onder ieders strakgetrokken oppervlakte gaan gevoelens schuil en die kun je niet altijd tegenhouden. Deze (succesvol gecrowdfunde) film zit qua art-direction, grapjes, acteerwerk en (splitscreen-)montage zó goed in elkaar, dat het ons zéér zou verbazen als we niet alleen van regisseur Eva Zanen, maar van het hele team nog veel gaan horen. Niet in de minste plaats van Simone van Bennekom, die de hele zaal als een blok liet vallen voor haar personage, Roos de receptioniste. Zucht.

Nieuwe Lichting 2:
Patronen (Colin Huijser, 26 minuten)
In het begin is het acteerwerk nog wat hakkelig en ook het stuntwerk ziet er een tikkeltje knullig uit, maar Colin Huijser zou over vijf á tien jaar zomaar eens de bekendste regisseur kunnen zijn van de lichting 2013. Als hij speelfilms gaat maken in de stijl van Patronen, dan kan hij in ieder geval op een breed publiek rekenen. In Patronen gaat een kamper na jaren weer terug naar zijn oude woonwagenkamp. Zijn zus trouwt en daar moet hij toch bij zijn. Ondertussen is er veel gebeurd. Zijn beste vriend is van het kamp afgegooid, door de vader (een rol van Kees Prins) van de bruid. Ze zou door de vriend zijn aangerand, maar broerlief komt er al snel achter dat de zaken toch anders liggen en dan moet er bloed vloeien. Overigens: al zou Colin hierna nooit meer een film maken, dan hebben we toch mooi die scène waarin Kees Prins heel vies Wees Zuinig Op Mijn Meissie van Andre Hazes zingt.

Nieuwe Lichting 3:
Eskiper (Pedro Collantes, 14 minuten)
Een Spaanstalige éénakter (tweeakter als je de epiloog meetelt). Op een bankje aan een Spaans pleintje zitten een vader en een dochter te kletsen over nieuwerwetse dingen als cappuccino en ‘Eskiper’, waarmee pappa Skype blijkt te bedoelen. Die dialoog is fantastisch. Ze spreken op de typische manier van mensen met een gedeeld verleden; halve woorden zijn genoeg, de feiten waar ze betrekking op hebben zijn voor beide partijen immers bekend. En toch zijn voor de kijker puur op basis van impliciete tekstflarden de film en de geraffineerde familierelaties volkomen duidelijk. Verder zit er nog een laag in over volwassen worden en gaat het filmpje als je uitzoomt eigenlijk over de economische crisis. Pappa is namelijk net zijn baan als kraanmachinist kwijt en overweegt naar Engeland te verhuizen, waar zijn andere dochter woont. Eskiper is echt een heel bijzonder filmpje, waar je bovendien een paar keer smakelijk om zal grinniken. Toevallig vonden we de volledige film op het internet, zie rechts.
 
Nieuwe Lichting 4:
White Soldier (Danielle Zini, Yair Moss, 57 minuten)
Er zijn al veel documentaires gemaakt over het conflict tussen Israël en Palestina, maar deze is something else. Performancekunstenaar Yulda Braun is een voormalig elitesoldaat van het Israëlische leger. Met een vriend die hij tijdens zijn legertijd leerde kennen, gaat hij op patrouille van Jeruzalem tot aan de settlement van zijn ouders in Palestijns gebied. Voordat ze vertrekken, verven ze echter hun uniform en een speelgoedgeweer helemaal wit. Ook hun gezichten worden geschminkt. De reacties die een volledig witte soldaat oproept aan beide kanten van de grens, zijn fantastisch. (Het filmpje rechts is niet de docu die we zagen, maar het geeft een idee) Het gaat van oprechte woede, via achterdocht, haat en verwondering tot oprechte vrolijkheid om die malle jongens. Niemand kan namelijk goed peilen wat de kunstenaars precies bedoelen; zijn ze een bedreiging of juist een zegen? De scènes die zijn geschoten tijdens de Israëlische Dag van de Overwinning kunnen niet anders dan diepe indruk op je maken, al zal je er niet erg blij van worden.
 
Nieuwe Lichting 5:
Do you believe in love after love?  (Jovana Tocic, 12 minuten)
Do You Believe? is de film die het langst bleef hangen. We denken er op onverwachte momenten nog steeds even aan terug. Dat komt door de gekke tijdsopbouw, bizarre gebeurtenissen en doordat je terwijl je kijkt niet echt door hebt wat nu fantasie en werkelijkheid is. Zonder al te veel te verklappen, kunnen we zeggen dat een meisje op weg is naar haar ex in Belgrado om haar laatste spulletjes op te halen. In zijn appartement gebeuren echter een paar heel rare dingen, met onder andere een vrouw in bad en een postbode die beiden onder een vreemd soort betovering van de ex lijken te vallen. Of is de ex eigenlijk al dood? Alle rare gebeurtenissen volgen elkaar in zo’n snel tempo op dat je echt in de war raakt. Dat zou bij de meeste film een minpunt zijn, maar in dit geval is het juist heel goed dat je als kijker net zo confuus bent als de hoofdrolspeelster. Een knap idee, heel knap uitgevoerd.  

Nieuwe Lichting 6:
Een scout weet de weg (Sjoerd Niekamp, 23 minuten)
Een mooie documentaire bestaat bij de gratie van zijn onderwerp. Sjoerd Niekamp had wat dat betreft niet veel meer hoeven doen dan zijn camera  richten op boezemvrienden Jasper en Teun. De twee leiden al jaren samen een scoutinggroep, maar nu wil feestbeest Jasper graag op een motor door de Andes het avontuur tegemoet rijden en gaat hij huismus Teun achterlaten. De intense vriendschap tussen de twee totaal tegengestelde figuren is puur goud voor een filmer. Maar Sjoerd moest alsnog goed opletten om precies de juiste momenten te vangen, want praten over hun vriendschap doen ze niet met elkaar. Het is hem gelukt, want Een scout weet de weg is een sublieme docu. Gaat dat zien.
 
Nieuwe Lichting 7:
Ruben van Leer (3 en 6 minuten)
In het laatste blok zaten twee films van Ruben van Leer: INSTRUMENT en Glass of The Microscope. INSTRUMENT is een korte, maar krachtige dansfilm die vooral opvalt door de extreem scherpe beelden. Later begrijpen we dat hiervoor een speciaal type camera is gebruikt, dat nog heel nieuw is en vier keer groter is dan HD. Heel tof, maar de videoclip van Yeasayer’s Glass Of The Microscope die daarna komt is pas echt heftig. Als wij in een band zaten, dan lieten we al onze clips schieten door Ruben. Aangezien Ruben zelf aan Yeasayer heeft gevraagd of hij dit voor hen mocht doen, vermoeden we dat ze voor hun volgende single direct naar hem toekomen. Zijn versie van de clip is namelijk vele, vele, vele malen vetter dan dit origineel. De clip ging op het NFF in première en is helaas nog nergens te zien, maar rechts krijg je een idee van Rubens stijl.

Comments

Gerelateerde kortingen

Laatste kans
NFF
€ 2,50 CJP-korting

NFF

De parels uit de Nederlandse film