Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 38
20 SEP 2013 • Door Remco de Weerd

Sterrenregen week 38

Film / Wolf

Jim Taihuttu maakte een droomdebuut met Rabat. De lat lag dus hoog voor zijn tweede film Wolf,  waarin de regisseur een compleet andere weg inslaat. Na het warme Rabat levert Taihuttu met Wolf een keiharde zwart-wit film af, die overtuigd in zijn rauwheid. In de film wordt Majid gevolgd, die net terugkeert uit de gevangenis. In de kickboksschool krijgt hij een kans om zijn verrotte milieu achter zich te laten. Wolf is ook tijdens CJP Serveert @ Nederlands Film Festival te zien.

Het Parool:Wolf werkt vooral door de figuur van Majid, door Marwan Kenzari met een zeldzame intensiteit gespeeld. Het is niet alleen de extreme fysieke voorbereiding die hem de gestalte van een vechtsporter heeft gegeven, het is alsof hij elk moment kan uitbarsten. De vergelijking met het roofdier uit de titel is snel gemaakt. (…) Wat recht overeind blijft, zijn de rauwe energie, de woede en ook het plezier waarmee Wolf is gemaakt. Na Die Welt en Borgman is Wolf de derde film in korte tijd die aangeeft dat de Nederlandse film opwindend en relevant kan zijn.’
****

MovieScene: ‘Vooral Marwan Kenzari zet als Majid een sterke en overtuigende rol neer als iemand die ogenschijnlijk rustig lijkt, maar waar je de woede en agressie onderhuids ziet borrelen en op onverwachte momenten tot een explosie ziet komen. Hij draagt de hele film en tilt het zelfs een niveau hoger, daar waar het scenario soms wat schematisch is. (…) Zowel de rest van de (mannelijke) cast als de realistische setting maken dat Wolf een fascinerend geheel vormt om naar te kijken.’
****

Muziek / Janelle Monáe – The Electric Lady

De tweede langspeler van Janelle Monáe is een feit. Na The ArchAndroid liet opvolger The Electric Lady drie jaar op zich wachten (tussendoor zagen we haar nog wel in een gastoptreden op het hitnummer We Are Young van fun). Dat wachten is gelukkig niet voor niets geweest. The Electric Lady brengt zestien liedjes, die ook nog eens van hoge kwaliteit zijn. Onder andere Prince en Solange verzorgden gastoptredens.

Nu.nl: ‘Ondanks het grote aantal liedjes (zestien plus drie interludes) zijn de composities over het algemeen van hoge kwaliteit. (…)The Electric Lady klinkt, los van alle verwijzingen naar het verleden, echter opvallend hedendaags, met het pakkende Dance Apocalyptic als potentiële hit. Met zwoele R&B-nummers als Primetime, Can’t Live Without Your Love en What An Experience steekt de zelfbenoemde elektrische dame zelfs oppergodin Beyoncé naar de kroon.’
****

Tiny Mix Tapes:Janelle Monáe’s The Electric Lady is simply wonderful. As the latest installment in the cyber-soul adventures of hot-bot Cindi Mayweather, it’s a time-tripping, genre-hopping electro-booty fest of R&B history — doo-wop, funk, disco, reggae, psychedelia, and 80s synth-pop — all in the service of black feminism, queer sexual politics, and futuristic android Other love. (…)The Electric Lady is more romantic and more sexual than anything we’ve heard from Janelle in the past.’
****1/2

Film / Prisoners

Regisseur Denis Villeneuve maakte drie jaar geleden een onuitwisbare indruk met Incendies. Het was een film die nog lang door je hoofd spookte. Goed nieuws: Prisoners  blijft je ook nog wel even bij. Deze keer beschikte hij ook nog eens over topacteurs Jake Gyllenhaal en Hugh Jackman. In Prisoners neemt Keller Dover het heft in handen, nadat het politieonderzoek naar zijn vermiste dochter vast is gelopen.

Filmtotaal.nl: ‘Met name Dano houdt de gemoederen bezig. Met zijn morsige uiterlijk en piepstemmetje is hij een voor de hand liggende verdachte. Op knappe wijze weet hij met minimale dialogen zowel verdenking als sympathie op te wekken. (…) Pas aan het einde, als de puzzel compleet is, krijgen de verschillende verhaallijnen een plaats in het geheel. Extra kracht bijgezet door Roger Deakins’ regenachtige cinematografie is het resultaat emotioneel gecompliceerd.’
****

Rolling Stone: ‘The great cinematographer Roger A. Deakins (No Country for Old Men) brings a classic rigor to the film as his camera finds the secret crevices of this blue-collar community and the ravaged faces of its lost children and damaged parents. Villeneuve takes his unflashy time building character and revealing troubled psyches in the most unlikely of places. His work with the exemplary actors results in a film of startling impact, packed with twists you don't see coming.’
****1/2




Comments