Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
NFF 2013: DE UITGEKLEDE ILLUSIE
27 SEP 2013 • Door Remco de Weerd • Meer blogs over Film

NFF 2013: DE UITGEKLEDE ILLUSIE

In het Louis Hartloopercomplex staat meteen een belangrijke vertoning op het programma in het kader van dat thema. Documentaire Sylvia Kristel: Nu wordt eenmalig vertoond en is het startschot voor een ode aan de overleden Utrechtse filmster. Regisseur Michiel van Erp is er trouwens bij om vragen te beantwoorden, waarvan er eentje (nou, eigenlijk is het een vraag die uitmondt in een monoloog) afkomstig is van een familielid van de actrice. Daarover later meer.

Vergankelijkheid
In de documentaire zien we de actrice ver na haar gloriedagen. Het is 2007 en we volgen Kristel rond de lancering van haar autobiografie Naakt. Parijs en Amsterdam doen dienst als locatie. De eerste plek brengt haar even terug naar de wereld van glamour en aandacht. De tweede is de harde werkelijkheid van anonimiteit en vooral vergankelijkheid. Van Erp daarover: ‘In Amsterdam herkende niemand haar, in Parijs wist iedereen wie ze was. Je kon daar met Sylvia echt niet lopen zonder lastig gevallen te worden.’

Vrolijk is het beeld dat we van Kristel krijgen bepaald niet. ‘Sylvia vond de film helemaal niet zo leuk. Ze wilde een illusie in stand houden’, zegt Van Erp.  Hij prikte daar als filmmaker uiteraard door heen. Het eindresultaat toont een zelfbewuste vrouw, die niet vies is van een grapje. Ze heeft ook wat tragisch, de roem heeft zijn tol geëist (door het drankgebruik laat haar geheugen haar bijvoorbeeld soms in de steek) en haar exen hebben haar diep in de schulden gestoken. Zo zien we de naakte waarheid van haar vergankelijkheid.

Ziel
Het met een knipoog gepresenteerde hoofdthema van het NFF gaat natuurlijk niet alleen over tieten en piemels (het cliché is naar het schijnt dat er in Nederlandse films veel bloot zit), maar ook over jezelf blootgeven in de figuurlijke zin van het woord. De documentaire over Kristel valt vooral in die laatste categorie. Voor de geïnteresseerden: we zien twee naaktfragmenten uit haar films voorbijkomen, maar krijgen vooral te zien hoe slecht het is afgelopen met haar carrière.

Toch wordt het letterlijke bloot ook niet uit de weg gegaan. Neem bijvoorbeeld Sylvia Kristel: haar ode gaat een stuk verder dan de documentaire van Michiel van Erp. Zo zien we vertoningen van Emmanuele, Pastorale 1943, Frank & Eva: Living Apart Together, Dracula’s Widow en René la Canne.

Erkenning
Tijdens het vragenrondje na Sylvia Kristel: Nu neemt een vrouwelijk familielid van Kristel het woord en vertelt: ‘Sylvia heeft in Nederland jarenlang niet de erkenning gekregen die ze verdiende.’ Daarnaast laat ze weten dat Kristel al haar schulden uiteindelijk voor haar dood afbetaalde. Gelukkig krijgt ze nu met het NFF alsnog ruimschoots erkenning.

Comments