Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Hollander in Hollywood
12 SEP 2013 • Door Remco de Weerd • Meer blogs over Film

Hollander in Hollywood

Aan CJP legt Reiné uit hoe het allemaal begon met zijn nieuwste film. ‘Ik ben een groot fan van westerns. Het was een droom van me om er één te maken. Ik was met Death Race bezig toen Universal me belde of ik een film met Danny Trejo wilde maken.’ De regisseur vertelde de studio dat hij twee scripts klaar had liggen. Eén daarvan was Dead In Tombstone en zo werd Danny Trejo de hoofdrolspeler in zijn western. 

De Eindhovenaar begon de zoektocht naar goede locaties. Het bracht hem van Californië naar Spanje, terwijl al die tijd bleek dat de perfecte set min of meer klaar stond in Roemenië. ‘Het ging om de westerntown van Cold Mountain. Net voordat ik ging draaien, heeft Kevin Costner daar nog gefilmd voor Hatfields & McCoys.’

Pacino
Vervolgens was het zoeken naar Satan. Even voor de zekerheid: niet de duivel zelf, maar een vertolker van het personage. Bovenaan het verlanglijstje prijkten de namen Al Pacino (duivels acteren kan hij wel) en Mickey Rourke. ‘We hebben Al Pacino een bod gedaan, maar hij zei nee.’ Rourke zei gelukkig wel ja en zo had Reiné zijn Satan gevonden.

Maar maakte hij geen deal met de duivel? Rourke heeft in Hollywood de reputatie een behoorlijke herrieschopper te zijn. De filmmaker merkte er helemaal niets van tijdens het draaien. ‘Mickey wil graag uitgedaagd worden en het nóg een stukje gekker maken.’ Dat komt in de film volgens hem vooral naar voren in een martelscène, waarin het personage van Danny Trejo het zwaar te verduren krijgt.  

Reiné heeft sowieso zelden problemen met lastige acteurs. ‘Talentvolle mensen zijn vaak moeilijker. Iedere acteur is weer anders.’ De cineast weet dat zijn instelling als filmer bijdraagt aan een goede werkomgeving voor de acteurs. ‘Ik breng veel energie en er is een informele sfeer op de set.’ Het beviel Rourke wel, blijkt uit de ervaringen van Reiné. ‘Mickey was poeslief. Hij deed alles wat ik wilde en nog meer.’

Reputatie
Met Mickey Rourke en Danny Trejo aan boord waren de belangrijkste posities ingevuld. Het filmen verliep vervolgens snel, Dead In Tombstone werd in 23 dagen gedraaid. ‘Ik werd compleet vrijgelaten. In zes jaar heb ik veertien films gemaakt en een reputatie opgebouwd.’ Maar hoe lukt het hem om met dat bescheiden budget een zo strak mogelijke film te maken? ‘Het is mijn kracht als cameraman’, vertelt de regisseur, die ook bij al zijn films dienst doet als director of photography.

Die kracht kwam hem bij een film als Death Race 2 goed van pas. Aan het begin van de film zat eerst geen race. Hij vond het belangrijk voor het verhaal, waarin een racer in de bajes belandt en deel moet nemen aan sadistische races op leven en dood. Nu zit die scene wel in de film (en het ziet er zo goed uit). ‘Ik zei dat ik met een race wilde beginnen, omdat je moet weten wat die chauffeur kan.’ Hij draaide de scene in twee dagen. ‘Ik weet prima welke shots en welke stunts je nodig hebt om het verhaal te vertellen.’

Na het filmen begon de post-productie. Daarin was Reiné niet helemaal vrij, want Dead In Tombstone mocht bijvoorbeeld niet te lang duren. Hij stoorde zich er niet aan. ‘Ik ben heel makkelijk in onderhandelen. Het beste idee wint, of het nou van mij is of van de studio. Je moet weten wat je plaats is. Zij hebben nou eenmaal meer verstand van commercie. Ik pas mijn creativiteit erop aan en wordt er beter van. Je maakt  een film voor het publiek, niet voor je ego.’

Publiek bereiken
Als de film gemonteerd is, rest nog de vraag of de film daadwerkelijk in de bioscoop terechtkomt. Voor de regisseur zelf maakt het niet zoveel uit. ‘Als ik bioscoopfilms wilde maken, zou ik niet regisseren in Hollywood.’ De Nederlander vindt het vooral belangrijk om met zijn films een publiek te bereiken. ’40 tot 50 miljoen mensen zien Death Race 2.’ Met die film was zijn doel dus in ieder geval geslaagd.

Voor Death Race is wel een markt. Na het eveneens door hem geregisseerde derde deel wil hij ook nog wel een vierde maken. ‘Het liefst wil ik er één in de sneeuw. We hebben er al gesprekken over.’ Om projecten zit de Nederlander dus allesbehalve verlegen. Hij probeert bijvoorbeeld nóg een western (Bullets, het tweede script waar we het in het begin over hadden) van de grond te krijgen.

Aspirant-regisseurs, verzamelen!
Reiné heeft tot slot nog drie belangrijke lessen voor aanstormende talenten:
- Les een: ga naar de masterclass van de regisseur, waarin hij uitlegt wat hij heeft gedaan.
- Les twee: draai het proces om. Begin met het filmen, niet met geld verzamelen. Reiné refereert aan low budget successen als Saw, Paranormal Activity en Open Water.
- Les drie: nog beter: vergeet geld. Je hebt vrienden? Check. Je hebt weekenden? Check. Daarmee kom je een heel eind. Probeer creatieve (lees: gratis) oplossingen te vinden. Met de monteerprogramma’s (denk aan Final Cut Pro en Sony Vegas) en camera’s van tegenwoordig, heb je helemaal niet meer veel geld nodig om je eigen film te maken.

Comments

Win
Masterclass en Dead in Tombstone