Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Arctic Monkeys op hun best
27 SEP 2013 • Door Remco de Weerd • Meer blogs over Muziek

Arctic Monkeys op hun best

Er staan zoveel toppers op hun naam, zoveel materiaal dat je dwingt tot springen, dat kill your darlings een understatement is. We doen toch een poging en presenteren met trots (na uren van zware dilemma’s) onze Best Of…Arctic Monkeys. De nummers:

1. Brianstorm (Favourite Worst Nightmare)
Alex Turner is de Engelse taal meester en laat dat graag zien. Zijn spel met taal komt vaker terug op deze zogenaamde best of cd. In Brianstorm zien we een woordspeling op brainstorm. Subtiele switch van twee letters, toch een wezenlijk verschil. De Brian uit Brianstorm, is nergens minder mee bezig dan met brainstormen. ‘He’s showing her the jacuzzi.’  Mooi, gaan wij door naar het volgende liedje.

2. The View From The Afternoon (Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not)
Dat volgende liedje is de opener van hun debuut. Voor sommige lezers misschien wel de eerste ontmoeting met de muziek van Arctic Monkeys (als je de hype rondom debuutsingle I Bet You Look Good On The Dancefloor hebt gemist). Meteen een goed visitekaartje. In iets meer dan een halve minuut hebben we al hard gitaarwerk en een verrukkelijke baspartij achter de rug. Stampen zal je.

3. Fake Tales Of San Francisco (Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not)
Hier krijg je iets minder snelheid op je bord, waardoor naar adem snakken even mogelijk is. Met lekker drumwerk van Matt Helders en ingetogener gitaarspel dan op het vorige nummer is het smullen. Dat is niet alles, want Alex Turner schudt ook nog eens geniale teksten uit zijn mouw: ‘There's a super cool band yeah. With their trilbys and their glasses of white wine.’

4. Arabella (AM)
De superlatieven voor de teksten van Turner kunnen we ook bij Arabella van stal halen: 'She's got a Barbarella silver swimsuit. And when she needs to shelter from reality she takes a dip in my daydreams.’ Juist: briljant. Arabella is ook nog eens een van de meest uitbundige nummers van AM.

5. When The Sun Goes Down (Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not)
Nu  vinden we wat grimmiger teksten terug. Wat zeg je ook alweer precies Alex? ‘I said he's a scumbag, don't you know!’ Wat begint als een ballad van Turner (horen we graag), gaat verder als een typisch Arctic Monkeys-nummer (horen we ook graag). De drums donderen de geluidsboxen door en het gitaargeluid klinkt zo hoekig dat we nog een standje enthousiaster meespringen.

6. I Bet You Look Good On The Dancefloor (Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not)
Een standje rustiger zit er na When The Sun Goes Down niet in, want nu de zon onder is, begint het pas echt. Tijd voor de dansvloer. Daar gaan de voetjes helemaal van de vloer (voor de goede orde: we dansen niet als een robot van 1984, zoals het nummer beschrijft), waardoor we even tot rust moeten komen na het zes minuten adrenaline produceren tijdens When The Sun Goes Down en deze hit.

7. Do Me A Favour (Favourite Worst Nightmare)
Door de rustige opbouw doen we onszelf een gunst met Do Me A Favour. We horen melancholische teksten, sfeervol gitaarwerk en sterk drumwerk van Helders, die zich moeilijk kan inhouden voor wat komen gaat. Wat er komt? A favour, voor zowel Matt als ons: gitaarmuren, geniale bas en hard drumwerk. Een minuut waarin het niet anders kan dan dat je de limiet van je geluidsboxen opzoekt.

8. Why’d You Only Call Me When You’re High? (AM)
We zetten de boxen wat zachter, want blijvende gehoorschade ligt op de loer. Why’d You Only Call Me When You’re High? leent zich goed voor zo’n ingetogener houding en bewijst dat de band prima raad weet met R&B. Ritmisch zeer relaxed en tekstueel gezien een parel. De kracht van de teksten is herkenning. Ook bij dit nummer (desnoods vervang je high met dronken) werkt dat uitstekend.

9. Teddy Picker (Favourite Worst Nightmare)
We horen geen R&B meer op Teddy Picker, maar wel de perfecte Arctic Monkeys van de eerste twee cd’s. Hoekige gitaarriffs, licht brutale teksten waarin gespeeld wordt met taal, strakke drums en snelheid. Met een tekst als ‘Don't concern us with your bollocks,  I don't want your prayers, save it for the morning after’,  schreeuwen we (compleet synchroon uiteraard) fanatiek mee.

10. Cornerstone (Humbug)
We kunnen even tot rust komen met een heerlijke ballad. Ook die zijn typerend voor de band. Popjournalisten zijn al jaren openlijk aan het dagdromen over een cd met de beste ballads van de band. De melancholie en de rustige instrumentatie zorgen voor prachtige nummers.

11. R U Mine? (AM)
Na zo’n heerlijke ballad zijn we weer helemaal uitgerust voor de volgende knaller. Die komt in de vorm van R U Mine?, een lekker rockend nummer en de band van de eerste twee albums ten voeten uit. Ook hier vinden we weer leuke taalvondsten (‘She's a silver lining lone ranger riding
through an open space’), lekkere gitaarriffs en overtuigend drumwerk.

12. Suck It And See (Suck It And See)
Enige titelsong van de band tot nu toe. Het nummer belichaamt de vierde cd ook perfect: het klinkt steeds meer als pop, zonder dat de band aan kwaliteit inboet. Suck It And See is een schitterend popliedje en een geweldige afsluiter voor onze verzamel-cd. Als het niet cliché zou klinken, stonden we met tranen in de ogen en aanstekers in de lucht mee te zingen op de laatste noten van de cd.

Comments