Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 35
30 AUG 2013 • Door Thijs Zilverberg • Meer blogs over Muziek

Sterrenregen week 35

Muziek / Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action
Al jaren zorgt Franz Ferdinand ervoor dat indie kids zonder motoriek toch muziek hebben om op te dansen. Die formule werkt na vier jaar radiostilte nog uitstekend, dus waarom zouden ze ook proberen het wiel opnieuw uit te vinden? De Schotten doen nog steeds precies waar ze goed in zijn. Lowlands speelden ze eerder deze maand helemaal plat. Met eerste single Right Action hebben ze er alvast één festivalanthem bij voor de volgende zomer.

Clash Music: ‘With a debut considered one of the definitive albums of a generation, a second stacked with indie-dancefloor sing-alongs, and a concept album with hit singles woven into it, it’s evident enough that Franz Ferdinand are masters at crafting stylish, guitar-driven anthems. Right Thoughts… affirms this expertise, and is a very danceable fourth LP. Veering toward new ground is Stand On The Horizon: dramatic string sections and jaw-dropping interaction between the lead and backing vocals make it one of this band’s most adventurous efforts yet.’
****

Pretty Much Amazing: ‘Basically, Right Thoughts, Right Words, Right Action is their debut re-imagined for the next decade – gushing with characteristic lurching tempo changes, scream-along choruses and glossy hooks. It’s underpinned by Kapranos’s hyper-intelligent approach to song-writing: clever analogies, hilarious observations and wry humour. (…) This is a staggering return to form for the Glaswegian quartet, the sound of Franz Ferdinand coming home after a four year long absence – with the right thoughts, the right words, and the right album. And when it sounds as good as this then what else is there to say – except all is forgiven, we’ll love you forever, ya bastards.’
****

Muziek / Forest Swords - Engravings
Producer Matthew Barnes zocht een mooi plekje langs de Dee, een riviertje in het noorden van Engeland. Hij klapte zijn laptop open, liet zich inspireren door het grauwe Britse weer en mixte in de open lucht zijn eerste album als Forest Swords in elkaar. Barnes schrijft geen liedjes, hij bouwt geluidslandschappen. Zelden ademde een elektronisch album zo sterk een natuurlijke sfeer.

Enola.be: ‘Ondanks zijn organische karakter werd Engravings volledig via de laptop opgenomen. Het is onwaarschijnlijk welke rijkdom Barnes uit zijn computer gepuurd heeft. De post-rockmotieven die op de ep Dagger Paths al schuchter voor de dag kwamen, krijgen een prominentere rol toebedeeld; nu eens bezwerend (Onward), dan eens onheilspellend (The Plumes). Maar het grootste verschil met die ep is wellicht het veelvuldig gebruik van diverse percussie en vooral van veel duistere beats.’
****1/2

Pitchfork: ‘Unrestricted by words or verse-chorus structures, Barnes’ songs reflect the way life can feel like an endless loop, growing and building without ever losing its cyclical nature. Maybe that’s why, even though Forest Swords’ sound skirts an array of genres, it doesn’t belong to any single one. Barnes’ work is less concerned with trends or scenes than experiences and memories that everyone has had, regardless of what music they’ve listened to before. On that count, Engravings is a broad success.’
****1/2

Muziek / King Krule - 6 Feet Beneath the Moon
King Krule is de artiestennaam van de Londense Archy Marshall. Op zijn negentiende verjaardag presenteert hij een veelzijdig debuutalbum, met dezelfde straatschoffiesmentaliteit als Mike Skinner een decennium terug. Soms zingt Marshall in zijn kenmerkende dikke dialect, soms brengt hij zijn teksten rappend. Hij kan een behoorlijk potje gitaar spelen, maar houdt ook van drumcomputers en jazzy blazers. De Britse popmuziek heeft er een naam bij om in de gaten te houden.

NME: ‘To paint his hometown he’s lifted from dub, garage and singer-songwriters such as Jamie T, but the biggest debt is to jazz. The result is so close to home you can taste the lager and smell the skunk. (…) There are few smiles cracked on an album that’s shot through with the loneliness of the night bus home. But this is a record in the true sense of the word: a document of a certain time and place, an emotional account of a cruel, Krule world.’
****

Pop Matters: ‘Marshall has digested the new teenage music of London—the haunted textures of dubstep, before Skrillex and the molly crowd sullied the genre’s good name—and the old—the snarl of Joe Strummer and post-punk’s love affair with flecks of reggae and dub guitar—in equal measure. (…) Marshall’s lyrics hold up to the level of attention his voice will bring to them, impressionistic bits of lost romance and urban malaise, alternatingly crooned, growled, and spat in half-rap. His ear for rhythm extends beyond the stuttering groove of his technique with a guitar and into wordplay on the page and in the air.’
****1/2

Comments