Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Een meesterlijk straatfotograaf
03 JUL 2013 • Door Willemijn Kruijssen • Meer blogs over Expo

Een meesterlijk straatfotograaf

FOTO: De kus voor het stadhuis (het beeld hierboven)
‘Dit is een iconische foto. Voor Doisneau, voor Parijs, voor fotografie. Hij had de opdracht van het Amerikaanse tijdschrift Life gekregen om ‘de liefde in Parijs’ vast te leggen. Er zijn honderdduizenden afdrukken van verkocht, de poster hangt bij vele jonge mensen op de slaapkamer. De foto bleek later in scène gezet te zijn, wat hem heel erg kwalijk is genomen. Er werd getwijfeld aan zijn integriteit. Ik heb er niet zo’n moeite mee dat de foto is geënsceneerd. ’

De hele Life-reportage is te zien op de expositie: verschillende foto’s van kussende mensen. Maar waarom is nou net deze foto zo bekend geworden?
‘Omdat hij zo goed in elkaar zit. Anders dan op de andere foto’s zijn beiden en profil te zien. Ze geven elkaar volop een pakkerd, iets wat iedereen wel zou willen doen. Je wordt naar de twee toegezogen, door de man met de serieuze blik en de baret links van ze en het deel van de man met de hoed rechts. Dat is het wonder van de fotografie: een fractie later is het moment weg.’

FOTO: De fiets van Jacques Tati (tweede foto rechts)
‘Hij heeft ook dingen gedaan om in leven te blijven, zoals iedere fotograaf dat moet doen. Doisneau besteedde het grootste deel van zijn tijd op straat, maar moest ook wel eens de studio in, zoals voor deze foto rondom het uitkomen van een nieuwe film van Tati. In de studio moet de fotograaf de regie voeren en aanwijzingen geven aan degene die hij fotografeert. Volgens mij was Doisneau daar minder op zijn gemak. Op straat komt het volle leven je tegemoet, is het spektakel, theater. Doisneau was een sociale, beminnelijke man, die snel contact maakte.’

Is makkelijk contact maken een voorwaarde om een goede straatfotograaf te zijn?
‘Fotografen zeggen: You shoot first, you talk later. Je gaat jezelf niet eerst introduceren, want dan is het moment weg. Daarna leg je wel uit wat je doet en dan is het makkelijk als je sociaal handig bent. Je moet wel plezier hebben in het contact; je krijgt op straat zoveel impressies, zoveel mensen, zoveel nieuwe momenten.’

FOTO: De broers (de foto hier rechts)
‘Doisneau was een visser die zijn vangst overliet aan het toeval. Dan loop je geconcentreerd rond, kijk je goed om je heen, heb je alles technisch op orde en je camera paraat als je tegen iets aanloopt zoals dit. Twee jongetjes die op handen lopen, ook nog twee jongetjes op de achtergrond, links de vrouw die wegloopt, rechts het jochie dat toekijkt. Deze foto tovert minstens een glimlach op je gezicht.’

Het is ook wel een tikje zoet.
‘Het is lief, nostalgie, maar een geweldige foto. Je hebt fotografen die misstanden, oorlogen, seks, agressie willen vastleggen, maar Doisneau niet. Zijn stijl was romantisch. Hij was nostalgisch en betreurde dat alles wat hij fotografeerde, zou verdwijnen. Doisneau fotografeerde mensen in de kracht van hun leven en was niet op zoek naar misstanden.’

FOTO: Comtesse Gaëlle en Monsieur Pedro (Klik één foto door)
‘Dit is een foto waarbij je ogen kunnen gaan dwalen, dat je dingen gaat zien die je in een vluchtig moment niet ziet. Die parelketting die in haar decolleté verdwijnt, de mooie gelakte nagels, de fles champagne van Pommery, op een andere tafel nog een fles, een prachtige witte anjer. En een flits in de spiegel, ja. Er was een tijd dat het zien van de flits in de foto niet kon, maar ach, zo’n lampje. Bij een schilder zie je ook zijn penseelstreek. Het zijn vooral amateurs die zich daar druk om maken.’

‘In zijn tijd, Doisneau leefde van 1912 – 1994, was fotografie nog tijdrovend: een film in een camera doen, die ontwikkelen, wachten tot de volgende ochtend, een keuze maken, de beste foto’s afdrukken. Nu heeft elke telefoon een camera. Het is leuk om alles vast te leggen en te laten zien aan een ander. Maar dan is het kaartje vol en wordt alles gedeletet en is het weg. Maar om een goede foto te maken, moet je goed kijken. En dan, dan is er een kleine kans dat er poëzie ontstaat.’

Comments

Gerelateerde kortingen

Nederlands Fotomuseum
€ 5,00 CJP-korting

Nederlands Fotomuseum

Staar jezelf helemaal blind op de mooiste fotocollectie van Roffa

Win
GUP - NEW Photography 2014