Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
De Grote Depressie in kleurrijk zwart-wit
17 JUL 2013 • Door Thijs Zilverberg • Meer blogs over Expo

De Grote Depressie in kleurrijk zwart-wit

We lieten ons rondleiden over de Walker Evans-expositie in Huis Marseille door Sven Akerboom, net cum laude afgestudeerd aan de Fotoacademie Rotterdam. Hij deelt een voorliefde voor zwartwitfotografie en portretten met zijn Amerikaanse collega, die vooral bekend is van zijn beelden van de Grote Depressie in de jaren dertig.

De expositie begint met een reeks bloemen uit het begin van Evans' carrière. Nog weinig speciaals, dus we lopen snel door naar de eerste portretten. Onze gids buigt over een minifotootje. Hij heeft duidelijk zijn huiswerk gedaan. ‘Meestal fotografeert Evans met negatieven van 8” bij 10”, opvallend dat hij dan zo’n kleine afdruk maakt.’

Evans lijkt twee favoriete onderwerpen te hebben; mensen en gebouwen. We komen een veranda tegen van een huis in het zuiden van de Verenigde Staten. Door de versierde zuilen ontstaat er een Escher-achtig motiefje. ‘Dit is echt puur vorm, bijna abstracte kunst. Die herhaling in de schaduw maakt het nog sterker. Zelfs op zijn zijkant zou dit nog mooi zijn.’ De portretreeks die Evans maakte van schrijver/socialite Lincoln Kirstein komt uit het begin van de jaren dertig, maar is nog puntgaaf. ‘Dit doet niet onder voor foto’s van nu, ook al is de techniek veel verder.’

Op de expositie hangt ook veel werk in opdracht. De Amerikaanse overheid liet hem de armoede in het zuiden documenteren. ‘Dit is geen fotograaf die snel even een foto schiet,’ concludeert Akerboom bij een stel houten huizen. ‘Bij de Fotoacademie zouden ze zo’n strakke compositie afkeuren, omdat het gevaar is dat het te plat wordt. Het is haast symmetrisch, maar net niet perfect. Daardoor zit er toch diepte in.’ Voor het Museum of Modern Art fotografeerde Evans de sculpturen en sieraden uit de tentoonstelling African Negro Art. ‘Ook hier zie je dat het een kunstenaar blijft’, constateert Akerboom. ‘Hij blijft werken op zijn strakke manier. Dat hoort er een beetje bij als fotograaf, de grens opzoeken tussen werk en toch een eigen draai geven aan het geheel.’

‘Dit is de mooiste.’ Akerboom staat stil bij een portret van een Cubaanse familie. De compositie, de achtergrond, de scheiding tussen licht en donker. Onze gids noemt wel vijftien dingen die hem opvallen. Maar het belangrijkste is hoe de groep de camera inkijkt, vertelt hij. ‘Dat is de kern van een goed portret. Het gaat er niet per se om of mensen rijk zijn, of bekend. Als ze maar écht zijn.’

We stappen naar buiten, de Amsterdamse Keizersgracht op. Akerboom geeft nog een feitje mee voor onderweg. ‘Evans vergeleek het zoeken naar een goede foto met jagen. Het is wachten, wachten, wachten en dan op het goede moment schieten. Met een beetje geluk: bulls eye.’ We zijn het met Akerboom meer dan eens, deze expositie is een schot in de roos. Walker Evans, Decade By Decade is nog te zien tot 1 september. Met je CJP-pas betaal je maar € 3,- entree.

Comments

Gerelateerde kortingen

Huis Marseille
50% CJP-korting

Huis Marseille

Een museum vol fotografiemonumenten, in een monumentaal pand