Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
'Dít is acteren'
12 JUN 2013 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Film

'Dít is acteren'

Op ITs festival kun je heel veel mooi werk zien van net afgestudeerde theaterlui. Maar niemand is ooit klaar met leren, zo vindt ook het festival. Daarom heeft ITs twee zeer speciale workshops georganiseerd, exclusief voor CJP'ers. Op zaterdag 22 juni geeft Egbert Jan Weeber een workshop theateracteren en op dinsdag de 25e leert choreograaf Koen Brouwers, (So You Think You Can DanceDancing with the stars en The Ultimate Dance Battle) je de geheimen van het latin dansen. Over beide workshops lees je hier meer, hier kun je meteen kaarten bestellen.

Voor de dansworkshop heb je geen ervaring nodig, maar bij de theaterworkshop is het fijn als je ooit al eens een acteerworkshop of cursus hebt gevolgd. Om je optimaal voor te bereiden, heeft Egbert Jan zes van de best geacteerde scènes allertijden ooit op een rij gezet. Maken jullie aantekeningen?

1. Mulholland Drive - auditiescène
'In deze scène doet hoofdpersoon Betty auditie voor een film. Het gekke is dat Naomi Watts de hele film lang vrij vaag acteert, maar tijdens de auditie voor een andere film ineens super intens speelt. De heftigheid en emotie van deze scène maakte diepe indruk. Naomi wordt veel echter dan ze in de rest van de film is. Er vindt een stijlbreuk plaats, binnen één film zie je het verschil tussen goed en slecht acteren. Dat is voor acteurs heel interessant om te zien. Je ziet hier het verschil tussen 'doen alsof' en de situatie echt bij jezelf oproepen.'

2. Oud Geld (serie) - huilscène Gijs Scholten van Aschat
'Deze scène heb ik als kind gezien, dus ik weet de details van het spel niet meer zo goed. In het kort komt het erop neer dat huisvader Gijs Scholten van Aschat half in scheiding ligt en er allemaal ellende over hem heenkomt. Hij betuigt spijt in een monoloog tegen zijn vrouw. De tranen vloeien rijkelijk en ik weet nog goed dat ik op dat moment dacht; oh, dit wil ik ook zo graag kunnen later. Ik zat al op toneelles toen en ik kon niet bevatten hoe hij deze scène kon spelen, waar hij het vandaan haalde. Later heeft hij een soortgelijke scène gehad in Cloaca (2003), waar hij uithuilt bij een hoer in een hotel. Beide scènes zijn goed studiemateriaal.' 

Helaas zijn van zowel Oud Geld als Cloaca geen huilscènes met Gijs Scholten van Aschat te vinden op YouTube. Maar als je echt een toegewijde student bent, ren je nu even naar je onafhankelijke platenwinkel voor de dvd van Cloaca en de boxset van Oud Geld (1998). 10% CJP-korting, weet je wel.

3. Rundskop - liftscène
'Hoofdpersoon Jacky heeft zich net helemaal volgespoten met hormonen en steroïden en dan wordt hij gearresteerd. Een aantal agenten begeleidt hem in de lift naar beneden en dan draait Jacky volledig door. Als een wilde stier ontploft hij bijna. Echt sick, ik vond het eng om te zien. Dit soort scènes kun je alleen spelen als je er helemaal in zit. Het geheim daarvan is niet dat je het karakter moet 'zijn', maar dat je moet volledig geloven dat de situatie echt is. Acteren komt neer op de power of the mind. Je kunt van tevoren bepalen hoe je iets precies gaat spelen en dan op het moment dat je dat speelt nog steeds geloven dat die situatie echt is. Dat geldt vooral voor film. Op het podium is deze vorm van acteren vaak te zwaar om de hele avond vol te houden. Honderd avonden achter elkaar echt jankend op een podium staan, trek je mentaal en fysiek ook gewoon niet. Daar wordt acteren dus iets technischer: door ademhalingstechnieken kun je dingen extremer maken, zodat je ze zelf niet echt voelt maar het publiek wel.'

4. Inglorious Basterds - Openingsscène
'Christopher Waltz speelt een Nazi-officier die weet dat er Joden verstopt zitten onder de vloer van een Franse boerderij. Hij ondervraagt de boer in het Frans en switcht naar het Engels, zodat de Joden hem niet verstaan. De boer kan niets anders doen dan precies aanwijzen waar ze zich verstoppen. Het is zo ontzettend gemeen, maar wel heel goed. Dit is theatraal geweldig en een goed voorbeeld dat een heel sterke acteerprestatie niet altijd realistisch hoeft te zijn. In principe is de scène heel erg over the top, één grote knipoog. Maar je gelooft het wel. Op een zieke manier is dit een grappige scène, waardoor je aan het eind half lachend denkt: wát een hond! Jammer genoeg bleek later dat Waltz dit soort rollen gemakkelijk speelt.'

5. Deerhunter - Russische roulette
'Sorry, dit is weer een vrij sicke scène. Het lijkt me niet per definitie het interessantst voor een acteur om te spelen, maar ik hou van intense scènes. Er zijn ook acteurs die het fantastisch vinden om een monoloog te spelen en dat snap ik ook wel, om zo'n lang stuk boeiend te houden is eigenlijk het knapst. Daarmee kun je ook meer een boodschap overbrengen.'

6. The Shining - barscène
'Nu ik erover nadenk, er is een heel intense monoloog: de barscène in The Shining. Jack Nicholson zit daar op een kruk en er is verder niemand. Hij is alleen helemaal leip en beeldt zich in dat hij met een barman praat en bourbon drinkt. Dit is weer een goed voorbeeld van power of the mind: als je als acteur gelooft dat daar iemand staat, dan is het voor jou echt en zal het publiek het van je pikken. Dát is acteren.'

Comments