Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Bowie by Duffy by Van Wolferen
28 JUN 2013 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Expo

Bowie by Duffy by Van Wolferen

Matthijs van Wolferen (29) is Groninger, CJP’er en Bowiefan, in omgekeerde volgorde. Ondergetekende redacteur (25) is Maastrichtenaar, CJP’er en Bowieleek, in willekeurige volgorde. Ze ontmoeten elkaar min of meer halverwege in &Foam, een dependance van het Fotografiemuseum Amsterdam. Daar worden namelijk de fotoseries die Brian Duffy tussen ’72 en ’80 maakte van/met Bowie tentoongesteld en ‘zou jij nog wel eens wat kunnen opsteken’, aldus de hoofdredacteur. ‘En zorg dat je een goede gids regelt, mannetje’, voegde hij er aan toe. 

Vanaf wanneer ben je al fan, Van Wolferen?
‘Sinds mijn ouders me ermee hebben volgestouwd. Iedereen kent nog wel de liedjes die hij vanaf zijn vierde op de achterbank van de auto hoorde, toch? Starman heb ik zo echt wel driehonderdduizend keer gehoord. Veel te vaak,  ik kan er nu bijna niet meer naar luisteren. Gelukkig was dat nog uit de Ziggy Stardust-periode en ik ben vooral fan van zijn werk vanaf het album Alladin Sane (het album na Ziggy Stardust , waar Starman op staat, -red.) en met name Station to Station. Toen werd zijn muziek wat kaler, minder glam. Bowie vond zichzelf elke keer weer opnieuw uit, dus als je de ene periode niet tof vindt, heeft hij altijd wel iets anders voor je.’
 
Waarom kwam de periode Alladin Sane zo ‘binnen’ bij jou?
‘Ik denk omdat aan die periode echt alles klopte. Bowie zette toen zijn laatste grote personage neer, de Thin White Duke. In die tijd zat hij aan alle drugs die er maar waren en rookte als een ketter, dus hij was ook uitgemergeld. De teksten en de muziek passen daar perfect bij en daardoor raakt het me. Het voelde echt als verliefd worden op een meisje toen ik dat voor het eerst hoorde.’
 
Alle hoezen die hier hangen zijn zo… creepy. Hoezo is dat nou leuk?
‘Ik denk dat Bowie inderdaad geen enkele albumhoes heeft waar je vrolijk van wordt. Vooral die crime scene-hoes van Lodger is nogal duister. Maar dit is toch gaaf, ik bedoel: zie hem nou. Dít is Bowie. (Van Wolferen wijst naar deze foto) Hij straalt een bepaalde cleanheid uit, een bepaalde serieusheid. Zijn muziek was ook zo strak en de mode klopt. Het is gewoon imponerend.’

Ik krijg juist steeds meer zin om dat stilistische kapot te slaan.
‘Dat vinden we tegenwoordig vervelend he? Ik ook hoor. Sterker nog, bij concerten vind ik het meestal superirritant. Ik zag The Strokes optreden rond hun hoogtepunt en kan me nog herinneren dat ik dacht: nu weten we wel dat jullie The Strokes zijn. Kappen met dat imagematige gelul, maak gewoon muziek. Maar bij Bowie past dat, omdat hij meer is dan zijn muziek. Bowie is kunst. Een Bowie-fan moet het hele pakket erbij nemen: de rare clips, de bizarre coverart én de muziek. Ik heb nooit het idee gehad dat het heel erg geposeerd was. Hij gaat mee met zijn tijd. Of de tijd gaat met hem mee, dat weet ik niet.’

De hoes van Alladin Sane, waar Lady Gaga de bliksemschicht uit Just Dance vandaan haalde. Die ken ik zelfs.
‘Oh wauw. De versie waarop hij zijn ogen open heeft is echt gestoord eng. Hoe tof is die combinatie van een foto en dat geschilderde lichaam? Ik snap nog steeds niet helemaal hoe ze dit gedaan hebben, ik bedoel; in ’73 was er nog geen Photoshop. Op die backstagefoto’s van Lodger zag je ook hoe alles met plakband en touwtjes op zijn plek gehouden moest worden. Bowie wist overigens niet dat Duffy een druppel op de hoes zou schilderen. Alladdin Sane was het afscheid van Ziggy Stardust en die druppel zou dus een soort traan moeten voorstellen, waardoor het een emotionele lading krijgt. Toen Bowie de hoes voor het eerst zag, vond hij die traan ‘so sweet’ van Duffy. Maar stel je voor dat ze die met de ogen open hadden gekozen...'
 
Zou Bowie er anders uit hebben gezien zonder Duffy?
‘Ik weet het niet, want het is wel zo dat Bowie het image altijd zelf creëerde. Hij had volledige controle.  Natuurlijk moet je een soort samenspel hebben met iemand, maar ik ben er bijvoorbeeld vrij zeker van dat hij zelf de lightning bolt wilde. Duffy heeft dan wel de druppel op Alladin Sane toegevoegd zonder het Bowie te vragen, maar Bowie heeft de foto geselecteerd waar hij zijn ogen dicht heeft. Best bijzonder, want zoals je ziet had hij op alle andere foto’s van de shoot, op één na, zijn ogen open. Aan de andere kant: de platenhoezen die Duffy heeft gemaakt zijn ook de meest iconische. Het zijn de foto’s die het totaalpakket het best weergeven en dat kan eigenlijk geen toeval zijn.’


Comments

Gerelateerde kortingen

Foam Fotografiemuseum Amsterdam
€ 4,- CJP-korting

Foam Fotografiemuseum Amsterdam

Werk van wereldberoemde fotografen en jonge talenten, je ziet ze in Foam.