Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
The Opposites: het feestje voorbij
10 MEI 2013 • Door John den Braber • Meer blogs over Muziek

The Opposites: het feestje voorbij

Ongetwijfeld het mooiste moment uit de carrière van The Opposites. Rappers Willy (Willem de Bruin) en Big2 (Twan van Steenhoven) gaan in 2010 tijdens hun show op Lowlands in rubberbootjes over een kolkende mensenmassa. De beat van megahit Broodje Bakpao knalt door de Alpha-tent, terwijl de jeugdvrienden genieten van de sfeer, de intensiteit en het feit dat ze letterlijk op handen gedragen worden. Een hoogtepunt voor de ambitieuze Noord-Hollanders en het begin van een periode vol feestjes, premières en awardshows.

‘Eerst wilden we overal bij zijn’, zegt Willy op het terras van café Noorderlicht, in het hippe Amsterdam-Noord. ‘Het is een interessante scene vol leuke mensen, waarmee je zeven dagen per week kunt feesten en zuipen. Dat werkt verslavend. Maar na verloop van tijd wordt het gevoel van ‘erbij willen zijn’ minder en komt de focus langzaam terug. Nu gaan we eigenlijk alleen nog naar awardshows als we zelf voor een prijs genomineerd zijn.’ Volgens zijn collega Big2 zijn de afgelopen twee jaar vooral een les geweest: ‘Succes en aandacht wennen nooit, kan ik je verzekeren. Je moet wel proberen om het niet te belangrijk te maken. Hoofdzaken van bijzaken scheiden dus. Daarom was het goed om even terug te gaan naar de basis en te bedenken wat de volgende stap in onze ontwikkeling moest worden.’

The Opposites zijn volwassen geworden en hebben duidelijke keuzes gemaakt. Want naast het skippen van borrels en partijen heeft de band het afgelopen jaar een stuk minder opgetreden. Dat was volgens het tweetal nodig om creatief te groeien en een Opposites overkill te voorkomen. Willy: ‘Als we wilden, hadden we de hele zomer kunnen toeren. Maar we hebben bewust gekozen om gas terug te nemen en ons te concentreren op de muziek. We wilden liever een EP uitbrengen en de basis leggen voor het nieuwe album. Daarnaast mogen we onze fans geen ouwe shit voorschotelen, vind ik. We hebben in de loop der jaren een trouwe fanbase opgebouwd en zijn het aan hen verplicht om bij ieder optreden te verrassen. Dat doe je niet met een soort hap-slik-weg-show vol hits uit het verleden.’

Opposites-moe
Het woord ‘fans’ valt regelmatig als je met de succesvolle Nederlandse hiphopformatie spreekt. The Opposites nemen de mensen die hun muziek kopen of concerten bezoeken buitengewoon serieus. Willy: ‘Het kan niet zo zijn dat je ons de ene week in Schubbekutteveen ziet spelen en de volgende week in het dorpje ernaast. We willen niet dat Nederland genoeg van ons krijgt.’ Big2 is het met hem eens: ‘In de toekomst willen we minder shows doen, maar wel groter uitpakken. Een beetje zoals Anouk dat nu doet. Dat zal niet meevallen, want zelfs een buitenlandse A-artiest verkoopt zelden een tweede concert in een grote zaal volledig uit. Maar het is wel een mooi streven.’

Het verhaal van The Opposites leest als een jongensboek. Twee pubers uit de kop van Noord-Holland met een passie voor hiphop en talent voor beats en verrassende teksten. In alles elkaars tegenpolen, maar vooral zeer complementair. Halverwege het vorige decennium verhuist het duo naar Amsterdam, om daar aan de poldermentaliteit te ontsnappen en de eerste stappen in de bruisende hoofdstedelijke hiphopscene te zetten. Aanvankelijk rapt het duo in het Engels, maar dat blijkt geen succes. ‘Het klonk echt nergens naar’, lacht Big2 over hun eerste album Youngsters. ‘Ik had een aardappel in mijn keel, waardoor het accent echt tenenkrommend was. Ik kan je verzekeren dat niemand die cd voor zijn lol in de auto op zet.’ Willy: ‘We kwamen in het  Engels gewoon niet uit de verf. Bijkomend voordeel van Nederlandstalig is dat je natuurlijk ook makkelijker je gevoelens kunt beschrijven en overbrengen.’

Solo-platen
De keuze voor hun moedertaal, blijkt een gouden greep. Na een eerste hit (Slaap) betekent het album Begin Twintig in 2007 de definitieve doorbraak. Single Dom, Lomp En Famous wordt een flinke clubhit en brengt The Opposites in beeld bij de mannen van New Kids. Twee jaar later leidt dit tot Broodje Bakpao, het officieuze anthem van de Brabantse hangjongeren en de eerste nummer 1-notering voor het tweetal. De single is afkomstig van het dubbelalbum Succes/Ik Ben Twan, waarbij de rappers los van elkaar opereerden. ‘Dat was een hele belangrijke zet in onze ontwikkeling’, zegt Big2. ‘Ik kwam er achter dat ik samenwerken toch echt het allerleukste van een creatief proces vind. Tegelijk ontdekte Willem een andere kant van zichzelf, doordat hij nu de volledige controle had over het eindresultaat. Door die soloplaten is er nu meer balans en zijn we veel kritischer op elkaar.’

Deze zomer gingen The Opposites als een gelijkwaardig team de studio in, om te werken aan nieuw materiaal. Vooral voor Willy een fikse uitdaging, aangezien hij nu voor het eerst ook medezeggenschap kreeg over de productie van de nummers. ‘Vroeger concentreerde ik me puur op de teksten en deed Twan de rest. Het was dus best wennen, maar al snel voelde het heel goed om mee te denken over de beats en de technische kant van de tracks.’ Big2: ‘Ik was eerlijk gezegd een beetje uitgekeken op mijn eigen producties. Iedere ochtend als ik de studio in liep, had ik precies in mijn hoofd wat ik wilde maken die dag. Nu is dat anders. Door de input van Willem gaat het soms een hele andere kant op dan ik zelf had bedacht. Het materiaal gaat door twee kwaliteitsfilters heen en dat levert toffere dingen op.’ Willy: ‘Soms zijn we het niet eens, maar meestal vinden we elkaar wel ergens in het midden.’ Big2: ‘En als een van ons het ècht niet goed vindt, beginnen we gewoon opnieuw.’

Jaren tachtig-invloeden
Het eerste resultaat van de intensere samenwerking is Slapeloze Nachten. Een EP, waarvan de gelijknamige single op de bovenste plek van de Top 100 belandde. Willy: ‘We hadden natuurlijk vooraf nagedacht over wat we precies voor ogen hadden, maar toen we eenmaal in de studio zaten, veranderde alles weer. We wilden in ieder geval meer met synthesizers doen. Een beetje zoals we bij Licht Uit (single van Willems Succes, -red.) ook al deden. Een lekker filmisch sfeertje met jaren tachtig-invloeden. Daaruit is Slapeloze Nachten ontstaan.’ Big2: ‘Er komt wat minder rauwe hiphop op het album, we gaan nog meer de popkant opIets waar wij heel erg van houden, maar in de rapscene is dat bijna een misdaad. Ik vind dat onzin. Pop is volgens mij de kunst van mooie melodieën verzamelen en deze hitgevoelig combineren. Dat kan ook met hiphopbeats.’

Big2 snijdt een gevoelig punt aan. Hij stoort zich al langer aan het beeld dat sommige collega’s hebben over de ‘hiphopregels’. Het verwijt dat The Opposites met hun toegankelijke nummers een knieval voor de charts maken, is een veelgehoorde aantijging. Big2: ‘Aan de ene kant snap ik het wel. Als je uit een subcultuur komt, zoals bijvoorbeeld underground hiphop, is het zuur als juist commerciële artiesten de meeste aandacht krijgen, puur omdat ze het best te verkopen zijn. Maar geloof me, we zijn absoluut geen sell outs. Deze muziek vinden we tof en daarom maken we het. Mijn iPod staat vol met popliedjes. Van de Lambada tot Michael Jackson. En zo’n zomerhit als Call Me Baby is gewoon een topsong.’ Willy, lachend: ‘Als je die drie dus combineert, krijg je Slapeloze Nachten.’

Relevant
Commercieel succes is volgens Big2 en Willy zeker bevredigend, maar absoluut niet de drijfveer achter hun muzikale avonturen. Willy: ‘Kwaliteit is het allerbelangrijkste. Dan komt de rest vanzelf. Natuurlijk balen we als ons album straks niet aanslaat, maar dat motiveert volgens mij vooral om iets nóg beters te maken.’ Big2: ‘Uiteindelijk bepalen de fans of je relevant bent of niet. Ik heb liever een enthousiast publiek dan een goeie recensie in een krant of blad.’ Willy: ‘Sterker nog, onze show tijdens Lowlands werd helemaal afgefikt door een journalist, terwijl de tent helemaal losging. Wat is nou belangrijker?’
Hoewel Big2 en Willy goed kunnen leven van hun inkomsten uit het artiestenbestaan, kijken ze soms met een schuin oog naar de andere kant van de oceaan. Daar bouwen rappers als Jay-Z en Kanye West aan een heus imperium, waar muziekverdiensten inmiddels bijzaak lijken. Big2: ‘Ik denk dat het in Nederland moeilijk is om als artiest een merk te worden, maar het kan zeker. Kijk naar wat Ali B. doet.  Maar ook een jongen als Adje timmert met zijn Sloddervos gang flink aan de weg. Wij denken ook best zakelijk, maar dan vooral om ons eigen project verder te brengen. Muziek staat momenteel op de eerste plaats.’ Willy: ‘Natuurlijk is het leuk als je wat extra T-shirts kunt verkopen, maar het moet inderdaad wel iets toevoegen aan de muziek.’

Tweede EP
De komende maand hopen The Opposites hun nog titelloze album af te maken, voor een release eind dit jaar. Maar eerst komt er nog een tweede EP. Ook gaan ze zich richten op een tour. Dat het met de live-reputatie van de rappers wel snor zit, is gezien de uitverkochte shows van de laatste jaren een feit. Daarbij valt het woord feestband regelmatig, maar dat is voor de jongens absoluut geen diskwalificatie. Big2 moet er zelfs hartelijk om lachen. ‘Feestband The Opposites. Dat is toch de allermooiste typering ooit?’ Ook Willy koestert de geuzennaam: ‘Het gaat erom dat mensen het naar hun zin hebben. Wij doen iedere show ons stinkende best om te zorgen dat iedereen na afloop een liter water moet drinken om bij te komen. Als je dan een feestband bent, vind ik dat prima.’

Comments